Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Teuber, Mauren
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335
Resumo: The present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education.
id UDESC-5_e397dd8d745be8bfa969834438822437
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3335
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do SensívelEducação estéticaFormação dos sentidos humanosLeitura de imagensMediaçãoProdução e consumo da arteAesthetic educationHuman sensibility buildingImage readingMediationArt Production and ConsumptionThe present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education. Nesse trabalho, pretende-se pensar a educação estética no ensino formal e espaços não escolares partindo do pressuposto de que a produção artística satisfaz a necessidade de expressão de seu criador; porém, enquanto criação para os outros, deve ser compartilhada. Inscreve-se aí o papel do educador em arte: mediador do processo de partilha do sensível ou de apropriação da realidade humano-social também sob a forma de arte. O exercício de mediação – obra, autor, leitores – pode contribuir sobremaneira para tornar visível o significado humano objetivado nas obras de arte.  Assim, concebe-se a mediação como um lugar de análise da produção artístico-visual conectando-a as suas condições de produção e apreciação; de produção de novos significados; de distribuição dos bens culturais e, por último, instância de construção de autonomia do aluno na leitura de imagens, processo permanente de significação, de apropriação e de partilha da arte, uma das principais contribuições da educação estética. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/333510.5965/2175234604072012006Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 72175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335/2401Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuberhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchlichta, Consuelo Alcioni Borba DuarteTeuber, Mauren2020-09-08T15:12:10Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3335Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:12:10Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
title Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
spellingShingle Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte
Educação estética
Formação dos sentidos humanos
Leitura de imagens
Mediação
Produção e consumo da arte
Aesthetic education
Human sensibility building
Image reading
Mediation
Art Production and Consumption
title_short Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
title_full Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
title_fullStr Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
title_full_unstemmed Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
title_sort Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
author Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte
author_facet Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte
Teuber, Mauren
author_role author
author2 Teuber, Mauren
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schlichta, Consuelo Alcioni Borba Duarte
Teuber, Mauren
dc.subject.por.fl_str_mv Educação estética
Formação dos sentidos humanos
Leitura de imagens
Mediação
Produção e consumo da arte
Aesthetic education
Human sensibility building
Image reading
Mediation
Art Production and Consumption
topic Educação estética
Formação dos sentidos humanos
Leitura de imagens
Mediação
Produção e consumo da arte
Aesthetic education
Human sensibility building
Image reading
Mediation
Art Production and Consumption
description The present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335
10.5965/2175234604072012006
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335
identifier_str_mv 10.5965/2175234604072012006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3335/2401
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuber
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuber
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7
Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 7
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814078750721