Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Amanda Rodrigues de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Ana Paula Santos de, Rangni, Rosemeire de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014
Resumo: The livestreams became very popular during the pandemic period, with numerous invitations to broadcast on a wide variety of topics, including giftedness, leading academic interest in this new event format. Thus, this article aims to present what was broadcast in livestreams about giftedness during the pandemic period (2020-2022), on YouTube®, through a systematic review search. The results found were 22 videos related to more introductory themes to giftedness and other approaches, such as parenting, acceleration, mathematics, giftedness and autism, and over-excitability. To conclude, although the introductory themes to giftedness were more frequent, the livestreams played an important role of information for teachers and professionals to know the theme, even if previously.
id UECE-1_5046607cf828d693e7dcbee8847dc0cd
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10014
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic reviewAltas capacidades y transmisiones en directo en YouTube® en el periodo pandémico: una revisión sistemáticaAltas capacidades e as lives do YouTube® no período da pandemia: uma revisão sistemáticaLiveAltas capacidadesFormação de professoresLives no YoutubeAltas CapacidadesLivesYoutubeFormação ProfessoresEducação EspecialLive streamGiftednessTeacher TrainingYouTube livestreamsTransmisiones en directoAltas capacidadesFormación de profesoresTransmisiones en Directo en YouTubeThe livestreams became very popular during the pandemic period, with numerous invitations to broadcast on a wide variety of topics, including giftedness, leading academic interest in this new event format. Thus, this article aims to present what was broadcast in livestreams about giftedness during the pandemic period (2020-2022), on YouTube®, through a systematic review search. The results found were 22 videos related to more introductory themes to giftedness and other approaches, such as parenting, acceleration, mathematics, giftedness and autism, and over-excitability. To conclude, although the introductory themes to giftedness were more frequent, the livestreams played an important role of information for teachers and professionals to know the theme, even if previously.Las transmisiones en directo se popularizaron durante el período pandémico, con numerosas invitaciones para transmisiones sobre los más diversos temas, incluyendo las altas capacidades, despertando así el interés académico por este nuevo formato de evento. De esta manera, el presente artículo propone presentar lo que fue transmitido en las transmisiones en directo sobre las altas capacidades durante el período pandémico (2020-2022), en YouTube®, mediante una investigación sistemática. Los resultados encontrados fueron 22 videos relacionados con temas más introductorios a las altas capacidades y otros abordajes, como la parentalidad; la aceleración; las matemáticas; las altas capacidades y el autismo; y la sobreexcitabilidad. Se concluye que, aunque los temas introductorios a las altas capacidades hayan sido más incidentes, las transmisiones en directo tuvieron un importante rol de información para que profesores y profesionales conocieran al tema, aunque previamente.As lives tornaram-se muito populares no período pandêmico, com numerosos convites para transmissões sobre os mais diversos temas, inclusive, sobre as altas capacidades, fazendo com que o interesse acadêmico se voltasse para esse novo formato de evento. Desse modo, este artigo se propõe a apresentar o que foi transmitido em lives sobre as altas capacidades durante o período da pandemia (2020-2022), no YouTube®, por meio de pesquisa sistemática. Os resultados encontrados foram 22 vídeos relacionados a temas mais introdutórios às altas capacidades e outras abordagens, como a parentalidade; a aceleração; a matemática; as altas capacidades e o autismo; e a sobre--excitabilidade. Conclui-se que, apesar de temas mais introdutórios às altas capacidades terem sido mais incidentes, as lives cumpriram importante papel de informação para docentes e profissionais conhecerem a temática, mesmo que previamente.EdUECE2023-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1001410.25053/redufor.v8.e10014Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e100142448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9370https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9372https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9530https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/10493Copyright (c) 2023 Ana Paula Santos de Oliveira, Amanda Rodrigues de Souza, Rosemeire de Araújo Rangnihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Amanda Rodrigues deOliveira, Ana Paula Santos de Rangni, Rosemeire de Araújo2024-01-09T18:15:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10014Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:11Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
Altas capacidades y transmisiones en directo en YouTube® en el periodo pandémico: una revisión sistemática
Altas capacidades e as lives do YouTube® no período da pandemia: uma revisão sistemática
title Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
spellingShingle Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
Souza, Amanda Rodrigues de
Live
Altas capacidades
Formação de professores
Lives no Youtube
Altas Capacidades
Lives
Youtube
Formação Professores
Educação Especial
Live stream
Giftedness
Teacher Training
YouTube livestreams
Transmisiones en directo
Altas capacidades
Formación de profesores
Transmisiones en Directo en YouTube
title_short Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
title_full Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
title_fullStr Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
title_full_unstemmed Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
title_sort Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
author Souza, Amanda Rodrigues de
author_facet Souza, Amanda Rodrigues de
Oliveira, Ana Paula Santos de
Rangni, Rosemeire de Araújo
author_role author
author2 Oliveira, Ana Paula Santos de
Rangni, Rosemeire de Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Amanda Rodrigues de
Oliveira, Ana Paula Santos de
Rangni, Rosemeire de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Live
Altas capacidades
Formação de professores
Lives no Youtube
Altas Capacidades
Lives
Youtube
Formação Professores
Educação Especial
Live stream
Giftedness
Teacher Training
YouTube livestreams
Transmisiones en directo
Altas capacidades
Formación de profesores
Transmisiones en Directo en YouTube
topic Live
Altas capacidades
Formação de professores
Lives no Youtube
Altas Capacidades
Lives
Youtube
Formação Professores
Educação Especial
Live stream
Giftedness
Teacher Training
YouTube livestreams
Transmisiones en directo
Altas capacidades
Formación de profesores
Transmisiones en Directo en YouTube
description The livestreams became very popular during the pandemic period, with numerous invitations to broadcast on a wide variety of topics, including giftedness, leading academic interest in this new event format. Thus, this article aims to present what was broadcast in livestreams about giftedness during the pandemic period (2020-2022), on YouTube®, through a systematic review search. The results found were 22 videos related to more introductory themes to giftedness and other approaches, such as parenting, acceleration, mathematics, giftedness and autism, and over-excitability. To conclude, although the introductory themes to giftedness were more frequent, the livestreams played an important role of information for teachers and professionals to know the theme, even if previously.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014
10.25053/redufor.v8.e10014
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10014
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9370
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9372
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9530
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/10493
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10014
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444548476928