Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Insúa, Enrique Sologuren
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Núñez, Carmen Gloria, Becerra, Nelson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943
Resumo: The undergraduate final report is a challenge for students in the final year of a studies program because this is a genre that promotes the integration of knowledge and complex disciplinary competencies necessary for a satisfactory professional performance. This applied research presents as objectives: to analyze the TFG genre and to design informed didactic resources to approach the genre. The theoretical framework is based on genre pedagogy, and it followed a qualitative methodology. Results show a type of genre that moves knowledge and abilities on academic writing in different discourse, process, linguistic and normative dimensions that have become a challenge for learning in the discipline. Therefore, a number of didactic resources were designed to face these challenges in the engineering classrooms and, as a consequence, to achieve the confirmation of the knowledge and professional identity creation.
id UECE-6_19b0876b62151f07af983c76e2b4a3b2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7943
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in SpanishEnseñanza del género Tesina (TFG) en Ingeniería Civil-Minería: Recursos para la escritura académica en españolEnsino do género Tese (TFG) em Engenheira Civil - Minas: Recursos para escrita académica em EspanholCompetência em comunicaçãoRedação acadêmicaRedação em engenhariaGêneros acadêmicosProjeto de graduação finalPedagogia do gênero discursivoCommunication competencesAcademic writingWriting in engineeringAcademic genresUndergraduate final reportGenre pedagogyCompetencia de comunicaciónEscritura académicaEscribir en IngenieríaGéneros académicosTrabajo final de títuloPedagogía del género discursivoThe undergraduate final report is a challenge for students in the final year of a studies program because this is a genre that promotes the integration of knowledge and complex disciplinary competencies necessary for a satisfactory professional performance. This applied research presents as objectives: to analyze the TFG genre and to design informed didactic resources to approach the genre. The theoretical framework is based on genre pedagogy, and it followed a qualitative methodology. Results show a type of genre that moves knowledge and abilities on academic writing in different discourse, process, linguistic and normative dimensions that have become a challenge for learning in the discipline. Therefore, a number of didactic resources were designed to face these challenges in the engineering classrooms and, as a consequence, to achieve the confirmation of the knowledge and professional identity creation.El trabajo final de grado representa un desafío para los estudiantes que se encuentran en la etapa terminal de su carrera universitaria, ya que se trata de un género que promueve la integración de los conocimientos y competencias disciplinares complejas necesarias para un adecuado desempeño profesional. Esta investigación aplicada tiene como objetivos: analizar el género TFG y diseñar recursos didácticos informados para el abordaje de este género. El marco teórico se basa en la pedagogía de género y la metodología es cualitativa. Los resultados caracterizan un tipo de género que moviliza conocimientos y habilidades de escritura académica en diferentes dimensiones discursivas, procesuales, lingüísticas y normativas que constituyen un reto para el aprendizaje en la disciplina. A partir de lo anterior, se diseñaron un conjunto de recursos didácticos para abordar estos desafíos en el aula de ingeniería y lograr la acreditación del conocimiento y la construcción de la identidad profesional.O projeto de graduação final representa um desafio para os estudantes que estão na fase final de seus estudos universitários, pois é um gênero que promove a integração de conhecimentos e habilidades disciplinares complexas necessárias para o desempenho profissional adequado. Os objetivos desta pesquisa aplicada são: analisar o gênero TFG e projetar recursos didáticos informados por este gênero. A estrutura teórica é baseada na pedagogia de gênero e a metodologia é qualitativa. Os resultados caracterizam um tipo de gênero que mobiliza conhecimentos e habilidades de escrita acadêmica em diferentes dimensões discursivas, processuais, linguísticas e normativas que constituem um desafio para a aprendizagem na disciplina. Com base no acima exposto, um conjunto de recursos didáticos foi projetado para enfrentar esses desafios na sala de aula de engenharia e para conseguir o credenciamento do conhecimento e a construção da identidade profissional.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/794310.47149/pemo.v4.e7943Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e79432675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/6800https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8358https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8859Copyright (c) 2022 Enrique Sologuren Insúa, Carmen Gloria Núñez, Nelson Becerrahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessInsúa, Enrique Sologuren Núñez, Carmen Gloria Becerra, Nelson2023-10-04T11:24:43Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7943Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-04T11:24:43Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
Enseñanza del género Tesina (TFG) en Ingeniería Civil-Minería: Recursos para la escritura académica en español
Ensino do género Tese (TFG) em Engenheira Civil - Minas: Recursos para escrita académica em Espanhol
title Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
spellingShingle Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
Insúa, Enrique Sologuren
Competência em comunicação
Redação acadêmica
Redação em engenharia
Gêneros acadêmicos
Projeto de graduação final
Pedagogia do gênero discursivo
Communication competences
Academic writing
Writing in engineering
Academic genres
Undergraduate final report
Genre pedagogy
Competencia de comunicación
Escritura académica
Escribir en Ingeniería
Géneros académicos
Trabajo final de título
Pedagogía del género discursivo
title_short Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
title_full Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
title_fullStr Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
title_full_unstemmed Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
title_sort Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
author Insúa, Enrique Sologuren
author_facet Insúa, Enrique Sologuren
Núñez, Carmen Gloria
Becerra, Nelson
author_role author
author2 Núñez, Carmen Gloria
Becerra, Nelson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Insúa, Enrique Sologuren
Núñez, Carmen Gloria
Becerra, Nelson
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em comunicação
Redação acadêmica
Redação em engenharia
Gêneros acadêmicos
Projeto de graduação final
Pedagogia do gênero discursivo
Communication competences
Academic writing
Writing in engineering
Academic genres
Undergraduate final report
Genre pedagogy
Competencia de comunicación
Escritura académica
Escribir en Ingeniería
Géneros académicos
Trabajo final de título
Pedagogía del género discursivo
topic Competência em comunicação
Redação acadêmica
Redação em engenharia
Gêneros acadêmicos
Projeto de graduação final
Pedagogia do gênero discursivo
Communication competences
Academic writing
Writing in engineering
Academic genres
Undergraduate final report
Genre pedagogy
Competencia de comunicación
Escritura académica
Escribir en Ingeniería
Géneros académicos
Trabajo final de título
Pedagogía del género discursivo
description The undergraduate final report is a challenge for students in the final year of a studies program because this is a genre that promotes the integration of knowledge and complex disciplinary competencies necessary for a satisfactory professional performance. This applied research presents as objectives: to analyze the TFG genre and to design informed didactic resources to approach the genre. The theoretical framework is based on genre pedagogy, and it followed a qualitative methodology. Results show a type of genre that moves knowledge and abilities on academic writing in different discourse, process, linguistic and normative dimensions that have become a challenge for learning in the discipline. Therefore, a number of didactic resources were designed to face these challenges in the engineering classrooms and, as a consequence, to achieve the confirmation of the knowledge and professional identity creation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943
10.47149/pemo.v4.e7943
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v4.e7943
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
por
language spa
eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/6800
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8358
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8859
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Enrique Sologuren Insúa, Carmen Gloria Núñez, Nelson Becerra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Enrique Sologuren Insúa, Carmen Gloria Núñez, Nelson Becerra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153942437888