Brega Art and ways to negotiate uncertainties

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502
Resumo: The present paper aims to point out the motivations of an art historian regarding the challenges this discipline has faced in the past three decades. With an evident autobiographical approach, the text makes conceptual choices, elected notions, and uses brega as a methodological practice to construct approaches to art. We also suggest some epistemological models to understand artistic production, whether by making the authors of the text explicit, or by partnerships of what we call a community of interpreters.
id UDESC-5_5c20e4314030f75be171e9f7a121851a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19502
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Brega Art and ways to negotiate uncertaintiesArte brega y formas de negociar incertidumbresA arte brega e as formas de negociar incertezasArt HistoryMuseological InstitutionsBregaCollectionsHistória da ArteInstituições MuseológicasBregaColeçõesHistoria del ArteInstituciones MuseológicasBregaColeccionesThe present paper aims to point out the motivations of an art historian regarding the challenges this discipline has faced in the past three decades. With an evident autobiographical approach, the text makes conceptual choices, elected notions, and uses brega as a methodological practice to construct approaches to art. We also suggest some epistemological models to understand artistic production, whether by making the authors of the text explicit, or by partnerships of what we call a community of interpreters.El presente artículo tiene como objetivo señalar las motivaciones de un historiador del arte ante los desafíos que esta disciplina ha enfrentado en las últimas tres décadas. Con un evidente enfoque autobiográfico, el texto toma decisiones conceptuales, elige nociones y utiliza la brega como práctica metodológica para construir enfoques del arte. También sugerimos algunos modelos epistemológicos para entender la producción artística, ya sea haciendo explícitos a los autores del texto, o mediante asociaciones de lo que llamamos una comunidad de intérpretes.O presente texto busca pontuar as motivações de um historiador da arte frente aos desafios dessa disciplina nas últimas três décadas. De evidente trato autobiográfico, o texto percorre escolhas conceituais, as noções eleitas e usa a brega como prática metodológica para construir as abordagens da arte. Insinuamos, ainda, alguns modelos epistemológicos de compreensão da produção artística, seja pela explicitação dos autores no texto, seja pelas parcerias do que chamamos de comunidade de intérpretes.Universidade do Estado de Santa Catarina2021-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1950210.5965/2175234613302021048Palíndromo; Vol. 13 No. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-65Palíndromo; v. 13 n. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-652175-23461984-953210.5965/10.5965/2175234613302021reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502/12901Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Emerson Dionisio Gomes de2021-05-01T10:37:02Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19502Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2021-05-01T10:37:02Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Brega Art and ways to negotiate uncertainties
Arte brega y formas de negociar incertidumbres
A arte brega e as formas de negociar incertezas
title Brega Art and ways to negotiate uncertainties
spellingShingle Brega Art and ways to negotiate uncertainties
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
Art History
Museological Institutions
Brega
Collections
História da Arte
Instituições Museológicas
Brega
Coleções
Historia del Arte
Instituciones Museológicas
Brega
Colecciones
title_short Brega Art and ways to negotiate uncertainties
title_full Brega Art and ways to negotiate uncertainties
title_fullStr Brega Art and ways to negotiate uncertainties
title_full_unstemmed Brega Art and ways to negotiate uncertainties
title_sort Brega Art and ways to negotiate uncertainties
author Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
author_facet Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Art History
Museological Institutions
Brega
Collections
História da Arte
Instituições Museológicas
Brega
Coleções
Historia del Arte
Instituciones Museológicas
Brega
Colecciones
topic Art History
Museological Institutions
Brega
Collections
História da Arte
Instituições Museológicas
Brega
Coleções
Historia del Arte
Instituciones Museológicas
Brega
Colecciones
description The present paper aims to point out the motivations of an art historian regarding the challenges this discipline has faced in the past three decades. With an evident autobiographical approach, the text makes conceptual choices, elected notions, and uses brega as a methodological practice to construct approaches to art. We also suggest some epistemological models to understand artistic production, whether by making the authors of the text explicit, or by partnerships of what we call a community of interpreters.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502
10.5965/2175234613302021048
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502
identifier_str_mv 10.5965/2175234613302021048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502/12901
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 13 No. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-65
Palíndromo; v. 13 n. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-65
2175-2346
1984-9532
10.5965/10.5965/2175234613302021
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041816051122176