Affection path through empirical experience in formation dentistry area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Beatriz Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tajra, Fábio Solon, Viana, Patrícia Ferreira de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814
Resumo: Health professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process.
id UECE-6_28beb2058a3aacf73c2982462f09b79e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4814
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Affection path through empirical experience in formation dentistry areaCaminho dos afetos pelos territórios da formação em OdontologiaExperiênciaSaúde e EducaçãoProcesso de ensino-aprendizagemSaúdeEducaçãoExperienceHealth and EducationTeaching-learning processHealth professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process.Deseja-se uma formação contemporânea dos profissionais de saúde baseada na integração entre o ensino, o serviço e a comunidade, desenvolvida nos cenários reais de práticas. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho foi analisar o processo de ensino-aprendizagem da formação em Odontologia nas durante as experiências extramurais curriculares. Trata-se de um estudo autobiográfico utilizando como dispositivos ativadores das memórias os diários de campo, mensagens de textos trocadas pelo aplicativo WhatsApp®, fotografias, álbum seriado, mapa de territorialização, genograma familiar e relatos das vivências extramurais. Emergiram duas categorias como resultados da análise dos dados: Possibilidades de ensino-aprendizagem no encontro da teoria com a prática e Mapa dos afetos da formação em Odontologia: expectativas, incertezas e desejos. Considera-se que as experiências extramurais foram capazes de mobilizar afetos e oportunizar a reflexão sobre as práticas de campo, bem como possibilitou reconhecer sua potência transformadora do processo de formação em Odontologia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/481410.47149/pemo.v3i2.4814Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3248142675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814/4078Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Vianahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Beatriz SantosTajra, Fábio SolonViana, Patrícia Ferreira de Sousa2021-04-29T20:50:14Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4814Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-04-29T20:50:14Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Affection path through empirical experience in formation dentistry area
Caminho dos afetos pelos territórios da formação em Odontologia
title Affection path through empirical experience in formation dentistry area
spellingShingle Affection path through empirical experience in formation dentistry area
Batista, Beatriz Santos
Experiência
Saúde e Educação
Processo de ensino-aprendizagem
Saúde
Educação
Experience
Health and Education
Teaching-learning process
title_short Affection path through empirical experience in formation dentistry area
title_full Affection path through empirical experience in formation dentistry area
title_fullStr Affection path through empirical experience in formation dentistry area
title_full_unstemmed Affection path through empirical experience in formation dentistry area
title_sort Affection path through empirical experience in formation dentistry area
author Batista, Beatriz Santos
author_facet Batista, Beatriz Santos
Tajra, Fábio Solon
Viana, Patrícia Ferreira de Sousa
author_role author
author2 Tajra, Fábio Solon
Viana, Patrícia Ferreira de Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Beatriz Santos
Tajra, Fábio Solon
Viana, Patrícia Ferreira de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência
Saúde e Educação
Processo de ensino-aprendizagem
Saúde
Educação
Experience
Health and Education
Teaching-learning process
topic Experiência
Saúde e Educação
Processo de ensino-aprendizagem
Saúde
Educação
Experience
Health and Education
Teaching-learning process
description Health professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814
10.47149/pemo.v3i2.4814
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i2.4814
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4814/4078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Viana
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Viana
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324814
2675-519X
10.47149/pemo.v3i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153405566976