From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braccialli, Felipe
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bortoleto, Marco Antonio Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176
Resumo: Clowns have long attracted the attention of academic research, accumulating a relevant and diverse specialized literature. This article focuses on the teaching of clowning and, more specifically, on how renowned artists became trainers. We interviewed seven professionals, active in the five regions of the country, national references in artistic work and training, as highlighted by their peers. The multiplicity of teaching processes and paths taken to become masters was recurrently narrated. Different motivations, difficulties and anxieties are reported, aiming to broaden the debates about the initiation of new trainers.
id UDESC-1_ee0253f7eb785071a226d984313d2b87
oai_identifier_str oai::article/23176
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling From the scene to the teaching: talking with the clowning trainersDe la escena a la enseñanza: hablando con los formadores de payasosDa cena ao ensino: conversando com as formadoras e os formadores da palhaçadaArtes CênicasPalhaçadaRelato de formadoresScenic artsClowningTrainers reportArtes escénicasPayasadasInforme de entrenadoresClowns have long attracted the attention of academic research, accumulating a relevant and diverse specialized literature. This article focuses on the teaching of clowning and, more specifically, on how renowned artists became trainers. We interviewed seven professionals, active in the five regions of the country, national references in artistic work and training, as highlighted by their peers. The multiplicity of teaching processes and paths taken to become masters was recurrently narrated. Different motivations, difficulties and anxieties are reported, aiming to broaden the debates about the initiation of new trainers.Los payasos han atraído durante mucho tiempo la atención de la investigación académica, acumulando una literatura especializada relevante y diversa. Este artículo se centra en la enseñanza del clown y, más concretamente, en cómo artistas de renombre se convierten en formadores. Entrevistamos a siete profesionales, activos en las cinco regiones del país, referentes nacionales en el quehacer y la formación artística, como lo destacan sus pares. Se narró de manera recurrente la multiplicidad de procesos de enseñanza y caminos recorridos para llegar a ser maestros. Se relatan diferentes motivaciones, dificultades y angustias, con el objetivo de ampliar los debates sobre la iniciación de nuevos formadores.Há tempos, os palhaços e as palhaças atraem a atenção da pesquisa acadêmica, acumulando uma literatura especializada relevante e diversificada. Este artigo se debruçou sobre o ensino da palhaçada e, mais especificamente, sobre como renomados artistas se tornaram formadores. Foram entrevistados sete profissionais, atuantes nas cinco regiões do país e referências nacionais no trabalho artístico e de formação, conforme salientam seus pares. A multiplicidade de processos de ensino e os caminhos trilhados para se tornarem mestres foram recorrentemente narrados. Distintas motivações, dificuldades e anseios foram relatados, visando ampliar os debates acerca da iniciação de novos formadores.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2317610.5965/1414573102472023e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15647https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15648Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraccialli, FelipeBortoleto, Marco Antonio Coelho2024-02-29T15:06:00Zoai::article/23176Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
De la escena a la enseñanza: hablando con los formadores de payasos
Da cena ao ensino: conversando com as formadoras e os formadores da palhaçada
title From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
spellingShingle From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
Braccialli, Felipe
Artes Cênicas
Palhaçada
Relato de formadores
Scenic arts
Clowning
Trainers report
Artes escénicas
Payasadas
Informe de entrenadores
title_short From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
title_full From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
title_fullStr From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
title_full_unstemmed From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
title_sort From the scene to the teaching: talking with the clowning trainers
author Braccialli, Felipe
author_facet Braccialli, Felipe
Bortoleto, Marco Antonio Coelho
author_role author
author2 Bortoleto, Marco Antonio Coelho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braccialli, Felipe
Bortoleto, Marco Antonio Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Artes Cênicas
Palhaçada
Relato de formadores
Scenic arts
Clowning
Trainers report
Artes escénicas
Payasadas
Informe de entrenadores
topic Artes Cênicas
Palhaçada
Relato de formadores
Scenic arts
Clowning
Trainers report
Artes escénicas
Payasadas
Informe de entrenadores
description Clowns have long attracted the attention of academic research, accumulating a relevant and diverse specialized literature. This article focuses on the teaching of clowning and, more specifically, on how renowned artists became trainers. We interviewed seven professionals, active in the five regions of the country, national references in artistic work and training, as highlighted by their peers. The multiplicity of teaching processes and paths taken to become masters was recurrently narrated. Different motivations, difficulties and anxieties are reported, aiming to broaden the debates about the initiation of new trainers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176
10.5965/1414573102472023e0105
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176
identifier_str_mv 10.5965/1414573102472023e0105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15647
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23176/15648
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102472023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501808914432