From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176 |
Resumo: | Clowns have long attracted the attention of academic research, accumulating a relevant and diverse specialized literature. This article focuses on the teaching of clowning and, more specifically, on how renowned artists became trainers. We interviewed seven professionals, active in the five regions of the country, national references in artistic work and training, as highlighted by their peers. The multiplicity of teaching processes and paths taken to become masters was recurrently narrated. Different motivations, difficulties and anxieties are reported, aiming to broaden the debates about the initiation of new trainers. |
id |
UDESC-1_ee0253f7eb785071a226d984313d2b87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23176 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainersDe la escena a la enseñanza: hablando con los formadores de payasosDa cena ao ensino: conversando com as formadoras e os formadores da palhaçadaArtes CênicasPalhaçadaRelato de formadoresScenic artsClowningTrainers reportArtes escénicasPayasadasInforme de entrenadoresClowns have long attracted the attention of academic research, accumulating a relevant and diverse specialized literature. This article focuses on the teaching of clowning and, more specifically, on how renowned artists became trainers. We interviewed seven professionals, active in the five regions of the country, national references in artistic work and training, as highlighted by their peers. The multiplicity of teaching processes and paths taken to become masters was recurrently narrated. Different motivations, difficulties and anxieties are reported, aiming to broaden the debates about the initiation of new trainers.Los payasos han atraído durante mucho tiempo la atención de la investigación académica, acumulando una literatura especializada relevante y diversa. Este artículo se centra en la enseñanza del clown y, más concretamente, en cómo artistas de renombre se convierten en formadores. Entrevistamos a siete profesionales, activos en las cinco regiones del país, referentes nacionales en el quehacer y la formación artística, como lo destacan sus pares. Se narró de manera recurrente la multiplicidad de procesos de enseñanza y caminos recorridos para llegar a ser maestros. Se relatan diferentes motivaciones, dificultades y angustias, con el objetivo de ampliar los debates sobre la iniciación de nuevos formadores.Há tempos, os palhaços e as palhaças atraem a atenção da pesquisa acadêmica, acumulando uma literatura especializada relevante e diversificada. Este artigo se debruçou sobre o ensino da palhaçada e, mais especificamente, sobre como renomados artistas se tornaram formadores. Foram entrevistados sete profissionais, atuantes nas cinco regiões do país e referências nacionais no trabalho artístico e de formação, conforme salientam seus pares. A multiplicidade de processos de ensino e os caminhos trilhados para se tornarem mestres foram recorrentemente narrados. Distintas motivações, dificuldades e anseios foram relatados, visando ampliar os debates acerca da iniciação de novos formadores.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2317610.5965/1414573102472023e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15647https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15648Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraccialli, FelipeBortoleto, Marco Antonio Coelho2024-02-29T15:06:00Zoai::article/23176Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers De la escena a la enseñanza: hablando con los formadores de payasos Da cena ao ensino: conversando com as formadoras e os formadores da palhaçada |
title |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers |
spellingShingle |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers Braccialli, Felipe Artes Cênicas Palhaçada Relato de formadores Scenic arts Clowning Trainers report Artes escénicas Payasadas Informe de entrenadores |
title_short |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers |
title_full |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers |
title_fullStr |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers |
title_full_unstemmed |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers |
title_sort |
From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers |
author |
Braccialli, Felipe |
author_facet |
Braccialli, Felipe Bortoleto, Marco Antonio Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Bortoleto, Marco Antonio Coelho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braccialli, Felipe Bortoleto, Marco Antonio Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artes Cênicas Palhaçada Relato de formadores Scenic arts Clowning Trainers report Artes escénicas Payasadas Informe de entrenadores |
topic |
Artes Cênicas Palhaçada Relato de formadores Scenic arts Clowning Trainers report Artes escénicas Payasadas Informe de entrenadores |
description |
Clowns have long attracted the attention of academic research, accumulating a relevant and diverse specialized literature. This article focuses on the teaching of clowning and, more specifically, on how renowned artists became trainers. We interviewed seven professionals, active in the five regions of the country, national references in artistic work and training, as highlighted by their peers. The multiplicity of teaching processes and paths taken to become masters was recurrently narrated. Different motivations, difficulties and anxieties are reported, aiming to broaden the debates about the initiation of new trainers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176 10.5965/1414573102472023e0105 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102472023e0105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15647 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15648 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26 Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102472023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501808914432 |