Brega Art and ways to negotiate uncertainties
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502 |
Resumo: | The present paper aims to point out the motivations of an art historian regarding the challenges this discipline has faced in the past three decades. With an evident autobiographical approach, the text makes conceptual choices, elected notions, and uses brega as a methodological practice to construct approaches to art. We also suggest some epistemological models to understand artistic production, whether by making the authors of the text explicit, or by partnerships of what we call a community of interpreters. |
id |
UDESC-5_5c20e4314030f75be171e9f7a121851a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19502 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brega Art and ways to negotiate uncertaintiesArte brega y formas de negociar incertidumbresA arte brega e as formas de negociar incertezasArt HistoryMuseological InstitutionsBregaCollectionsHistória da ArteInstituições MuseológicasBregaColeçõesHistoria del ArteInstituciones MuseológicasBregaColeccionesThe present paper aims to point out the motivations of an art historian regarding the challenges this discipline has faced in the past three decades. With an evident autobiographical approach, the text makes conceptual choices, elected notions, and uses brega as a methodological practice to construct approaches to art. We also suggest some epistemological models to understand artistic production, whether by making the authors of the text explicit, or by partnerships of what we call a community of interpreters.El presente artículo tiene como objetivo señalar las motivaciones de un historiador del arte ante los desafíos que esta disciplina ha enfrentado en las últimas tres décadas. Con un evidente enfoque autobiográfico, el texto toma decisiones conceptuales, elige nociones y utiliza la brega como práctica metodológica para construir enfoques del arte. También sugerimos algunos modelos epistemológicos para entender la producción artística, ya sea haciendo explícitos a los autores del texto, o mediante asociaciones de lo que llamamos una comunidad de intérpretes.O presente texto busca pontuar as motivações de um historiador da arte frente aos desafios dessa disciplina nas últimas três décadas. De evidente trato autobiográfico, o texto percorre escolhas conceituais, as noções eleitas e usa a brega como prática metodológica para construir as abordagens da arte. Insinuamos, ainda, alguns modelos epistemológicos de compreensão da produção artística, seja pela explicitação dos autores no texto, seja pelas parcerias do que chamamos de comunidade de intérpretes.Universidade do Estado de Santa Catarina2021-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1950210.5965/2175234613302021048Palíndromo; Vol. 13 No. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-65Palíndromo; v. 13 n. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-652175-23461984-953210.5965/10.5965/2175234613302021reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502/12901Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Emerson Dionisio Gomes de2021-05-01T10:37:02Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19502Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2021-05-01T10:37:02Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties Arte brega y formas de negociar incertidumbres A arte brega e as formas de negociar incertezas |
title |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties |
spellingShingle |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de Art History Museological Institutions Brega Collections História da Arte Instituições Museológicas Brega Coleções Historia del Arte Instituciones Museológicas Brega Colecciones |
title_short |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties |
title_full |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties |
title_fullStr |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties |
title_full_unstemmed |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties |
title_sort |
Brega Art and ways to negotiate uncertainties |
author |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
author_facet |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art History Museological Institutions Brega Collections História da Arte Instituições Museológicas Brega Coleções Historia del Arte Instituciones Museológicas Brega Colecciones |
topic |
Art History Museological Institutions Brega Collections História da Arte Instituições Museológicas Brega Coleções Historia del Arte Instituciones Museológicas Brega Colecciones |
description |
The present paper aims to point out the motivations of an art historian regarding the challenges this discipline has faced in the past three decades. With an evident autobiographical approach, the text makes conceptual choices, elected notions, and uses brega as a methodological practice to construct approaches to art. We also suggest some epistemological models to understand artistic production, whether by making the authors of the text explicit, or by partnerships of what we call a community of interpreters. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502 10.5965/2175234613302021048 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234613302021048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19502/12901 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 13 No. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-65 Palíndromo; v. 13 n. 30 (2021): Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? ; 48-65 2175-2346 1984-9532 10.5965/10.5965/2175234613302021 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041816051122176 |