Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014 |
Resumo: | The livestreams became very popular during the pandemic period, with numerous invitations to broadcast on a wide variety of topics, including giftedness, leading academic interest in this new event format. Thus, this article aims to present what was broadcast in livestreams about giftedness during the pandemic period (2020-2022), on YouTube®, through a systematic review search. The results found were 22 videos related to more introductory themes to giftedness and other approaches, such as parenting, acceleration, mathematics, giftedness and autism, and over-excitability. To conclude, although the introductory themes to giftedness were more frequent, the livestreams played an important role of information for teachers and professionals to know the theme, even if previously. |
id |
UECE-1_5046607cf828d693e7dcbee8847dc0cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10014 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic reviewAltas capacidades y transmisiones en directo en YouTube® en el periodo pandémico: una revisión sistemáticaAltas capacidades e as lives do YouTube® no período da pandemia: uma revisão sistemáticaLiveAltas capacidadesFormação de professoresLives no YoutubeAltas CapacidadesLivesYoutubeFormação ProfessoresEducação EspecialLive streamGiftednessTeacher TrainingYouTube livestreamsTransmisiones en directoAltas capacidadesFormación de profesoresTransmisiones en Directo en YouTubeThe livestreams became very popular during the pandemic period, with numerous invitations to broadcast on a wide variety of topics, including giftedness, leading academic interest in this new event format. Thus, this article aims to present what was broadcast in livestreams about giftedness during the pandemic period (2020-2022), on YouTube®, through a systematic review search. The results found were 22 videos related to more introductory themes to giftedness and other approaches, such as parenting, acceleration, mathematics, giftedness and autism, and over-excitability. To conclude, although the introductory themes to giftedness were more frequent, the livestreams played an important role of information for teachers and professionals to know the theme, even if previously.Las transmisiones en directo se popularizaron durante el período pandémico, con numerosas invitaciones para transmisiones sobre los más diversos temas, incluyendo las altas capacidades, despertando así el interés académico por este nuevo formato de evento. De esta manera, el presente artículo propone presentar lo que fue transmitido en las transmisiones en directo sobre las altas capacidades durante el período pandémico (2020-2022), en YouTube®, mediante una investigación sistemática. Los resultados encontrados fueron 22 videos relacionados con temas más introductorios a las altas capacidades y otros abordajes, como la parentalidad; la aceleración; las matemáticas; las altas capacidades y el autismo; y la sobreexcitabilidad. Se concluye que, aunque los temas introductorios a las altas capacidades hayan sido más incidentes, las transmisiones en directo tuvieron un importante rol de información para que profesores y profesionales conocieran al tema, aunque previamente.As lives tornaram-se muito populares no período pandêmico, com numerosos convites para transmissões sobre os mais diversos temas, inclusive, sobre as altas capacidades, fazendo com que o interesse acadêmico se voltasse para esse novo formato de evento. Desse modo, este artigo se propõe a apresentar o que foi transmitido em lives sobre as altas capacidades durante o período da pandemia (2020-2022), no YouTube®, por meio de pesquisa sistemática. Os resultados encontrados foram 22 vídeos relacionados a temas mais introdutórios às altas capacidades e outras abordagens, como a parentalidade; a aceleração; a matemática; as altas capacidades e o autismo; e a sobre--excitabilidade. Conclui-se que, apesar de temas mais introdutórios às altas capacidades terem sido mais incidentes, as lives cumpriram importante papel de informação para docentes e profissionais conhecerem a temática, mesmo que previamente.EdUECE2023-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1001410.25053/redufor.v8.e10014Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e100142448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9370https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9372https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9530https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/10493Copyright (c) 2023 Ana Paula Santos de Oliveira, Amanda Rodrigues de Souza, Rosemeire de Araújo Rangnihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Amanda Rodrigues deOliveira, Ana Paula Santos de Rangni, Rosemeire de Araújo2024-01-09T18:15:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10014Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:11Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review Altas capacidades y transmisiones en directo en YouTube® en el periodo pandémico: una revisión sistemática Altas capacidades e as lives do YouTube® no período da pandemia: uma revisão sistemática |
title |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review |
spellingShingle |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review Souza, Amanda Rodrigues de Live Altas capacidades Formação de professores Lives no Youtube Altas Capacidades Lives Youtube Formação Professores Educação Especial Live stream Giftedness Teacher Training YouTube livestreams Transmisiones en directo Altas capacidades Formación de profesores Transmisiones en Directo en YouTube |
title_short |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review |
title_full |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review |
title_fullStr |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review |
title_sort |
Giftedness and YouTube® livestream in the pandemic period: a systematic review |
author |
Souza, Amanda Rodrigues de |
author_facet |
Souza, Amanda Rodrigues de Oliveira, Ana Paula Santos de Rangni, Rosemeire de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Ana Paula Santos de Rangni, Rosemeire de Araújo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Amanda Rodrigues de Oliveira, Ana Paula Santos de Rangni, Rosemeire de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Live Altas capacidades Formação de professores Lives no Youtube Altas Capacidades Lives Youtube Formação Professores Educação Especial Live stream Giftedness Teacher Training YouTube livestreams Transmisiones en directo Altas capacidades Formación de profesores Transmisiones en Directo en YouTube |
topic |
Live Altas capacidades Formação de professores Lives no Youtube Altas Capacidades Lives Youtube Formação Professores Educação Especial Live stream Giftedness Teacher Training YouTube livestreams Transmisiones en directo Altas capacidades Formación de profesores Transmisiones en Directo en YouTube |
description |
The livestreams became very popular during the pandemic period, with numerous invitations to broadcast on a wide variety of topics, including giftedness, leading academic interest in this new event format. Thus, this article aims to present what was broadcast in livestreams about giftedness during the pandemic period (2020-2022), on YouTube®, through a systematic review search. The results found were 22 videos related to more introductory themes to giftedness and other approaches, such as parenting, acceleration, mathematics, giftedness and autism, and over-excitability. To conclude, although the introductory themes to giftedness were more frequent, the livestreams played an important role of information for teachers and professionals to know the theme, even if previously. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014 10.25053/redufor.v8.e10014 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9370 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9372 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/9530 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10014/10493 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10014 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10014 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444548476928 |