Reperformance: the presence in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Artur Correia de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218
Resumo: The aim of this paper was to propose a possible definition of reperformance, comparing it with the general problem of the relationship between presence and archive in the field of performance art. For this, the historical emergence of the reperformance in 2000s was considered through Marina Abramović’s exhibition Seven Easy Pieces, with emphasis on the analysis of the artwork entitled Seedbed, taking into account its similarities and differences with the “original” performance by Vito Acconci. As conclusion, the notion of “archival reduction” was proposed as a central category for the reperformance definition, considering its dialogical and transhistorical potentialities.
id UDESC-1_2ef9a50824171d68b31b1525c61670bb
oai_identifier_str oai::article/20218
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Reperformance: the presence in questionReperformance: la presencia en cuestiónReperformance: a presença em questãoReperformacePerformancePresençaArquivoMarina AbramovićReperformancePerformancePresenceArchiveMarina AbramovićReperformancePerformancePresenciaArchivoMarina AbramovićThe aim of this paper was to propose a possible definition of reperformance, comparing it with the general problem of the relationship between presence and archive in the field of performance art. For this, the historical emergence of the reperformance in 2000s was considered through Marina Abramović’s exhibition Seven Easy Pieces, with emphasis on the analysis of the artwork entitled Seedbed, taking into account its similarities and differences with the “original” performance by Vito Acconci. As conclusion, the notion of “archival reduction” was proposed as a central category for the reperformance definition, considering its dialogical and transhistorical potentialities.El objetivo de esta investigación fue proponer una definición de reperformance, comparándola con el problema general de la relación entre presencia y archivo en el campo de las actividades performativas. Para ello, se consideró el surgimiento histórico de las reperformances, propio de la década del 2000, a partir de la exposición Seven Easy Pieces, de Marina Abramović, con énfasis en el análisis de la obra Seedbed, y en las posibles aproximaciones y diferencias que éste mantenía con la performance de “origen”, de Vito Acconci. Como resultado, se propuso la noción de “reducción de archivo” como categoría central para la definición de reperformance, considerando sus potencialidades dialógicas, de orden transhistórico.A proposta básica desta pesquisa foi esboçar uma definição possível de reperformance, cotejando-a com a problemática geral da relação entre presença e arquivo no campo das atividades performáticas. Para tanto, considerou-se a eclosão histórica das reperformances, típica dos anos 2000, a partir da exposição Seven Easy Pieces, de Marina Abramović, com ênfase na análise de um caso-exemplar – a obra Seedbed – e nas eventuais aproximações e diferenças que esta manteve com a performance de “origem”, de Vito Acconci. Como resultado, propôs-se a noção de “redução arquival” como uma categoria central para a definição de reperformance, considerando-se suas potencialidades dialógicas, de ordem trans-histórica.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2021810.5965/1414573101432022e0203Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-282358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14151https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14153Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Artur Correia de2024-02-29T15:05:17Zoai::article/20218Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:17Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reperformance: the presence in question
Reperformance: la presencia en cuestión
Reperformance: a presença em questão
title Reperformance: the presence in question
spellingShingle Reperformance: the presence in question
Freitas, Artur Correia de
Reperformace
Performance
Presença
Arquivo
Marina Abramović
Reperformance
Performance
Presence
Archive
Marina Abramović
Reperformance
Performance
Presencia
Archivo
Marina Abramović
title_short Reperformance: the presence in question
title_full Reperformance: the presence in question
title_fullStr Reperformance: the presence in question
title_full_unstemmed Reperformance: the presence in question
title_sort Reperformance: the presence in question
author Freitas, Artur Correia de
author_facet Freitas, Artur Correia de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Artur Correia de
dc.subject.por.fl_str_mv Reperformace
Performance
Presença
Arquivo
Marina Abramović
Reperformance
Performance
Presence
Archive
Marina Abramović
Reperformance
Performance
Presencia
Archivo
Marina Abramović
topic Reperformace
Performance
Presença
Arquivo
Marina Abramović
Reperformance
Performance
Presence
Archive
Marina Abramović
Reperformance
Performance
Presencia
Archivo
Marina Abramović
description The aim of this paper was to propose a possible definition of reperformance, comparing it with the general problem of the relationship between presence and archive in the field of performance art. For this, the historical emergence of the reperformance in 2000s was considered through Marina Abramović’s exhibition Seven Easy Pieces, with emphasis on the analysis of the artwork entitled Seedbed, taking into account its similarities and differences with the “original” performance by Vito Acconci. As conclusion, the notion of “archival reduction” was proposed as a central category for the reperformance definition, considering its dialogical and transhistorical potentialities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218
10.5965/1414573101432022e0203
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14151
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20218/14153
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-28
2358-6958
10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500419551232