Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Claudia Madruga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos, Thais Adriane Vieira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006
Resumo: This is a review of an intense and complex work, in which the author creates the metaphorical concept of seductive realism, with the aim of revisiting the appropriation of the word theater that branches out to the real-fiction binarism associated with the Aristotelian tradition. The proposal makes us think about the education of the body in and for art, Ribeiro instigates to think that acting is not interpreting reality, but experiencing it through an intuitive body, which interferes and is interfered by the social, political, economic and social environment. culturally, affectively, therefore seductive, revolutionary, transgressive. In this, it challenges what is understood and what is taught about theatrical art, when it proposes to break with the screens of reality and representation that condition us. invests in a multiple, untimely Artaudian body, which unfolds throughout the text in other concepts, machinic, biopolitical, anthropophagic, aesthetically emancipated bodies.
id UDESC-1_3c3142cdade5d5fa06f4e867cb1f596c
oai_identifier_str oai::article/23006
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Seductive realism as a metaphor for a body-art re-educationEl realismo seductor como metáfora de una reeducación del arte corporalO realismo sedutor como metáfora para uma re-educação do corpo-arteCorpo-teatroAntropofagiaBiopolíticaEducação do corpoBody-theatreAnthropophagyBiopoliticsBody educationTeatro corporalAntropofagiaBiopolíticaEducación corporalThis is a review of an intense and complex work, in which the author creates the metaphorical concept of seductive realism, with the aim of revisiting the appropriation of the word theater that branches out to the real-fiction binarism associated with the Aristotelian tradition. The proposal makes us think about the education of the body in and for art, Ribeiro instigates to think that acting is not interpreting reality, but experiencing it through an intuitive body, which interferes and is interfered by the social, political, economic and social environment. culturally, affectively, therefore seductive, revolutionary, transgressive. In this, it challenges what is understood and what is taught about theatrical art, when it proposes to break with the screens of reality and representation that condition us. invests in a multiple, untimely Artaudian body, which unfolds throughout the text in other concepts, machinic, biopolitical, anthropophagic, aesthetically emancipated bodies.Esta es una revisión de una obra intensa y compleja, en la que el autor crea el concepto metafórico de realismo seductor, con el objetivo de revisar la apropiación de la palabra teatro que se ramifica en el binarismo real-ficción asociado a la tradición aristotélica. La propuesta nos hace pensar en la educación del cuerpo en y para el arte, Ribeiro incita a pensar que actuar no es interpretar la realidad, sino vivenciarla a través de un cuerpo intuitivo, que interfiere y es interferido por el entorno social, político, económico y social. .culturalmente, afectivamente, por lo tanto seductora, revolucionaria, transgresora. En este, desafía lo que se entiende y lo que se enseña sobre el arte teatral, cuando propone romper con las pantallas de realidad y representación que nos condicionan. invierte en un cuerpo artaudiano múltiple, intempestivo, que se despliega a lo largo del texto en otros conceptos, cuerpos maquínicos, biopolíticos, antropofágicos, estéticamente emancipado.Trata-se da resenha de uma obra intensa e complexa, no qual a autora cria o conceito metáfora realismo sedutor, com o objetivo de revisitar a apropriação do vocábulo teatro que ramifica para o binarismo real-ficção vindo associado à tradição aristotélica. A proposta nos faz pensar a educação do corpo na e para a arte, Ribeiro instiga a pensar que atuar não é interpretar o real, mas experimentá-lo através de um corpo intuitivo, que interfere e é interferido pelo meio social, político, econômico e cultural, de modo afetivo, por isso sedutor, revolucionário, transgressor. Nisso desafia o que se entende e o que se ensina a respeito da arte teatral, quando propõe rupturar com as telas do real e da representação que nos condicionam. investe em um corpo múltiplo, intempestivo artaudiano, que se desdobra ao longo do texto em outros conceitos corpos, maquinímicos, biopolíticos, antropofágicos, esteticamente emancipados.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2300610.5965/1414573103452022e0801Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-15Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-15Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-152358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006/15025https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006/15026Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Claudia MadrugaMatos, Thais Adriane Vieira de2024-02-29T15:07:56Zoai::article/23006Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
El realismo seductor como metáfora de una reeducación del arte corporal
O realismo sedutor como metáfora para uma re-educação do corpo-arte
title Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
spellingShingle Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
Cunha, Claudia Madruga
Corpo-teatro
Antropofagia
Biopolítica
Educação do corpo
Body-theatre
Anthropophagy
Biopolitics
Body education
Teatro corporal
Antropofagia
Biopolítica
Educación corporal
title_short Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
title_full Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
title_fullStr Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
title_full_unstemmed Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
title_sort Seductive realism as a metaphor for a body-art re-education
author Cunha, Claudia Madruga
author_facet Cunha, Claudia Madruga
Matos, Thais Adriane Vieira de
author_role author
author2 Matos, Thais Adriane Vieira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Claudia Madruga
Matos, Thais Adriane Vieira de
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo-teatro
Antropofagia
Biopolítica
Educação do corpo
Body-theatre
Anthropophagy
Biopolitics
Body education
Teatro corporal
Antropofagia
Biopolítica
Educación corporal
topic Corpo-teatro
Antropofagia
Biopolítica
Educação do corpo
Body-theatre
Anthropophagy
Biopolitics
Body education
Teatro corporal
Antropofagia
Biopolítica
Educación corporal
description This is a review of an intense and complex work, in which the author creates the metaphorical concept of seductive realism, with the aim of revisiting the appropriation of the word theater that branches out to the real-fiction binarism associated with the Aristotelian tradition. The proposal makes us think about the education of the body in and for art, Ribeiro instigates to think that acting is not interpreting reality, but experiencing it through an intuitive body, which interferes and is interfered by the social, political, economic and social environment. culturally, affectively, therefore seductive, revolutionary, transgressive. In this, it challenges what is understood and what is taught about theatrical art, when it proposes to break with the screens of reality and representation that condition us. invests in a multiple, untimely Artaudian body, which unfolds throughout the text in other concepts, machinic, biopolitical, anthropophagic, aesthetically emancipated bodies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006
10.5965/1414573103452022e0801
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0801
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006/15025
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23006/15026
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-15
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-15
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-15
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501785845760