The didactic-pedagogical training of mathematics teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819
Resumo: This article discusses the didactic-pedagogical training of future Mathematics teachers from an exploratory descriptive perspective, highlighting the importance of specific and pedagogical disciplines regardless of the teaching method. It is considered that recent changes in Basic Education in Brazil present significant challenges, such as the need for an improved understanding of the student, the educator's role, and new teaching and assessment approaches. These changes require a reevaluation of traditional mathematical concepts and procedures, aiming for a critical and contextual understanding of Mathematics as a social practice. The article argues that the current educational scenario demands competencies from teachers that are not being sufficiently developed in their training, pointing to the importance of a theoretical and practical foundation that meets the needs of professional knowledge in the field of Mathematics Education.
id UECE-6_cef98762bd50237ac6467cd55130906a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10819
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling The didactic-pedagogical training of mathematics teachersA Formação didático-pedagógica do docente de matemáticaFormação de Professores.Conhecimento Profissional. Educação Matemática.Teacher Training. Professional Knowledge.Mathematics Education.This article discusses the didactic-pedagogical training of future Mathematics teachers from an exploratory descriptive perspective, highlighting the importance of specific and pedagogical disciplines regardless of the teaching method. It is considered that recent changes in Basic Education in Brazil present significant challenges, such as the need for an improved understanding of the student, the educator's role, and new teaching and assessment approaches. These changes require a reevaluation of traditional mathematical concepts and procedures, aiming for a critical and contextual understanding of Mathematics as a social practice. The article argues that the current educational scenario demands competencies from teachers that are not being sufficiently developed in their training, pointing to the importance of a theoretical and practical foundation that meets the needs of professional knowledge in the field of Mathematics Education.Este artigo aborda a formação didático-pedagógica de futuros professores de Matemática através de uma perspectiva descritiva exploratória, destacando a relevância das disciplinas específicas e pedagógicas independentemente do método de ensino. Considera-se que as recentes mudanças na Educação Básica no Brasil trazem desafios significativos, como a necessidade de uma compreensão aprimorada sobre o aluno, o próprio papel do educador e novas abordagens de ensino e avaliação. Tais mudanças demandam uma reavaliação dos conceitos e procedimentos matemáticos tradicionais, visando uma compreensão crítica e contextualizada da Matemática como prática social. O artigo argumenta que o atual cenário educacional exige dos professores competências que não estão sendo suficientemente desenvolvidas em sua formação, apontando para a importância de uma base teórica e prática que atenda às necessidades do conhecimento profissional na área de Educação Matemática.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1081910.47149/pemo.v6.e10819Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10819Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10819Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108192675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819/10787https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819/10788livreCopyright (c) 2024 Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos2024-03-18T15:11:44Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10819Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-18T15:11:44Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
A Formação didático-pedagógica do docente de matemática
title The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
spellingShingle The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
Santos, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos
Formação de Professores.
Conhecimento Profissional.
Educação Matemática.
Teacher Training.
Professional Knowledge.
Mathematics Education.
title_short The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
title_full The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
title_fullStr The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
title_full_unstemmed The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
title_sort The didactic-pedagogical training of mathematics teachers
author Santos, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos
author_facet Santos, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores.
Conhecimento Profissional.
Educação Matemática.
Teacher Training.
Professional Knowledge.
Mathematics Education.
topic Formação de Professores.
Conhecimento Profissional.
Educação Matemática.
Teacher Training.
Professional Knowledge.
Mathematics Education.
description This article discusses the didactic-pedagogical training of future Mathematics teachers from an exploratory descriptive perspective, highlighting the importance of specific and pedagogical disciplines regardless of the teaching method. It is considered that recent changes in Basic Education in Brazil present significant challenges, such as the need for an improved understanding of the student, the educator's role, and new teaching and assessment approaches. These changes require a reevaluation of traditional mathematical concepts and procedures, aiming for a critical and contextual understanding of Mathematics as a social practice. The article argues that the current educational scenario demands competencies from teachers that are not being sufficiently developed in their training, pointing to the importance of a theoretical and practical foundation that meets the needs of professional knowledge in the field of Mathematics Education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819
10.47149/pemo.v6.e10819
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e10819
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819/10787
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10819/10788
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv livre
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10819
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10819
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10819
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154133278720