Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Greiner, Christine
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sanches, Thany
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008
Resumo: The aim of this article was to present crip dramaturgies as an operative and political logic to create dance. Since the years 1990, the main researches of the area, had already recognized the importance of the body and the movement, beyond the verbal language and theatrical texts. But what is established after 2000 with the crip theories is the emphasis in the failure, in the decentralization of human life and in the defunctionalization of the body-organism as a power of creation open to other bodies (animate and inanimate).  Artists from diverse cultural contexts have created their dance dramaturgies as devices to highlight singularities, include other lives, and activate non-anthropocentric strategies of creation.  In this sense, we highlight the research of the Korean Jeong Geumhyung, the Chilean Manuela Infante and the Brazilian Eduardo Fukushima. 
id UDESC-1_254584021906889f0fc63e7c947ce3ec
oai_identifier_str oai::article/24008
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenesDramaturgias Crip: el ambiguo deshacer del cuerpo-organismo en las escenas anti-antropocéntricasDramaturgias crip: o ambíguo desfazimento do corpo-organismo em cenas anti-antropocêntricasCripistemologiasdramaturgias cripmicropolítica não antropocêntricaCripstemologiescrip dramaturgiesnon-anthropocentric micropoliticsCripistemologíasdramaturgias cripThe aim of this article was to present crip dramaturgies as an operative and political logic to create dance. Since the years 1990, the main researches of the area, had already recognized the importance of the body and the movement, beyond the verbal language and theatrical texts. But what is established after 2000 with the crip theories is the emphasis in the failure, in the decentralization of human life and in the defunctionalization of the body-organism as a power of creation open to other bodies (animate and inanimate).  Artists from diverse cultural contexts have created their dance dramaturgies as devices to highlight singularities, include other lives, and activate non-anthropocentric strategies of creation.  In this sense, we highlight the research of the Korean Jeong Geumhyung, the Chilean Manuela Infante and the Brazilian Eduardo Fukushima. El objetivo de este artículo era presentar las dramaturgias crip como una lógica operativa y política para crear danza. Desde los años 1990, las principales investigaciones en este campo ya habían reconocido la importancia del cuerpo y del movimiento, más allá del lenguaje verbal y de los textos teatrales. Pero lo que se establece después del año 2000 con las teorías crip es la énfasis en el fracaso, en la descentralización de la vida humana y en la desfuncionalización del cuerpo-organismo como un poder de creación abierto a otros cuerpos (animados e inanimados).  Artistas de diversos contextos culturales han creado sus dramaturgias de danza como dispositivos para resaltar singularidades, incluir otras vidas y activar estrategias no antropocéntricas para creación. En este sentido, destacamos las investigaciones del coreano Jeong Geumhyung, la chilena Manuela Infante y el brasileño Eduardo Fukushima. O objetivo deste artigo foi apresentar as dramaturgias crip como uma lógica operativa e política para criar dança. Desde os anos 1990, as principais pesquisas da área, já haviam reconhecido a importância do corpo e do movimento, para além da linguagem verbal e dos textos teatrais. Mas o que se instaura após 2000 com as teorias crip é a ênfase no fracasso, no descentramento da vida humana e na desfuncionalização do corpo-organismo como uma potência de criação aberta a outros corpos (animados e inanimados). Artistas de diversos contextos culturais têm criado suas dramaturgias da dança como dispositivos para evidenciar singularidades, incluir outras vidas e ativar estratégias de criação não antropocêntricas.  Neste sentido, destacamos a pesquisa da coreana Jeong Geumhyung, da chilena Manuela Infante e do brasileiro Eduardo Fukushima.  Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2400810.5965/1414573103482023e0109Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-132358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16019https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16020https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16021Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGreiner, ChristineSanches, Thany2024-02-29T15:04:15Zoai::article/24008Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
Dramaturgias Crip: el ambiguo deshacer del cuerpo-organismo en las escenas anti-antropocéntricas
Dramaturgias crip: o ambíguo desfazimento do corpo-organismo em cenas anti-antropocêntricas
title Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
spellingShingle Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
Greiner, Christine
Cripistemologias
dramaturgias crip
micropolítica não antropocêntrica
Cripstemologies
crip dramaturgies
non-anthropocentric micropolitics
Cripistemologías
dramaturgias crip
title_short Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
title_full Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
title_fullStr Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
title_full_unstemmed Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
title_sort Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
author Greiner, Christine
author_facet Greiner, Christine
Sanches, Thany
author_role author
author2 Sanches, Thany
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Greiner, Christine
Sanches, Thany
dc.subject.por.fl_str_mv Cripistemologias
dramaturgias crip
micropolítica não antropocêntrica
Cripstemologies
crip dramaturgies
non-anthropocentric micropolitics
Cripistemologías
dramaturgias crip
topic Cripistemologias
dramaturgias crip
micropolítica não antropocêntrica
Cripstemologies
crip dramaturgies
non-anthropocentric micropolitics
Cripistemologías
dramaturgias crip
description The aim of this article was to present crip dramaturgies as an operative and political logic to create dance. Since the years 1990, the main researches of the area, had already recognized the importance of the body and the movement, beyond the verbal language and theatrical texts. But what is established after 2000 with the crip theories is the emphasis in the failure, in the decentralization of human life and in the defunctionalization of the body-organism as a power of creation open to other bodies (animate and inanimate).  Artists from diverse cultural contexts have created their dance dramaturgies as devices to highlight singularities, include other lives, and activate non-anthropocentric strategies of creation.  In this sense, we highlight the research of the Korean Jeong Geumhyung, the Chilean Manuela Infante and the Brazilian Eduardo Fukushima. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008
10.5965/1414573103482023e0109
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16019
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16020
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16021
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502588006400