The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Thomás Augusto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Impolcetto, Fernanda Moreto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371
Resumo: With the aim of evaluate the hybrid extension course named “Volleyball, teaching & Sport Pedagogy” regarding their structure and organization and their relationship with Information and Comunication Technology (ICT), 33 participants who concluded the course answered a questionnaire with closed-ended questions, on a Likert-type scale, and open-ended questions characterizing the study as mixed methodology, on four topics that refer to the use of ICT throughout the process: a) infrastructure; b) materials; c) assessments; and d) former profile. Most of the analyzed items along the scale received positive and satisfactory ratings, and a very few of those received unsatisfactory ratings, which may indicate that the extension course met the expected proposal. Furthermore, it is understood that hybrid courses, which combine ICT and practical and presential classes, are a viable possibility for Physical Education further education, both for undergraduate students as well as professionals.
id UECE-1_b427bda5bf8db8d2fa3c79fbec6ac6eb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11371
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluationEl uso de la tecnología en un curso de extensión sobre voleibol: evaluación de los participantesO uso das tecnologias em um curso de extensão sobre voleibol: avaliação pelos participantesFormação complementarCurso de extensãoEducação FísicaTecnologia da Informação e ComunicaçãoFormaçãoVoleibolEducação FísicaCursosFurther educationExtension coursePhysical EducationInformation and Comunication TechnologyFormación complementariaCurso de extensiónEducación FísicaTecnología de la Informacion e ComunicaciónWith the aim of evaluate the hybrid extension course named “Volleyball, teaching & Sport Pedagogy” regarding their structure and organization and their relationship with Information and Comunication Technology (ICT), 33 participants who concluded the course answered a questionnaire with closed-ended questions, on a Likert-type scale, and open-ended questions characterizing the study as mixed methodology, on four topics that refer to the use of ICT throughout the process: a) infrastructure; b) materials; c) assessments; and d) former profile. Most of the analyzed items along the scale received positive and satisfactory ratings, and a very few of those received unsatisfactory ratings, which may indicate that the extension course met the expected proposal. Furthermore, it is understood that hybrid courses, which combine ICT and practical and presential classes, are a viable possibility for Physical Education further education, both for undergraduate students as well as professionals.Con el objetivo de evaluar el curso de extensión híbrido "Voleibol, enseñanza y pedagogía deportiva" en cuanto a su estructura y organización y la relación con las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC), 33 alumnos del curso respondieron a un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas, en una escala tipo Likert, caracterizando el estudio como de metodología mixta, sobre cuatro temas que hacen referencia al uso de las TIC a lo largo del proceso: a) infraestructura; b) materiales; c) evaluaciones; y d) perfil del formador. En general, la mayoría de los ítems analizados a lo largo de la escala recibió evaluaciones positivas y satisfactorias, siendo pocos los que tuvieron evaluaciones insatisfactorias, lo que puede indicar que el curso de extensión cumplió con la propuesta esperada. Además, se entiende que los cursos en este formato, que combinan las TIC con clases prácticas presenciales, son una alternativa viable para la formación complementaria en Educación Física, tanto para estudiantes universitarios como para profesionales.Com o objetivo de avaliar o curso de extensão híbrido “Voleibol, ensino & Pedagogia do Esporte” no que diz respeito a sua estrutura e organização e a relação com as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), 33 concluintes do curso responderam um questionário com questões fechadas, em escala do tipo-Likert, e dissertativas, caracterizando o estudo como de metodologia mista, sobre quatro tópicos que remetem ao uso das TIC ao longo do processo: a) infraestrutura; b) materiais; c) avaliações; e d) perfil do formador. A maioria dos itens analisados ao longo da escala receberam avaliações positivas e satisfatórias, sendo poucos aqueles com avaliações insatisfatórias, o que pode indicar que o curso de extensão atendeu a proposta prevista. Além disso, entende-se que cursos híbridos, que aliam as TIC com aulas práticas presenciais, são uma alternativa viável para a formação complementar em Educação Física, tanto para graduandos(as) como para profissionais.EdUECE2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1137110.25053/redufor.v8.e11371Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11371Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11371Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11371Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e113712448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371/10505https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371/10761https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371/11002Copyright (c) 2023 Thomás Augusto Parente, Fernanda Moreto Impolcettohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParente, Thomás AugustoImpolcetto, Fernanda Moreto2024-04-17T10:15:07Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11371Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-04-17T10:15:07Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
El uso de la tecnología en un curso de extensión sobre voleibol: evaluación de los participantes
O uso das tecnologias em um curso de extensão sobre voleibol: avaliação pelos participantes
title The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
spellingShingle The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
Parente, Thomás Augusto
Formação complementar
Curso de extensão
Educação Física
Tecnologia da Informação e Comunicação
Formação
Voleibol
Educação Física
Cursos
Further education
Extension course
Physical Education
Information and Comunication Technology
Formación complementaria
Curso de extensión
Educación Física
Tecnología de la Informacion e Comunicación
title_short The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
title_full The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
title_fullStr The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
title_full_unstemmed The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
title_sort The use of technology in an extension course on volleyball: participants' evaluation
author Parente, Thomás Augusto
author_facet Parente, Thomás Augusto
Impolcetto, Fernanda Moreto
author_role author
author2 Impolcetto, Fernanda Moreto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Thomás Augusto
Impolcetto, Fernanda Moreto
dc.subject.por.fl_str_mv Formação complementar
Curso de extensão
Educação Física
Tecnologia da Informação e Comunicação
Formação
Voleibol
Educação Física
Cursos
Further education
Extension course
Physical Education
Information and Comunication Technology
Formación complementaria
Curso de extensión
Educación Física
Tecnología de la Informacion e Comunicación
topic Formação complementar
Curso de extensão
Educação Física
Tecnologia da Informação e Comunicação
Formação
Voleibol
Educação Física
Cursos
Further education
Extension course
Physical Education
Information and Comunication Technology
Formación complementaria
Curso de extensión
Educación Física
Tecnología de la Informacion e Comunicación
description With the aim of evaluate the hybrid extension course named “Volleyball, teaching & Sport Pedagogy” regarding their structure and organization and their relationship with Information and Comunication Technology (ICT), 33 participants who concluded the course answered a questionnaire with closed-ended questions, on a Likert-type scale, and open-ended questions characterizing the study as mixed methodology, on four topics that refer to the use of ICT throughout the process: a) infrastructure; b) materials; c) assessments; and d) former profile. Most of the analyzed items along the scale received positive and satisfactory ratings, and a very few of those received unsatisfactory ratings, which may indicate that the extension course met the expected proposal. Furthermore, it is understood that hybrid courses, which combine ICT and practical and presential classes, are a viable possibility for Physical Education further education, both for undergraduate students as well as professionals.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371
10.25053/redufor.v8.e11371
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e11371
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371/10505
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371/10761
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11371/11002
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Thomás Augusto Parente, Fernanda Moreto Impolcetto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Thomás Augusto Parente, Fernanda Moreto Impolcetto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11371
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11371
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11371
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11371
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444640751616