A linguagem cinematográfica no ensino de geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/466 |
Resumo: | This paper presents a theoretical analysis of the use of cinematic language in the teaching of geography, emphasizing its use as a didactic-pedagogical instrument in geography classes as part of the observation of geographical space. With the advancement of technologies and the various tools that we can use as methods to facilitate teaching and learning and the range of information available we find that the school in this context is fundamental as a promoter of strategies that cover different language modalities for analysis and interpretation. Of the information. The aim of this paper is to show that it is possible to dialogue With the various languages, emphasizing the language of cinema. The films, however, are interesting tools to be used in education, and can be worked with optics focused on curricular content, raising debates on relevant issues in studies of the geography discipline, as well as playing a interdisciplinary role in school. Through literature reviews we can display a theoretical analysis on the use of film language in geography classes, procedures and care when showing a movie in the classroom. |
id |
UEA_566a8042cfb5cb667cc38f80ae26ad09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.uea.edu.br:riuea/466 |
network_acronym_str |
UEA |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository_id_str |
|
spelling |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografiaThe cinematographic language in the teaching of geographyLinguagem CinematográficaEnsino de GeografiaFerramentas Didáticas-PedagógicasThis paper presents a theoretical analysis of the use of cinematic language in the teaching of geography, emphasizing its use as a didactic-pedagogical instrument in geography classes as part of the observation of geographical space. With the advancement of technologies and the various tools that we can use as methods to facilitate teaching and learning and the range of information available we find that the school in this context is fundamental as a promoter of strategies that cover different language modalities for analysis and interpretation. Of the information. The aim of this paper is to show that it is possible to dialogue With the various languages, emphasizing the language of cinema. The films, however, are interesting tools to be used in education, and can be worked with optics focused on curricular content, raising debates on relevant issues in studies of the geography discipline, as well as playing a interdisciplinary role in school. Through literature reviews we can display a theoretical analysis on the use of film language in geography classes, procedures and care when showing a movie in the classroom.O presente trabalho apresenta uma análise teórica do uso da linguagem cinematográfica no ensino de geografia, ressaltando sua utilização como instrumento didático-pedagógico nas aulas de geografia como parte da observação do espaço geográfico. Com o avanço das tecnologias e as diversas ferramentas que podemos usar como métodos para facilitar o ensino e a aprendizagem e a gama de informações disponíveis verificamos que a escola nesse contexto é fundamental como promovedora de estratégias que abarcam diferentes modalidades de linguagens para análise e a intepretação das informações. O objetivo desse trabalho é mostrar que é possível dialogar com as diversas linguagens, enfatizando a linguagem do cinema. Os filmes, no entanto, são ferramentas interessantes para serem utilizadas na educação, podendo ser trabalhados com óticas voltadas para o conteúdo curricular, levantando debates sobre questões relevantes nos estudos da disciplina geografia, além de fazerem um papel interdisciplinar na escola. Por meio de revisões bibliográficas podemos exibir uma análise teórica na utilização da linguagem cinematográfica nas aulas de geografia, procedimentos e cuidados na hora de exibir um filme em sala.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEASouza, José Camilo Ramos deSouza, José Camilo Ramos deJacauna , Carmem Lourdes de Freitas dos SantosMelo, Hugo Levy da SilvaSilva, Lorena Cordovil da2022-01-07T21:08:38Z2024-08-30T00:33:35Z2021-12-272022-01-07T21:08:38Z2019-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/466porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-30T00:39:23Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/466Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-30T00:39:23Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia The cinematographic language in the teaching of geography |
title |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia |
spellingShingle |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia Silva, Lorena Cordovil da Linguagem Cinematográfica Ensino de Geografia Ferramentas Didáticas-Pedagógicas |
title_short |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia |
title_full |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia |
title_fullStr |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia |
title_full_unstemmed |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia |
title_sort |
A linguagem cinematográfica no ensino de geografia |
author |
Silva, Lorena Cordovil da |
author_facet |
Silva, Lorena Cordovil da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, José Camilo Ramos de Souza, José Camilo Ramos de Jacauna , Carmem Lourdes de Freitas dos Santos Melo, Hugo Levy da Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lorena Cordovil da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem Cinematográfica Ensino de Geografia Ferramentas Didáticas-Pedagógicas |
topic |
Linguagem Cinematográfica Ensino de Geografia Ferramentas Didáticas-Pedagógicas |
description |
This paper presents a theoretical analysis of the use of cinematic language in the teaching of geography, emphasizing its use as a didactic-pedagogical instrument in geography classes as part of the observation of geographical space. With the advancement of technologies and the various tools that we can use as methods to facilitate teaching and learning and the range of information available we find that the school in this context is fundamental as a promoter of strategies that cover different language modalities for analysis and interpretation. Of the information. The aim of this paper is to show that it is possible to dialogue With the various languages, emphasizing the language of cinema. The films, however, are interesting tools to be used in education, and can be worked with optics focused on curricular content, raising debates on relevant issues in studies of the geography discipline, as well as playing a interdisciplinary role in school. Through literature reviews we can display a theoretical analysis on the use of film language in geography classes, procedures and care when showing a movie in the classroom. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12 2021-12-27 2022-01-07T21:08:38Z 2022-01-07T21:08:38Z 2024-08-30T00:33:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/466 |
url |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instacron:UEA |
instname_str |
Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
instacron_str |
UEA |
institution |
UEA |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@uea.edu.br |
_version_ |
1816701094288424960 |