Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378 |
Resumo: | The objective of this article is to understand, through the speeches of three male teachers of Youth and Adult Education, the ways in which hegemonic masculinity acted in their processes of subjectivation. The aim is to reveal the negation of sensitivity as an essential dimension of the pedagogy of masculinity, to point out the ambiguities of bodily experiences in the process of becoming a man and, finally, to unveil the confrontations lived by the participants, regarding masculinity in the process of constructing the teaching identity. The research is qualitative, with an exploratory focus. Semi-structured interviews are adopted for the construction of the data. The results point to a constant tension between the unattainable ideal of hegemonic masculinity and the creative rupture with this parameter. |
id |
UECE-1_0aa84cf61db94c950125a88de29a38d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4378 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachersPedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachersPedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachersPedagogias da masculinidade: reflexões acerca de processos de subjetivação de homens professores da EJAMasculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos.Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores.Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education.Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos.The objective of this article is to understand, through the speeches of three male teachers of Youth and Adult Education, the ways in which hegemonic masculinity acted in their processes of subjectivation. The aim is to reveal the negation of sensitivity as an essential dimension of the pedagogy of masculinity, to point out the ambiguities of bodily experiences in the process of becoming a man and, finally, to unveil the confrontations lived by the participants, regarding masculinity in the process of constructing the teaching identity. The research is qualitative, with an exploratory focus. Semi-structured interviews are adopted for the construction of the data. The results point to a constant tension between the unattainable ideal of hegemonic masculinity and the creative rupture with this parameter.El objetivo de este artículo es comprender, a través de los discursos de tres hombres profesores de Educación de Personas Jóvenes y Adultas, las formas en que la masculinidad hegemónica actuó en sus procesos de subjetivación. El objetivo es revelar la negación de la sensibilidad como dimensión esencial de la pedagogía de la masculinidad, señalar las ambigüedades de las experiencias corporales en el proceso de convertirse en hombre y finalmente desvelar las confrontaciones vividas por los participantes respecto a la masculinidad en el proceso de construcción de la identidad docente. La investigación es cualitativa, con un enfoque exploratorio. Para la construcción de los datos, se adoptan entrevistas semiestructuradas. Los resultados apuntan a una tensión constante entre el ideal inalcanzable de la masculinidad hegemónica y la ruptura creativa con este parámetro. O objetivo deste artigo é compreender, por meio dos discursos de três homens professores da Educação de Jovens e Adultos, os modos como a masculinidade hegemônica atuou em seus processos de subjetivação. Pretende-se revelar a negação da sensibilidade como dimensão essencial da pedagogia da masculinidade, apontar as ambiguidades das experiências corporais no processo de tornar-se homem e, por fim, desvelar os enfrentamentos vividos pelos participantes, relativamente à masculinidade no processo de construção da identidade docente. A pesquisa é qualitativa, com enfoque exploratório. Adotam-se entrevistas semiestruturadas para a construção dos dados. Os resultados apontam para uma tensão constante entre o inatingível ideal da masculinidade hegemônica e a ruptura criativa com esse parâmetro.EdUECE2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/437810.25053/redufor.v6i2.4378Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4378Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4378Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4378Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e43782448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4008https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4009https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4133https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4437https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4438Copyright (c) 2021 Avelino Aldo de Lima Neto, Rita de Cássia Ângelo da Silva, Robério Nunes Maiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Neto, Avelino Aldo deSilva, Rita de Cássia Ângelo daMaia, Robério Nunes2023-06-29T13:37:31Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4378Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:37:31Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers Pedagogias da masculinidade: reflexões acerca de processos de subjetivação de homens professores da EJA |
title |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers |
spellingShingle |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers Lima Neto, Avelino Aldo de Masculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos. Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores. Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education. Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos. |
title_short |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers |
title_full |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers |
title_fullStr |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers |
title_full_unstemmed |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers |
title_sort |
Pedagogies of masculinity: reflections on processes of subjectivity of male EJA teachers |
author |
Lima Neto, Avelino Aldo de |
author_facet |
Lima Neto, Avelino Aldo de Silva, Rita de Cássia Ângelo da Maia, Robério Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Rita de Cássia Ângelo da Maia, Robério Nunes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Neto, Avelino Aldo de Silva, Rita de Cássia Ângelo da Maia, Robério Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Masculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos. Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores. Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education. Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos. |
topic |
Masculinidade. Docência. Subjetividade. Educação de Jovens e Adultos. Estudos da masculinidade. Gênero. Formação de professores. Masculinity. Teaching. Subjectivity. Youth and adult education. Masculinidad. Enseñanza. Subjetividad. Educación juvenil y de adultos. |
description |
The objective of this article is to understand, through the speeches of three male teachers of Youth and Adult Education, the ways in which hegemonic masculinity acted in their processes of subjectivation. The aim is to reveal the negation of sensitivity as an essential dimension of the pedagogy of masculinity, to point out the ambiguities of bodily experiences in the process of becoming a man and, finally, to unveil the confrontations lived by the participants, regarding masculinity in the process of constructing the teaching identity. The research is qualitative, with an exploratory focus. Semi-structured interviews are adopted for the construction of the data. The results point to a constant tension between the unattainable ideal of hegemonic masculinity and the creative rupture with this parameter. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378 10.25053/redufor.v6i2.4378 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v6i2.4378 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4008 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4009 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4133 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4437 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4378/4438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Avelino Aldo de Lima Neto, Rita de Cássia Ângelo da Silva, Robério Nunes Maia http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Avelino Aldo de Lima Neto, Rita de Cássia Ângelo da Silva, Robério Nunes Maia http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4378 Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4378 Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4378 Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e4378 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444369170432 |