Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Bruna Martins
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rabelo, Flavio, Silva, Dora de Andrade, Rezende, Carlos Roberto Cavalcante de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20521
Resumo: This article approaches some creative and pedagogical aspects of the experience of the workshop "Only Dreams Don’t Fear the Contagion", accomplished by Núcleo Fuga! In online form in the context of the COVID 19 pandemic. Regarding the study of presence in this remote mode, we explore some proposals triggered by the ideas of contagion and belonging, in a practice based on Klauss Vianna Technique of dance and somatic education and on performative programs, jointed to cartographic practices. In the creative study of the compositions with the environment of the house, the proposals aimed  performative possibilities by visiting the enigma-images of dreams, as a tension to provoke the relationship between art, the unconscious and resistance.
id UDESC-1_d63f4a876500c2367e9448ae6eb906e9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20521
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the betweenContaminando sueños y resistencias: La casa, la pantalla y el entreContagiar sonhos e resistências: A casa, a tela e o entreProgramas performativosPráticas cartográficasTécnica Klauss ViannaSonhosResisênciaPerformative programsCartographic practicesKlauss Vianna TechniqueDreamsResistanceProgramas performativosPrácticas cartográficasTécnica Klauss ViannaSueñosResistenciaThis article approaches some creative and pedagogical aspects of the experience of the workshop "Only Dreams Don’t Fear the Contagion", accomplished by Núcleo Fuga! In online form in the context of the COVID 19 pandemic. Regarding the study of presence in this remote mode, we explore some proposals triggered by the ideas of contagion and belonging, in a practice based on Klauss Vianna Technique of dance and somatic education and on performative programs, jointed to cartographic practices. In the creative study of the compositions with the environment of the house, the proposals aimed  performative possibilities by visiting the enigma-images of dreams, as a tension to provoke the relationship between art, the unconscious and resistance.Este artículo aborda algunos aspectos creativos y pedagógicos de la experiencia del taller "¡Solo los Sueños No Temen al Contagio", conducido por Núcleo Fuga! online en el contexto de la pandemia de COVID 19. Con respecto al estudio de la presencia en este modo remoto, exploramos algunas propuestas desencadenadas por ideas de contagio y pertenencia, en una práctica sustentada en la Técnica Klauss Vianna de danza y educación somática, y en programas performativos, articulados a prácticas cartográficas. En el estudio creativo de las composiciones con el ambiente de la casa, las propuestas apuntaban a excavar posibilidades performativas em visitar las imágenes-enigmas de los sueños, como tensión para provocar la relación entre arte, inconsciente y resistencia.Este artigo aborda alguns aspectos criativos e pedagógicos da experiência da oficina "Só os sonhos não temem o contágio", realizada pelo Núcleo Fuga! de forma online no contexto da pandemia COVID 19. No que se refere ao estudo da presença neste modo remoto, exploramos algumas propostas acionadas pelas ideias de contágio e pertencimento, em uma prática apoiada na Técnica Klauss Vianna de dança e educação somática e em programas performativos, articulados à práticas cartográficas. No estudo criativo das composições com o ambiente da casa, as proposições visavam escavar possibilidades performativas ao se visitar as imagens-enigmas dos sonhos, como tensionamento para provocar a relação entre arte, inconsciente e resistência.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2052110.5965/1414573103422021e0303Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-272358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20521/13711Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Bruna MartinsRabelo, Flavio Silva, Dora de AndradeRezende, Carlos Roberto Cavalcante de2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20521Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
Contaminando sueños y resistencias: La casa, la pantalla y el entre
Contagiar sonhos e resistências: A casa, a tela e o entre
title Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
spellingShingle Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
Reis, Bruna Martins
Programas performativos
Práticas cartográficas
Técnica Klauss Vianna
Sonhos
Resisência
Performative programs
Cartographic practices
Klauss Vianna Technique
Dreams
Resistance
Programas performativos
Prácticas cartográficas
Técnica Klauss Vianna
Sueños
Resistencia
title_short Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
title_full Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
title_fullStr Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
title_full_unstemmed Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
title_sort Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between
author Reis, Bruna Martins
author_facet Reis, Bruna Martins
Rabelo, Flavio
Silva, Dora de Andrade
Rezende, Carlos Roberto Cavalcante de
author_role author
author2 Rabelo, Flavio
Silva, Dora de Andrade
Rezende, Carlos Roberto Cavalcante de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Bruna Martins
Rabelo, Flavio
Silva, Dora de Andrade
Rezende, Carlos Roberto Cavalcante de
dc.subject.por.fl_str_mv Programas performativos
Práticas cartográficas
Técnica Klauss Vianna
Sonhos
Resisência
Performative programs
Cartographic practices
Klauss Vianna Technique
Dreams
Resistance
Programas performativos
Prácticas cartográficas
Técnica Klauss Vianna
Sueños
Resistencia
topic Programas performativos
Práticas cartográficas
Técnica Klauss Vianna
Sonhos
Resisência
Performative programs
Cartographic practices
Klauss Vianna Technique
Dreams
Resistance
Programas performativos
Prácticas cartográficas
Técnica Klauss Vianna
Sueños
Resistencia
description This article approaches some creative and pedagogical aspects of the experience of the workshop "Only Dreams Don’t Fear the Contagion", accomplished by Núcleo Fuga! In online form in the context of the COVID 19 pandemic. Regarding the study of presence in this remote mode, we explore some proposals triggered by the ideas of contagion and belonging, in a practice based on Klauss Vianna Technique of dance and somatic education and on performative programs, jointed to cartographic practices. In the creative study of the compositions with the environment of the house, the proposals aimed  performative possibilities by visiting the enigma-images of dreams, as a tension to provoke the relationship between art, the unconscious and resistance.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20521
10.5965/1414573103422021e0303
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20521
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0303
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20521/13711
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-27
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507506876416