Percepções de alunos do ensino médio politécnico sobre tecnologia: um estudo de caso.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Talissa Cristini Tavares
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ferraro, José Luís Schifino, Harres, João Batista Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4866
Resumo: The present study was developed with 120 students, distributed in 24 groups, aged between 16 and 17 years old, attending the last year of Polytechnic High School in a public school in Porto Alegre. The objective was to investigate a students' conception / ideas about technology and its transformation in society over the centuries. The students' discourse enabled three categories: (1) relation between science, knowledge and technology; (2) technology effects on human behavior; (3) technology and health. The students' discourse showed that in the 21st century technology is very present in everyday life that we can consider it a cultural manifestation. It is also possible to observe in this discourse the recognition that, although technology has helped society to progress, today, this process reversed. The present study corroborates the insertion of the term technology, as a discussion for all knowledge's areas addressed in the High School curriculum, be it Polytechnic or regular, considering that, in the fragmented knowledge that perpetuates in schools, the conception about The term is restricted a product of the science. Keywords: technology, students' perceptions, culture, Polytechnic High School.
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spelling Percepções de alunos do ensino médio politécnico sobre tecnologia: um estudo de caso.Perceptions of students of polytechnic high school on technology: a case study.TecnologiaPercepções dos AlunosCulturaEnsino MédioPolitécnicoCiênciasThe present study was developed with 120 students, distributed in 24 groups, aged between 16 and 17 years old, attending the last year of Polytechnic High School in a public school in Porto Alegre. The objective was to investigate a students' conception / ideas about technology and its transformation in society over the centuries. The students' discourse enabled three categories: (1) relation between science, knowledge and technology; (2) technology effects on human behavior; (3) technology and health. The students' discourse showed that in the 21st century technology is very present in everyday life that we can consider it a cultural manifestation. It is also possible to observe in this discourse the recognition that, although technology has helped society to progress, today, this process reversed. The present study corroborates the insertion of the term technology, as a discussion for all knowledge's areas addressed in the High School curriculum, be it Polytechnic or regular, considering that, in the fragmented knowledge that perpetuates in schools, the conception about The term is restricted a product of the science. Keywords: technology, students' perceptions, culture, Polytechnic High School.O presente estudo foi desenvolvido com 120 alunos, distribuídos em 24 grupos, de idades compreendidas entre 16 e 17 anos, cursando o último ano do Ensino Médio Politécnico, de uma escola pública de Porto Alegre. Objetivou-se investigar a concepção/ideias dos alunos a respeito da tecnologia e sua transformação na sociedade ao longo dos séculos. O discurso dos alunos possibilitou a emergência de três categorias: (1) relação ciência, conhecimento e tecnologia; (2) efeitos da tecnologia no comportamento humano; (3) tecnologia e saúde. O discurso dos alunos mostrou que no século XXI a tecnologia se faz muito presente no cotidiano que podemos considerá-la uma manifestação cultural. Pode-se observar ainda, nesse discurso, o reconhecimento de que, apesar da tecnologia ter auxiliado a sociedade a progredir, atualmente, esse processo parece reverso. O presente estudo corrobora a inserção do termo tecnologia, como uma discussão para todas as áreas do conhecimento abordadas no currículo do Ensino Médio, seja politécnico ou regular, tendo em vista que, no conhecimento fragmentado que se perpetua nas escolas, atualmente, a concepção sobre o termo fica restrita a uma relação de produto da ciência. Palavras-chave: tecnologia, percepções dos alunos, cultura, ensino médio politécnicoUniversidade do Estado do AmazonasBrasilUEA2020-07-07T16:14:42Z2024-09-10T17:37:41Z2020-07-022020-07-07T16:14:42Z2018-01-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfAraujo, I.S. C. Implantação do Ensino Médio Politécnico da Rede Pública do Rio Grande do Sul e a pesquisa na escola: um estudo de caso. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Manaus | v.11 | n.24 | ago-dez | 2018 ISSN: 1984-7505 93 Matemática) – Departamento de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. BORGES, L. De Andrade. P.; PIGNATARO, T. Nomofobia: uma síndrome do séc. XXI (Nomophobia: a syndrome in the XXI century). Revista Interface, Natal, v.13, n.1, 119-132p, 2016. Disponível em: https://ojs.ccsa.ufrn.br/ojs//index.php?journal=interface&page=article&op=view&path%5B%5D=708&path%5B%5D=746. Último acesso em 19 de mai de 2017. CARBONELL, J. 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