The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Pâmella Tamires Avelino de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sena, Fabiana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503
Resumo: The aim of this study is to identify the curriculum formulated for the Campina Grande State Normal School, in Paraíba, which was created in 1960 and was the first public institution in this city to train normalist teachers, within a historical context of consolidation of normal schools in the 20th century. The methodological support for this documentary research is the Indicative Paradigm, through which we selected the sources - Individual Enrollment Sheets - and identified a significant number of traces that bring us closer to the history of the curriculum for training female teachers. The research was limited to the period from the creation of the school in 1960 until 1971, when normal education was dismantled under Law 5.692/71. An examination of the records from this period revealed that female education at the Campina Grande State Normal School focused on the naturalization of women and their improvement with some traces of a scientific approach to educating children.
id UECE-1_beec7c861a5c37d1c529ce4b8f5c8c37
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11503
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)La formación de normalistas en la escuela pública campina grande (1960 a 1971)A formação das normalistas na escola estadual de Campina Grande (1960-1971)FormaçãoNormalistaCurrículoséculo XXHistória da formação de mulheresTrainingNormalistaCurriculumProfessional Training20th centuryEducaciónNormalizaciónPlan de estudiosFormación ProfesionalSiglo XXThe aim of this study is to identify the curriculum formulated for the Campina Grande State Normal School, in Paraíba, which was created in 1960 and was the first public institution in this city to train normalist teachers, within a historical context of consolidation of normal schools in the 20th century. The methodological support for this documentary research is the Indicative Paradigm, through which we selected the sources - Individual Enrollment Sheets - and identified a significant number of traces that bring us closer to the history of the curriculum for training female teachers. The research was limited to the period from the creation of the school in 1960 until 1971, when normal education was dismantled under Law 5.692/71. An examination of the records from this period revealed that female education at the Campina Grande State Normal School focused on the naturalization of women and their improvement with some traces of a scientific approach to educating children.El objetivo de este estudio es identificar el currículo formulado para la Escuela Normal Estatal de Campina Grande, Paraíba, creada en 1960 y primera institución pública de la ciudad en formar profesores normalistas, en el contexto histórico de la consolidación de las escuelas normales en el siglo XX. El soporte metodológico de esta investigación documental es el Paradigma Indicativo, a través del cual seleccionamos las fuentes - Fichas Individuales de Matrícula - e identificamos un número significativo de trazos que nos aproximan a la historia del currículo de formación de maestras normalistas. La investigación se limitó al período que va desde la creación de la escuela, en 1960, hasta 1971, cuando la enseñanza normal fue desconfigurada por la Ley 5.692/71. El examen de los registros de este período reveló que la educación femenina en la Escuela Normal Estatal de Campina Grande se centraba en la naturalización de la mujer y en su perfeccionamiento, con algunas trazas de un enfoque científico de la educación de los niños.Este estudo tem como objetivo identificar o currículo formulado para a Escola Normal Estadual de Campina Grande, na Paraíba, criada em 1960, sendo a primeira instituição pública dessa cidade para formação de professoras normalistas, dentro de um contexto histórico de consolidação das escolas normais ainda no século XX. A pesquisa de cunho documental tem como suporte metodológico o Paradigma Indiciário, por meio do qual selecionamos as fontes – Fichas Individuais de Matrícula – e identificamos uma quantidade significativa de vestígios que nos aproximam da história do currículo de formação das normalistas. A pesquisa se limitou ao período de criação da escola em 1960 até 1971 quando o ensino normal é desconfigurado a partir da Lei 5.692/71. Ao examinar o corpo de fichas desse período, constatou-se que a educação feminina na Escola Norma Estadual de Campina Grande teve como foco a naturalização da mulher, e ao seu aperfeiçoamento com alguns traços de uma cientificidade para educação com crianças.EdUECE2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1150310.25053/redufor.v8.e11503Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11503Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11503Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11503Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e115032448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10303https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10586https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10722https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10663Copyright (c) 2023 Pâmella Tamires Avelino de Sousa, Fabiana Senahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Pâmella Tamires Avelino deSena, Fabiana2024-02-26T12:36:06Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11503Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-26T12:36:06Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
La formación de normalistas en la escuela pública campina grande (1960 a 1971)
A formação das normalistas na escola estadual de Campina Grande (1960-1971)
title The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
spellingShingle The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
Sousa, Pâmella Tamires Avelino de
Formação
Normalista
Currículo
século XX
História da formação de mulheres
Training
Normalista
Curriculum
Professional Training
20th century
Educación
Normalización
Plan de estudios
Formación Profesional
Siglo XX
title_short The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
title_full The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
title_fullStr The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
title_full_unstemmed The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
title_sort The training of normalistas at the Campina Grande state school (1960 to 1971)
author Sousa, Pâmella Tamires Avelino de
author_facet Sousa, Pâmella Tamires Avelino de
Sena, Fabiana
author_role author
author2 Sena, Fabiana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Pâmella Tamires Avelino de
Sena, Fabiana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Normalista
Currículo
século XX
História da formação de mulheres
Training
Normalista
Curriculum
Professional Training
20th century
Educación
Normalización
Plan de estudios
Formación Profesional
Siglo XX
topic Formação
Normalista
Currículo
século XX
História da formação de mulheres
Training
Normalista
Curriculum
Professional Training
20th century
Educación
Normalización
Plan de estudios
Formación Profesional
Siglo XX
description The aim of this study is to identify the curriculum formulated for the Campina Grande State Normal School, in Paraíba, which was created in 1960 and was the first public institution in this city to train normalist teachers, within a historical context of consolidation of normal schools in the 20th century. The methodological support for this documentary research is the Indicative Paradigm, through which we selected the sources - Individual Enrollment Sheets - and identified a significant number of traces that bring us closer to the history of the curriculum for training female teachers. The research was limited to the period from the creation of the school in 1960 until 1971, when normal education was dismantled under Law 5.692/71. An examination of the records from this period revealed that female education at the Campina Grande State Normal School focused on the naturalization of women and their improvement with some traces of a scientific approach to educating children.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503
10.25053/redufor.v8.e11503
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e11503
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10303
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10586
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10722
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11503/10663
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pâmella Tamires Avelino de Sousa, Fabiana Sena
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pâmella Tamires Avelino de Sousa, Fabiana Sena
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11503
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11503
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11503
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11503
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444855709696