Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943 |
Resumo: | The undergraduate final report is a challenge for students in the final year of a studies program because this is a genre that promotes the integration of knowledge and complex disciplinary competencies necessary for a satisfactory professional performance. This applied research presents as objectives: to analyze the TFG genre and to design informed didactic resources to approach the genre. The theoretical framework is based on genre pedagogy, and it followed a qualitative methodology. Results show a type of genre that moves knowledge and abilities on academic writing in different discourse, process, linguistic and normative dimensions that have become a challenge for learning in the discipline. Therefore, a number of didactic resources were designed to face these challenges in the engineering classrooms and, as a consequence, to achieve the confirmation of the knowledge and professional identity creation. |
id |
UECE-6_19b0876b62151f07af983c76e2b4a3b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7943 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in SpanishEnseñanza del género Tesina (TFG) en Ingeniería Civil-Minería: Recursos para la escritura académica en españolEnsino do género Tese (TFG) em Engenheira Civil - Minas: Recursos para escrita académica em EspanholCompetência em comunicaçãoRedação acadêmicaRedação em engenhariaGêneros acadêmicosProjeto de graduação finalPedagogia do gênero discursivoCommunication competencesAcademic writingWriting in engineeringAcademic genresUndergraduate final reportGenre pedagogyCompetencia de comunicaciónEscritura académicaEscribir en IngenieríaGéneros académicosTrabajo final de títuloPedagogía del género discursivoThe undergraduate final report is a challenge for students in the final year of a studies program because this is a genre that promotes the integration of knowledge and complex disciplinary competencies necessary for a satisfactory professional performance. This applied research presents as objectives: to analyze the TFG genre and to design informed didactic resources to approach the genre. The theoretical framework is based on genre pedagogy, and it followed a qualitative methodology. Results show a type of genre that moves knowledge and abilities on academic writing in different discourse, process, linguistic and normative dimensions that have become a challenge for learning in the discipline. Therefore, a number of didactic resources were designed to face these challenges in the engineering classrooms and, as a consequence, to achieve the confirmation of the knowledge and professional identity creation.El trabajo final de grado representa un desafío para los estudiantes que se encuentran en la etapa terminal de su carrera universitaria, ya que se trata de un género que promueve la integración de los conocimientos y competencias disciplinares complejas necesarias para un adecuado desempeño profesional. Esta investigación aplicada tiene como objetivos: analizar el género TFG y diseñar recursos didácticos informados para el abordaje de este género. El marco teórico se basa en la pedagogía de género y la metodología es cualitativa. Los resultados caracterizan un tipo de género que moviliza conocimientos y habilidades de escritura académica en diferentes dimensiones discursivas, procesuales, lingüísticas y normativas que constituyen un reto para el aprendizaje en la disciplina. A partir de lo anterior, se diseñaron un conjunto de recursos didácticos para abordar estos desafíos en el aula de ingeniería y lograr la acreditación del conocimiento y la construcción de la identidad profesional.O projeto de graduação final representa um desafio para os estudantes que estão na fase final de seus estudos universitários, pois é um gênero que promove a integração de conhecimentos e habilidades disciplinares complexas necessárias para o desempenho profissional adequado. Os objetivos desta pesquisa aplicada são: analisar o gênero TFG e projetar recursos didáticos informados por este gênero. A estrutura teórica é baseada na pedagogia de gênero e a metodologia é qualitativa. Os resultados caracterizam um tipo de gênero que mobiliza conhecimentos e habilidades de escrita acadêmica em diferentes dimensões discursivas, processuais, linguísticas e normativas que constituem um desafio para a aprendizagem na disciplina. Com base no acima exposto, um conjunto de recursos didáticos foi projetado para enfrentar esses desafios na sala de aula de engenharia e para conseguir o credenciamento do conhecimento e a construção da identidade profissional.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/794310.47149/pemo.v4.e7943Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e79432675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/6800https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8358https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8859Copyright (c) 2022 Enrique Sologuren Insúa, Carmen Gloria Núñez, Nelson Becerrahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessInsúa, Enrique Sologuren Núñez, Carmen Gloria Becerra, Nelson2023-10-04T11:24:43Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7943Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-04T11:24:43Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish Enseñanza del género Tesina (TFG) en Ingeniería Civil-Minería: Recursos para la escritura académica en español Ensino do género Tese (TFG) em Engenheira Civil - Minas: Recursos para escrita académica em Espanhol |
title |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish |
spellingShingle |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish Insúa, Enrique Sologuren Competência em comunicação Redação acadêmica Redação em engenharia Gêneros acadêmicos Projeto de graduação final Pedagogia do gênero discursivo Communication competences Academic writing Writing in engineering Academic genres Undergraduate final report Genre pedagogy Competencia de comunicación Escritura académica Escribir en Ingeniería Géneros académicos Trabajo final de título Pedagogía del género discursivo |
title_short |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish |
title_full |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish |
title_fullStr |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish |
title_full_unstemmed |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish |
title_sort |
Teaching the Thesis genre (TFG) in Civil-Mining Engineering: Resources for Academic Writing in Spanish |
author |
Insúa, Enrique Sologuren |
author_facet |
Insúa, Enrique Sologuren Núñez, Carmen Gloria Becerra, Nelson |
author_role |
author |
author2 |
Núñez, Carmen Gloria Becerra, Nelson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Insúa, Enrique Sologuren Núñez, Carmen Gloria Becerra, Nelson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência em comunicação Redação acadêmica Redação em engenharia Gêneros acadêmicos Projeto de graduação final Pedagogia do gênero discursivo Communication competences Academic writing Writing in engineering Academic genres Undergraduate final report Genre pedagogy Competencia de comunicación Escritura académica Escribir en Ingeniería Géneros académicos Trabajo final de título Pedagogía del género discursivo |
topic |
Competência em comunicação Redação acadêmica Redação em engenharia Gêneros acadêmicos Projeto de graduação final Pedagogia do gênero discursivo Communication competences Academic writing Writing in engineering Academic genres Undergraduate final report Genre pedagogy Competencia de comunicación Escritura académica Escribir en Ingeniería Géneros académicos Trabajo final de título Pedagogía del género discursivo |
description |
The undergraduate final report is a challenge for students in the final year of a studies program because this is a genre that promotes the integration of knowledge and complex disciplinary competencies necessary for a satisfactory professional performance. This applied research presents as objectives: to analyze the TFG genre and to design informed didactic resources to approach the genre. The theoretical framework is based on genre pedagogy, and it followed a qualitative methodology. Results show a type of genre that moves knowledge and abilities on academic writing in different discourse, process, linguistic and normative dimensions that have become a challenge for learning in the discipline. Therefore, a number of didactic resources were designed to face these challenges in the engineering classrooms and, as a consequence, to achieve the confirmation of the knowledge and professional identity creation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943 10.47149/pemo.v4.e7943 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v4.e7943 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng por |
language |
spa eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/6800 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8358 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7943/8859 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Enrique Sologuren Insúa, Carmen Gloria Núñez, Nelson Becerra http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Enrique Sologuren Insúa, Carmen Gloria Núñez, Nelson Becerra http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e7943 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153942437888 |