Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Henrique Bezerra de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19397
Resumo: This manuscript aims to act as a spell in the search for the cure for what could be named as colonial disease. It supports the adoption of the term pedagogy as enchantment in order to conceive the teaching and learning processes as a way of intervening in the world and change the objective reality of humans. Therefore,pedagogy could be considered as a kind of everyday magic. The manuscript also reflects upon how such recognition can echo in performance practices, reaching the understanding that it may transform the methodologies that already exist, and create other ones, as long as those methodologies consider some aspects: the reliance in the creative ability/capacity of others, an action that guides their practice and the conception that the world can be transformed.
id UDESC-1_40e5d38fa139dca35ab18cc448b4781c
oai_identifier_str oai::article/19397
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutionsPedagogía como encantamiento: El acto de enseñar y aprender como cura instauradora de las revoluciones necesariasPedagogia como encantamento: O ato de ensinar e aprender como cura instauradora das revoluções necessáriasPedagogiaCura TeatroEnsino-aprendizagemIntervençãoPedagogíaCura TeatroEnseñanza-aprendizajeIntervenciónPedagogyCureTheateTeaching-learning processesInterventionThis manuscript aims to act as a spell in the search for the cure for what could be named as colonial disease. It supports the adoption of the term pedagogy as enchantment in order to conceive the teaching and learning processes as a way of intervening in the world and change the objective reality of humans. Therefore,pedagogy could be considered as a kind of everyday magic. The manuscript also reflects upon how such recognition can echo in performance practices, reaching the understanding that it may transform the methodologies that already exist, and create other ones, as long as those methodologies consider some aspects: the reliance in the creative ability/capacity of others, an action that guides their practice and the conception that the world can be transformed.El manuscrito aquí propuesto busca presentarse como un encanto para la cura de la llamada enfermedad colonial. En ese sentido, perfila una defensa de lo que denomina  pedagogía como encantamiento, concibiendo el acto de enseñar y aprender como una forma de intervención en el mundo que puede cambiar la realidad objetiva de los seres y, por tanto, ser considerado una especie de magia del cotidiano. A raíz de eso, reflexiona acerca de como tal pensamiento resuena en la práctica escénica y llega a la conclusión de que este puede ser disparador de metodologías diversas, desde que sean considerados algunos puntos: la creencia en la capacidad de creación del otro, una acción que conduzca su práctica y la concepción de que el mundo puede ser transformado.O manuscrito aqui proposto busca apresentar-se como um encanto para a cura do que chama de moléstia colonial. Nesse sentido, traça uma defesa do que denomina de pedagogia como encantamento, concebendo o ato de ensinar e aprender como uma forma de intervenção no mundo que pode mudar a realidade objetiva dos seres e, portanto, ser considerado uma espécie de magia do cotidiano. Nessa esteira, reflete sobre como tal pensamento é capaz de ecoar na prática cênica chegando à conclusão de que o mesmo pode ser disparador de metodologias diversas, desde que elas considerem alguns pontos: a crença na capacidade do outro de criar, uma ação que conduza sua prática e a concepção de que o mundo pode ser transformado.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1939710.5965/1414573101402021e0104Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-18Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-182358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19397/12813Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Henrique Bezerra de2024-02-29T14:50:10Zoai::article/19397Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:50:10Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
Pedagogía como encantamiento: El acto de enseñar y aprender como cura instauradora de las revoluciones necesarias
Pedagogia como encantamento: O ato de ensinar e aprender como cura instauradora das revoluções necessárias
title Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
spellingShingle Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
Souza, Henrique Bezerra de
Pedagogia
Cura
Teatro
Ensino-aprendizagem
Intervenção
Pedagogía
Cura
Teatro
Enseñanza-aprendizaje
Intervención
Pedagogy
Cure
Theate
Teaching-learning processes
Intervention
title_short Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
title_full Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
title_fullStr Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
title_full_unstemmed Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
title_sort Pedagogy as enchantment: teaching and learning processes as cure for the necessary revolutions
author Souza, Henrique Bezerra de
author_facet Souza, Henrique Bezerra de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Henrique Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Cura
Teatro
Ensino-aprendizagem
Intervenção
Pedagogía
Cura
Teatro
Enseñanza-aprendizaje
Intervención
Pedagogy
Cure
Theate
Teaching-learning processes
Intervention
topic Pedagogia
Cura
Teatro
Ensino-aprendizagem
Intervenção
Pedagogía
Cura
Teatro
Enseñanza-aprendizaje
Intervención
Pedagogy
Cure
Theate
Teaching-learning processes
Intervention
description This manuscript aims to act as a spell in the search for the cure for what could be named as colonial disease. It supports the adoption of the term pedagogy as enchantment in order to conceive the teaching and learning processes as a way of intervening in the world and change the objective reality of humans. Therefore,pedagogy could be considered as a kind of everyday magic. The manuscript also reflects upon how such recognition can echo in performance practices, reaching the understanding that it may transform the methodologies that already exist, and create other ones, as long as those methodologies consider some aspects: the reliance in the creative ability/capacity of others, an action that guides their practice and the conception that the world can be transformed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19397
10.5965/1414573101402021e0104
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19397
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19397/12813
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-18
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-18
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500352442368