Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Icle, Gilberto
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Haas, Marta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772
Resumo: This article seeks to circumscribe pedagogy through the notion of “decolonial gesture.” For that, the artistic-pedagogical practices of Yuyachkani (Peru) and Ói Nóis Aqui Traveiz (Brazil) are taken up as forms of resistance and elements through which to break the coloniality of power relations and knowledge. Applying Walter Mignolo's concepts of colonial difference, coloniality and liminal thinking, this article demonstrates how this gesture of resistance against coloniality helps constitute autonomous subjects and subjectivities. The work of these two Latin American groups is problematised, characterising their practices as decolonial theatrical gestures and pedagogies.
id UDESC-1_7cf69ab58ebf05c63125569c38f6eb1a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/14772
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and PeruGesto decolonial como pedagogia: práticas teatrais no Brasil e no PeruPedagogiaDecolonialResistênciaTeatro de grupoTeatro latino-americanoThis article seeks to circumscribe pedagogy through the notion of “decolonial gesture.” For that, the artistic-pedagogical practices of Yuyachkani (Peru) and Ói Nóis Aqui Traveiz (Brazil) are taken up as forms of resistance and elements through which to break the coloniality of power relations and knowledge. Applying Walter Mignolo's concepts of colonial difference, coloniality and liminal thinking, this article demonstrates how this gesture of resistance against coloniality helps constitute autonomous subjects and subjectivities. The work of these two Latin American groups is problematised, characterising their practices as decolonial theatrical gestures and pedagogies.Este artigo procura circunscrever a pedagogia a partir da noção de “gesto decolonial”. Para tanto, toma-se a prática artístico-pedagógica do Yuyachkani (Peru) e do Ói Nóis Aqui Traveiz (Brasil) como forma de resistência e elemento por intermédio do qual rompe-se a colonialidade dos saberes e das relações de poder. A partir dos conceitos de diferença colonial, colonialidade e pensamento liminar delineados por Walter Mignolo, demonstra-se como esse gesto de resistência à colonialidade participa na constituição de sujeitos e subjetividades autônomas. Problematiza-se o trabalho desses grupos latino-americanos caracterizando suas práticas como gestos e pedagogias do teatro decoloniais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1477210.5965/1414573103362019096Urdimento; Vol. 3 Núm. 36 (2019): Pedagogia do Teatro: vozes da América Latina em processos de resistência; 096-115Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 36 (2019): Pedagogia do Teatro: vozes da América Latina em processos de resistência; 096-115Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 36 (2019): Pedagogia do Teatro: vozes da América Latina em processos de resistência; 096-1152358-695810.5965/1414573103362019reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772/10873Copyright (c) 2019 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIcle, GilbertoHaas, Marta2020-09-27T02:19:44Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/14772Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:19:44Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
Gesto decolonial como pedagogia: práticas teatrais no Brasil e no Peru
title Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
spellingShingle Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
Icle, Gilberto
Pedagogia
Decolonial
Resistência
Teatro de grupo
Teatro latino-americano
title_short Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
title_full Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
title_fullStr Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
title_full_unstemmed Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
title_sort Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru
author Icle, Gilberto
author_facet Icle, Gilberto
Haas, Marta
author_role author
author2 Haas, Marta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Icle, Gilberto
Haas, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Decolonial
Resistência
Teatro de grupo
Teatro latino-americano
topic Pedagogia
Decolonial
Resistência
Teatro de grupo
Teatro latino-americano
description This article seeks to circumscribe pedagogy through the notion of “decolonial gesture.” For that, the artistic-pedagogical practices of Yuyachkani (Peru) and Ói Nóis Aqui Traveiz (Brazil) are taken up as forms of resistance and elements through which to break the coloniality of power relations and knowledge. Applying Walter Mignolo's concepts of colonial difference, coloniality and liminal thinking, this article demonstrates how this gesture of resistance against coloniality helps constitute autonomous subjects and subjectivities. The work of these two Latin American groups is problematised, characterising their practices as decolonial theatrical gestures and pedagogies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772
10.5965/1414573103362019096
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772
identifier_str_mv 10.5965/1414573103362019096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772/10873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 36 (2019): Pedagogia do Teatro: vozes da América Latina em processos de resistência; 096-115
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 36 (2019): Pedagogia do Teatro: vozes da América Latina em processos de resistência; 096-115
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 36 (2019): Pedagogia do Teatro: vozes da América Latina em processos de resistência; 096-115
2358-6958
10.5965/1414573103362019
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042505879486464