Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008 |
Resumo: | The aim of this article was to present crip dramaturgies as an operative and political logic to create dance. Since the years 1990, the main researches of the area, had already recognized the importance of the body and the movement, beyond the verbal language and theatrical texts. But what is established after 2000 with the crip theories is the emphasis in the failure, in the decentralization of human life and in the defunctionalization of the body-organism as a power of creation open to other bodies (animate and inanimate). Artists from diverse cultural contexts have created their dance dramaturgies as devices to highlight singularities, include other lives, and activate non-anthropocentric strategies of creation. In this sense, we highlight the research of the Korean Jeong Geumhyung, the Chilean Manuela Infante and the Brazilian Eduardo Fukushima. |
id |
UDESC-1_254584021906889f0fc63e7c947ce3ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24008 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenesDramaturgias Crip: el ambiguo deshacer del cuerpo-organismo en las escenas anti-antropocéntricasDramaturgias crip: o ambíguo desfazimento do corpo-organismo em cenas anti-antropocêntricasCripistemologiasdramaturgias cripmicropolítica não antropocêntricaCripstemologiescrip dramaturgiesnon-anthropocentric micropoliticsCripistemologíasdramaturgias cripThe aim of this article was to present crip dramaturgies as an operative and political logic to create dance. Since the years 1990, the main researches of the area, had already recognized the importance of the body and the movement, beyond the verbal language and theatrical texts. But what is established after 2000 with the crip theories is the emphasis in the failure, in the decentralization of human life and in the defunctionalization of the body-organism as a power of creation open to other bodies (animate and inanimate). Artists from diverse cultural contexts have created their dance dramaturgies as devices to highlight singularities, include other lives, and activate non-anthropocentric strategies of creation. In this sense, we highlight the research of the Korean Jeong Geumhyung, the Chilean Manuela Infante and the Brazilian Eduardo Fukushima. El objetivo de este artículo era presentar las dramaturgias crip como una lógica operativa y política para crear danza. Desde los años 1990, las principales investigaciones en este campo ya habían reconocido la importancia del cuerpo y del movimiento, más allá del lenguaje verbal y de los textos teatrales. Pero lo que se establece después del año 2000 con las teorías crip es la énfasis en el fracaso, en la descentralización de la vida humana y en la desfuncionalización del cuerpo-organismo como un poder de creación abierto a otros cuerpos (animados e inanimados). Artistas de diversos contextos culturales han creado sus dramaturgias de danza como dispositivos para resaltar singularidades, incluir otras vidas y activar estrategias no antropocéntricas para creación. En este sentido, destacamos las investigaciones del coreano Jeong Geumhyung, la chilena Manuela Infante y el brasileño Eduardo Fukushima. O objetivo deste artigo foi apresentar as dramaturgias crip como uma lógica operativa e política para criar dança. Desde os anos 1990, as principais pesquisas da área, já haviam reconhecido a importância do corpo e do movimento, para além da linguagem verbal e dos textos teatrais. Mas o que se instaura após 2000 com as teorias crip é a ênfase no fracasso, no descentramento da vida humana e na desfuncionalização do corpo-organismo como uma potência de criação aberta a outros corpos (animados e inanimados). Artistas de diversos contextos culturais têm criado suas dramaturgias da dança como dispositivos para evidenciar singularidades, incluir outras vidas e ativar estratégias de criação não antropocêntricas. Neste sentido, destacamos a pesquisa da coreana Jeong Geumhyung, da chilena Manuela Infante e do brasileiro Eduardo Fukushima. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2400810.5965/1414573103482023e0109Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-132358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16019https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16020https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16021Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGreiner, ChristineSanches, Thany2024-02-29T15:04:15Zoai::article/24008Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes Dramaturgias Crip: el ambiguo deshacer del cuerpo-organismo en las escenas anti-antropocéntricas Dramaturgias crip: o ambíguo desfazimento do corpo-organismo em cenas anti-antropocêntricas |
title |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes |
spellingShingle |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes Greiner, Christine Cripistemologias dramaturgias crip micropolítica não antropocêntrica Cripstemologies crip dramaturgies non-anthropocentric micropolitics Cripistemologías dramaturgias crip |
title_short |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes |
title_full |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes |
title_fullStr |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes |
title_full_unstemmed |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes |
title_sort |
Crip Dramaturgies: the ambiguous undoing of the body-organism in anti-anthropocentric scenes |
author |
Greiner, Christine |
author_facet |
Greiner, Christine Sanches, Thany |
author_role |
author |
author2 |
Sanches, Thany |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Greiner, Christine Sanches, Thany |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cripistemologias dramaturgias crip micropolítica não antropocêntrica Cripstemologies crip dramaturgies non-anthropocentric micropolitics Cripistemologías dramaturgias crip |
topic |
Cripistemologias dramaturgias crip micropolítica não antropocêntrica Cripstemologies crip dramaturgies non-anthropocentric micropolitics Cripistemologías dramaturgias crip |
description |
The aim of this article was to present crip dramaturgies as an operative and political logic to create dance. Since the years 1990, the main researches of the area, had already recognized the importance of the body and the movement, beyond the verbal language and theatrical texts. But what is established after 2000 with the crip theories is the emphasis in the failure, in the decentralization of human life and in the defunctionalization of the body-organism as a power of creation open to other bodies (animate and inanimate). Artists from diverse cultural contexts have created their dance dramaturgies as devices to highlight singularities, include other lives, and activate non-anthropocentric strategies of creation. In this sense, we highlight the research of the Korean Jeong Geumhyung, the Chilean Manuela Infante and the Brazilian Eduardo Fukushima. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008 10.5965/1414573103482023e0109 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103482023e0109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16019 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16020 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24008/16021 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13 Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-13 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573103482023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502588006400 |