Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589 |
Resumo: | This article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist. |
id |
UDESC-5_007c37dd9700ec4038bcab2e2e2b7190 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/19589 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared storiesAutorretrato: narrativas A/r/tograficas y procesos de creación en historias compartidasAutorretrato: narrativas A/r/tográficas e processos de criação em histórias compartilhadasNarrativas A/r/tográficasAutorretratoMemóriaGênero e SexualidadesArtista ArquivistaA/r/tographic narrativesSelf-portraitMemoryGender and SexualitiesArchivist ArtistNarrativas A/r/tográficasAuto retratoMemoriaGénero y sexualidadesArtista ArchiveroThis article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist.Este artículo busca comprender el legado familiar - narrativo e imaginario - en mi proceso de investigación artística denominado Autorretrato - instalación presentada en la exposición colectiva “Tramações”, en 2018, en la Galería Capibaribe de la Universidad Federal de Pernambuco. Rescato mi historia familiar a través de objetos capturados y creados en recuerdos como cartas, recuerdos escritos y transcritos que componen mi imaginación. En este escenario de recuerdos, también recreo y forjo historias que se van uniendo a mi historia a partir de los lazos entre mi familia y yo, especialmente las mujeres que me precedieron. A través de la narrativa A/r/tográfica que me permite abordar la congruencia entre mis experiencias como artista, docente e investigadora, me planteo la siguiente pregunta: cómo el rescate de las narrativas femeninas, dentro de la familia, contribuyó al proceso de creación de la “Autorretrato” y ¿qué preguntas reverberaron? En base a esto, tomo como base teórica para esta investigación los Estudios de Género y Sexualidades, la Memoria Colectiva y el concepto de Artista Archivero.Este artigo busca compreender o legado familiar – narrativo e imagético – no meu processo de investigação artística chamado Autorretrato – instalação apresentada na exposição coletiva “Tramações”, em 2018, na Galeria Capibaribe do Centro de Artes e Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco. Faço uma ressignificação de minha história familiar por meio de objetos capturados e criados em lembranças, tais como cartas, memórias escritas e transcritas que compõem o meu imaginário. Neste cenário de recordações também recriei e forjei estórias que foram se unindo à minha história a partir de laços entre mim e meus familiares, especialmente as mulheres que me antepassaram. Por meio da narrativa A/r/tográfica que me permitiu abordar a congruência entre minhas vivências enquanto artista, professora e pesquisadora, fiz a seguinte pergunta: como a ressignificação de narrativas do feminino, no âmbito familiar, contribuíram para o processo de criação da obra Autorretrato e quais questionamentos reverberaram? Partindo disso, tomei como base teórica os Estudos de Gênero e Sexualidades, Memória coletiva e a concepção de Artista Arquivista.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1958910.5965/2175234614322022303Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-327Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-3272175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589/13878Copyright (c) 2021 Luciana Borre, Lizandra Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorre, LucianaSantos, Lizandra2024-02-29T13:06:24Zoai::article/19589Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:24Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories Autorretrato: narrativas A/r/tograficas y procesos de creación en historias compartidas Autorretrato: narrativas A/r/tográficas e processos de criação em histórias compartilhadas |
title |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories |
spellingShingle |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories Borre, Luciana Narrativas A/r/tográficas Autorretrato Memória Gênero e Sexualidades Artista Arquivista A/r/tographic narratives Self-portrait Memory Gender and Sexualities Archivist Artist Narrativas A/r/tográficas Auto retrato Memoria Género y sexualidades Artista Archivero |
title_short |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories |
title_full |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories |
title_fullStr |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories |
title_full_unstemmed |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories |
title_sort |
Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories |
author |
Borre, Luciana |
author_facet |
Borre, Luciana Santos, Lizandra |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Lizandra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borre, Luciana Santos, Lizandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas A/r/tográficas Autorretrato Memória Gênero e Sexualidades Artista Arquivista A/r/tographic narratives Self-portrait Memory Gender and Sexualities Archivist Artist Narrativas A/r/tográficas Auto retrato Memoria Género y sexualidades Artista Archivero |
topic |
Narrativas A/r/tográficas Autorretrato Memória Gênero e Sexualidades Artista Arquivista A/r/tographic narratives Self-portrait Memory Gender and Sexualities Archivist Artist Narrativas A/r/tográficas Auto retrato Memoria Género y sexualidades Artista Archivero |
description |
This article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589 10.5965/2175234614322022303 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234614322022303 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589/13878 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luciana Borre, Lizandra Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luciana Borre, Lizandra Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-327 Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-327 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041813257715712 |