Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Neto, Avelino Aldo de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Rita de Cássia Ângelo da, Maia, Robério Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378
Resumo: The objective of this article is to understand, through the speeches of three male teachers of Youth and Adult Education, the ways in which hegemonic masculinity acted in their processes of subjectivation. The aim is to reveal the negation of sensitivity as an essential dimension of the pedagogy of masculinity, to point out the ambiguities of bodily experiences in the process of becoming a man and, finally, to unveil the confrontations lived by the participants, regarding masculinity in the process of constructing the teaching identity. The research is qualitative, with an exploratory focus. Semi-structured interviews are adopted for the construction of the data. The results point to a constant tension between the unattainable ideal of hegemonic masculinity and the creative rupture with this parameter.
id UECE-1_0aa84cf61db94c950125a88de29a38d8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4378
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachersPedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachersPedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachersPedagogias da masculinidade: reflexões acerca de processos de subjetivação de homens professores da EJAMasculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos.Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores.Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education.Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos.The objective of this article is to understand, through the speeches of three male teachers of Youth and Adult Education, the ways in which hegemonic masculinity acted in their processes of subjectivation. The aim is to reveal the negation of sensitivity as an essential dimension of the pedagogy of masculinity, to point out the ambiguities of bodily experiences in the process of becoming a man and, finally, to unveil the confrontations lived by the participants, regarding masculinity in the process of constructing the teaching identity. The research is qualitative, with an exploratory focus. Semi-structured interviews are adopted for the construction of the data. The results point to a constant tension between the unattainable ideal of hegemonic masculinity and the creative rupture with this parameter.El objetivo de este artículo es comprender, a través de los discursos de tres hombres profesores de Educación de Personas Jóvenes y Adultas, las formas en que la masculinidad hegemónica actuó en sus procesos de subjetivación. El objetivo es revelar la negación de la sensibilidad como dimensión esencial de la pedagogía de la masculinidad, señalar las ambigüedades de las experiencias corporales en el proceso de convertirse en hombre y finalmente desvelar las confrontaciones vividas por los participantes respecto a la masculinidad en el proceso de construcción de la identidad docente. La investigación es cualitativa, con un enfoque exploratorio. Para la construcción de los datos, se adoptan entrevistas semiestructuradas. Los resultados apuntan a una tensión constante entre el ideal inalcanzable de la masculinidad hegemónica y la ruptura creativa con este parámetro. O objetivo deste artigo é compreender, por meio dos discursos de três homens professores da Educação de Jovens e Adultos, os modos como a masculinidade hegemônica atuou em seus processos de subjetivação. Pretende-se revelar a negação da sensibilidade como dimensão essencial da pedagogia da masculinidade, apontar as ambiguidades das experiências corporais no processo de tornar-se homem e, por fim, desvelar os enfrentamentos vividos pelos participantes, relativamente à masculinidade no processo de construção da identidade docente. A pesquisa é qualitativa, com enfoque exploratório. Adotam-se entrevistas semiestruturadas para a construção dos dados. Os resultados apontam para uma tensão constante entre o inatingível ideal da masculinidade hegemônica e a ruptura criativa com esse parâmetro.EdUECE2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/437810.25053/redufor.v6i2.4378Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4378Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4378Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4378Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e43782448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4008https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4009https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4133https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4437https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4438Copyright (c) 2021 Avelino Aldo de Lima Neto, Rita de Cássia Ângelo da Silva, Robério Nunes Maiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Neto, Avelino Aldo deSilva, Rita de Cássia Ângelo daMaia, Robério Nunes2023-06-29T13:37:31Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4378Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:37:31Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
Pedagogias da masculinidade: reflexões acerca de processos de subjetivação de homens professores da EJA
title Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
spellingShingle Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
Lima Neto, Avelino Aldo de
Masculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos.
Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores.
Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education.
Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos.
title_short Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
title_full Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
title_fullStr Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
title_full_unstemmed Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
title_sort Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
author Lima Neto, Avelino Aldo de
author_facet Lima Neto, Avelino Aldo de
Silva, Rita de Cássia Ângelo da
Maia, Robério Nunes
author_role author
author2 Silva, Rita de Cássia Ângelo da
Maia, Robério Nunes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Neto, Avelino Aldo de
Silva, Rita de Cássia Ângelo da
Maia, Robério Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Masculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos.
Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores.
Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education.
Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos.
topic Masculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos.
Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores.
Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education.
Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos.
description The objective of this article is to understand, through the speeches of three male teachers of Youth and Adult Education, the ways in which hegemonic masculinity acted in their processes of subjectivation. The aim is to reveal the negation of sensitivity as an essential dimension of the pedagogy of masculinity, to point out the ambiguities of bodily experiences in the process of becoming a man and, finally, to unveil the confrontations lived by the participants, regarding masculinity in the process of constructing the teaching identity. The research is qualitative, with an exploratory focus. Semi-structured interviews are adopted for the construction of the data. The results point to a constant tension between the unattainable ideal of hegemonic masculinity and the creative rupture with this parameter.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378
10.25053/redufor.v6i2.4378
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v6i2.4378
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4008
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4009
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4133
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4437
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Avelino Aldo de Lima Neto, Rita de Cássia Ângelo da Silva, Robério Nunes Maia
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Avelino Aldo de Lima Neto, Rita de Cássia Ângelo da Silva, Robério Nunes Maia
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4378
Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4378
Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4378
Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e4378
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444369170432