Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Bruno Silva
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4865
Resumo: Understanding the contents of chemistry can occur through different means, one of these is through reading. Chemistry teachers have included reading scientific articles in their classes, in some cases, without a related teaching strategy. In this paper, we present some reflections of 160 students of the first period of the degree course in Chemistry on scientific reading in the discipline of General Chemistry A. The objective was to investigate the students' perceptions regarding the contribution of reading scientific texts related to the contents of the discipline. The research is qualitative and the data were collected through questionnaires and interviews. The data from the questionnaire were analyzed using descriptive statistics and those from the interview based on content analysis. The results showed that students have a low reading habit, although they have been encouraged to do this, and that the use of technical texts hamper the interpretation of enunciations, and chemistry problems when they are not adequately exploited by the teacher. The data indicate the importance of the practice of reading and discussions of texts on the part of the teachers in undergraduate Chemistry courses, which should encourage the future chemistry teacher, especially in the initial formation, to recognize and/or work the phenomenon of the intertextuality in scientific texts. In addition to conducting the critical formation of their students, so that they can transform the social environment they are inserted in.
id UEA_77c25b2b837fdfffbfc6d050c2a1c8ec
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/4865
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciaturaEnsino de químicaFormação inicialLeitura científicaQuímicaUnderstanding the contents of chemistry can occur through different means, one of these is through reading. Chemistry teachers have included reading scientific articles in their classes, in some cases, without a related teaching strategy. In this paper, we present some reflections of 160 students of the first period of the degree course in Chemistry on scientific reading in the discipline of General Chemistry A. The objective was to investigate the students' perceptions regarding the contribution of reading scientific texts related to the contents of the discipline. The research is qualitative and the data were collected through questionnaires and interviews. The data from the questionnaire were analyzed using descriptive statistics and those from the interview based on content analysis. The results showed that students have a low reading habit, although they have been encouraged to do this, and that the use of technical texts hamper the interpretation of enunciations, and chemistry problems when they are not adequately exploited by the teacher. The data indicate the importance of the practice of reading and discussions of texts on the part of the teachers in undergraduate Chemistry courses, which should encourage the future chemistry teacher, especially in the initial formation, to recognize and/or work the phenomenon of the intertextuality in scientific texts. In addition to conducting the critical formation of their students, so that they can transform the social environment they are inserted in.A compreensão dos conteúdos de química pode ocorrer por diferentes meios, um deles é através da leitura. Professores de química têm inserido em suas aulas a leitura de artigos científicos, em alguns casos, sem uma estratégia de ensino relacionada. Neste trabalho apresentamos algumas reflexões de 160 estudantes do primeiro período do curso de licenciatura em Química sobre a leitura científica na disciplina de Química Geral A. O objetivo foi investigar as percepções dos estudantes referentes à contribuição da leitura de textos científicos relacionados com os conteúdos da disciplina. A pesquisa é de caráter qualitativa e os dados foram coletados por meio de questionários e entrevistas. Os dados provenientes do questionário foram analisados por meio da estatística descritiva e os oriundos da entrevista com base na análise de conteúdo. Os resultados mostram que os discentes têm baixo hábito de leitura, embora tenham sido incentivados para essa prática e que os usos de textos técnicos dificultam a interpretação de enunciados e problemas de química quando não são explorados adequadamente pelo professor. Os dados indicam a importância da prática de leitura e discussões de textos por parte dos docentes nos cursos de graduação em química, que devem incentivar o futuro professor de química, principalmente na formação inicial, a reconhecer e/ou trabalhar o fenômeno da intertextualidade em textos científicos. Além de conduzir a formação crítica de seus alunos, para que sejam capazes de transformar o meio social que estão inseridos.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEA2021-05-14T15:30:56Z2024-09-10T17:37:40Z2021-05-052021-05-14T15:30:56Z2020-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4865porRevista Areté | Revista Amazônica de Ensino de CiênciasAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Bruno Silvareponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-09-26T20:50:50Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/4865Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-09-26T20:50:50Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
title Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
spellingShingle Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
Leite, Bruno Silva
Ensino de química
Formação inicial
Leitura científica
Química
title_short Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
title_full Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
title_fullStr Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
title_full_unstemmed Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
title_sort Leitura científica no ensino de química: uma análise dos ingressos na licenciatura
author Leite, Bruno Silva
author_facet Leite, Bruno Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Bruno Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de química
Formação inicial
Leitura científica
Química
topic Ensino de química
Formação inicial
Leitura científica
Química
description Understanding the contents of chemistry can occur through different means, one of these is through reading. Chemistry teachers have included reading scientific articles in their classes, in some cases, without a related teaching strategy. In this paper, we present some reflections of 160 students of the first period of the degree course in Chemistry on scientific reading in the discipline of General Chemistry A. The objective was to investigate the students' perceptions regarding the contribution of reading scientific texts related to the contents of the discipline. The research is qualitative and the data were collected through questionnaires and interviews. The data from the questionnaire were analyzed using descriptive statistics and those from the interview based on content analysis. The results showed that students have a low reading habit, although they have been encouraged to do this, and that the use of technical texts hamper the interpretation of enunciations, and chemistry problems when they are not adequately exploited by the teacher. The data indicate the importance of the practice of reading and discussions of texts on the part of the teachers in undergraduate Chemistry courses, which should encourage the future chemistry teacher, especially in the initial formation, to recognize and/or work the phenomenon of the intertextuality in scientific texts. In addition to conducting the critical formation of their students, so that they can transform the social environment they are inserted in.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-03
2021-05-14T15:30:56Z
2021-05-05
2021-05-14T15:30:56Z
2024-09-10T17:37:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4865
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4865
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701109033500672