A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Josinéia Moraes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1338
Resumo: The research in question made use of Educational Robotics as a playful tool in the teaching of Physics in the area of Natural Sciences. To work on the concepts of science in the case of physics, the LEGO Modelix kit was used, in a proposal of a theoretical model that contributes to the planning of the teaching-learning process for Elementary School. The work aims to analyze the use of Educational Robotics resources in the teaching-learning process and how much these materials stimulated the students of the Municipal Walter Cabral School to learn concepts of this area of knowledge. For this, a systematic observation was carried out and two questionnaires were applied: one for students from the 6th to the 7th grade and another for students from the 8th to the 9th grade. The research showed that educational robotics significantly favors learning, awakening students' creativity and promoting a transdisciplinarity between robotics and science concepts.
id UEA_ad270632aa368faed10c7b727c8e1c8e
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/1338
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino FundamentalEducational Robotics as a Playful Tool in Teaching Physics to Elementary School StudentsRobótica EducacionalEducational RoboticsFísicaPhysicsEnsino FundamentalElementary SchoolThe research in question made use of Educational Robotics as a playful tool in the teaching of Physics in the area of Natural Sciences. To work on the concepts of science in the case of physics, the LEGO Modelix kit was used, in a proposal of a theoretical model that contributes to the planning of the teaching-learning process for Elementary School. The work aims to analyze the use of Educational Robotics resources in the teaching-learning process and how much these materials stimulated the students of the Municipal Walter Cabral School to learn concepts of this area of knowledge. For this, a systematic observation was carried out and two questionnaires were applied: one for students from the 6th to the 7th grade and another for students from the 8th to the 9th grade. The research showed that educational robotics significantly favors learning, awakening students' creativity and promoting a transdisciplinarity between robotics and science concepts.A pesquisa em questão, fez uso da Robótica Educacional como uma ferramenta lúdica no ensino da Física na área de Ciências Naturais. Para trabalhar os conceitos físicos, foi utilizado o kit LEGO Modelix, em uma proposta de um modelo teórico que contribua com o planejamento do processo ensino-aprendizagem docente para o Ensino Fundamental. O trabalho tem como objetivo analisar a utilização de recursos da Robótica Educacional no processo de ensino-aprendizagem e o quanto esses instrumentos educacionais estimulam os alunos, na Escola Municipal Walter Cabral, a aprenderem conceitos físicos. Para isso, foi realizada uma observação participante e aplicados dois questionários: um para alunos do 6º ao 7º ano e outro para alunos do 8º ao 9º ano. A pesquisa demostrou que a robótica educacional favorece significativamente na aprendizagem, despertando a criatividade dos alunos e promovendo uma transdisciplinaridade entre robótica e conceitos de ciênciaUniversidade do Estado do AmazonasBrasilUEARamos, Willian Miguel PereiraJúnior, Luzivaldo Castro dos SantosQueiroz, Josinéia Moraes2023-09-25T13:55:15Z2024-08-31T23:33:03Z2023-09-222023-09-25T13:55:15Z2023-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1338porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-31T23:57:32Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/1338Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-31T23:57:32Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
Educational Robotics as a Playful Tool in Teaching Physics to Elementary School Students
title A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
spellingShingle A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
Queiroz, Josinéia Moraes
Robótica Educacional
Educational Robotics
Física
Physics
Ensino Fundamental
Elementary School
title_short A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
title_full A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
title_fullStr A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
title_sort A Robótica Educacional como Ferramenta Lúdica no Ensino da Física para Alunos do Ensino Fundamental
author Queiroz, Josinéia Moraes
author_facet Queiroz, Josinéia Moraes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Willian Miguel Pereira
Júnior, Luzivaldo Castro dos Santos
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Josinéia Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Robótica Educacional
Educational Robotics
Física
Physics
Ensino Fundamental
Elementary School
topic Robótica Educacional
Educational Robotics
Física
Physics
Ensino Fundamental
Elementary School
description The research in question made use of Educational Robotics as a playful tool in the teaching of Physics in the area of Natural Sciences. To work on the concepts of science in the case of physics, the LEGO Modelix kit was used, in a proposal of a theoretical model that contributes to the planning of the teaching-learning process for Elementary School. The work aims to analyze the use of Educational Robotics resources in the teaching-learning process and how much these materials stimulated the students of the Municipal Walter Cabral School to learn concepts of this area of knowledge. For this, a systematic observation was carried out and two questionnaires were applied: one for students from the 6th to the 7th grade and another for students from the 8th to the 9th grade. The research showed that educational robotics significantly favors learning, awakening students' creativity and promoting a transdisciplinarity between robotics and science concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-25T13:55:15Z
2023-09-22
2023-09-25T13:55:15Z
2023-08-22
2024-08-31T23:33:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1338
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701113780404224