Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Isabel Crislane Mota da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Monteiro, Maria Alana dos Santos, Santos, João Amadeu dos, Albuquerque, José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409
Resumo: The present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes.
id UECE-6_d04c9626d5b2ce90261177d69707572c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4409
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning ProcessMetodologias ativas no ensino de geografia: a utilização de charges no processo de ensino e aprendizagemEnsino de GeografiaChargesMetodologia AtivaAprendizagem LúdicaGeography TeachingCartoonsActive LearningPlayful LearningEseñhaEnseñaEnseñar geografíaCargosMetodología activaAprendizaje lúdicoThe present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes.El presente trabajo tiene como objetivo discutir el uso de las cargas en la enseñanza de la Geografía, considerando los límites y potencialidades de esta actividad como una metodología activa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Para la realización de este trabajo, consideramos la experiencia obtenida a través de una clase expositiva dialogada en una clase de 9º grado de la Escuela Municipal Projeto Nascente, en la ciudad de Fortaleza/CE. Para lograrlo, consideramos como punto de partida la revisión de la literatura que alberga el tema discutido. Se trató de ejercitar el pensamiento y la interacción de los estudiantes de educación básica a partir de la aprehensión y capacidad de asimilación de los contenidos abordados, analizando a través de la actividad propuesta, y se discutió en este trabajo, la mejora de la calidad de la enseñanza, ya que a través de las actividades lúdicas los estudiantes pueden dar sentido a lo que aprenden en las clases de Geografía.O presente trabalho tem como objetivo discutir acerca da utilização de charges no ensino de Geografia, considerando os limites e as potencialidades dessa atividade enquanto metodologia ativa no processo ensino-aprendizagem. Consideramos para a realização desse trabalho a experiência obtida por meio de uma aula expositiva dialogada em uma turma de 9° ano da Escola Municipal Projeto Nascente, na cidade de Fortaleza/CE. Para a consecução desta, considerou-se como ponto de partida a revisão de literatura que alberga a temática abordada. Procurou-se exercitar o pensamento e a interação dos estudantes do ensino básico a partir da apreensão e capacidade de assimilação dos conteúdos abordados, analisando por meio da atividade proposta, e discutida neste trabalho, a melhoria da qualidade do ensino, uma vez que através das atividades lúdicas os educandos podem dar significado ao que aprendem durante as aulas de Geografia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/440910.47149/pemo.v3i2.4409Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3244092675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409/3721Copyright (c) 2021 Isabel Crislane Mota da Silva, Maria Alana dos Santos Monteiro, João Amadeu dos Santos, José de Albuquerque (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Isabel Crislane Mota daMonteiro, Maria Alana dos SantosSantos, João Amadeu dosAlbuquerque, José de2021-06-04T18:35:14Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4409Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:35:14Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
Metodologias ativas no ensino de geografia: a utilização de charges no processo de ensino e aprendizagem
title Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
spellingShingle Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
Silva, Isabel Crislane Mota da
Ensino de Geografia
Charges
Metodologia Ativa
Aprendizagem Lúdica
Geography Teaching
Cartoons
Active Learning
Playful Learning
Eseñha
Enseña
Enseñar geografía
Cargos
Metodología activa
Aprendizaje lúdico
title_short Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
title_full Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
title_fullStr Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
title_full_unstemmed Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
title_sort Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
author Silva, Isabel Crislane Mota da
author_facet Silva, Isabel Crislane Mota da
Monteiro, Maria Alana dos Santos
Santos, João Amadeu dos
Albuquerque, José de
author_role author
author2 Monteiro, Maria Alana dos Santos
Santos, João Amadeu dos
Albuquerque, José de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Isabel Crislane Mota da
Monteiro, Maria Alana dos Santos
Santos, João Amadeu dos
Albuquerque, José de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Geografia
Charges
Metodologia Ativa
Aprendizagem Lúdica
Geography Teaching
Cartoons
Active Learning
Playful Learning
Eseñha
Enseña
Enseñar geografía
Cargos
Metodología activa
Aprendizaje lúdico
topic Ensino de Geografia
Charges
Metodologia Ativa
Aprendizagem Lúdica
Geography Teaching
Cartoons
Active Learning
Playful Learning
Eseñha
Enseña
Enseñar geografía
Cargos
Metodología activa
Aprendizaje lúdico
description The present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409
10.47149/pemo.v3i2.4409
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i2.4409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409/3721
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409
2675-519X
10.47149/pemo.v3i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153354186752