Affection path through empirical experience in formation dentistry area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814 |
Resumo: | Health professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process. |
id |
UECE-6_28beb2058a3aacf73c2982462f09b79e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4814 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Affection path through empirical experience in formation dentistry areaCaminho dos afetos pelos territórios da formação em OdontologiaExperiênciaSaúde e EducaçãoProcesso de ensino-aprendizagemSaúdeEducaçãoExperienceHealth and EducationTeaching-learning processHealth professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process.Deseja-se uma formação contemporânea dos profissionais de saúde baseada na integração entre o ensino, o serviço e a comunidade, desenvolvida nos cenários reais de práticas. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho foi analisar o processo de ensino-aprendizagem da formação em Odontologia nas durante as experiências extramurais curriculares. Trata-se de um estudo autobiográfico utilizando como dispositivos ativadores das memórias os diários de campo, mensagens de textos trocadas pelo aplicativo WhatsApp®, fotografias, álbum seriado, mapa de territorialização, genograma familiar e relatos das vivências extramurais. Emergiram duas categorias como resultados da análise dos dados: Possibilidades de ensino-aprendizagem no encontro da teoria com a prática e Mapa dos afetos da formação em Odontologia: expectativas, incertezas e desejos. Considera-se que as experiências extramurais foram capazes de mobilizar afetos e oportunizar a reflexão sobre as práticas de campo, bem como possibilitou reconhecer sua potência transformadora do processo de formação em Odontologia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/481410.47149/pemo.v3i2.4814Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3248142675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814/4078Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Vianahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Beatriz SantosTajra, Fábio SolonViana, Patrícia Ferreira de Sousa2021-04-29T20:50:14Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4814Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-04-29T20:50:14Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area Caminho dos afetos pelos territórios da formação em Odontologia |
title |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area |
spellingShingle |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area Batista, Beatriz Santos Experiência Saúde e Educação Processo de ensino-aprendizagem Saúde Educação Experience Health and Education Teaching-learning process |
title_short |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area |
title_full |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area |
title_fullStr |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area |
title_full_unstemmed |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area |
title_sort |
Affection path through empirical experience in formation dentistry area |
author |
Batista, Beatriz Santos |
author_facet |
Batista, Beatriz Santos Tajra, Fábio Solon Viana, Patrícia Ferreira de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Tajra, Fábio Solon Viana, Patrícia Ferreira de Sousa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Beatriz Santos Tajra, Fábio Solon Viana, Patrícia Ferreira de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experiência Saúde e Educação Processo de ensino-aprendizagem Saúde Educação Experience Health and Education Teaching-learning process |
topic |
Experiência Saúde e Educação Processo de ensino-aprendizagem Saúde Educação Experience Health and Education Teaching-learning process |
description |
Health professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814 10.47149/pemo.v3i2.4814 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i2.4814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814/4078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Viana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Viana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814 2675-519X 10.47149/pemo.v3i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153405566976 |