Analysis of writing: a case study based on psychogenesis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebouças, Willame Anderson Simões
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Leite, Maria Luiza da Silva, Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6693
Resumo: Since each subject develops their own aptitudes and/or difficulties, understanding the process of writing acquisition makes it possible to define the best teaching methodology according to the situation. Therefore, this paper aims to analyze the writing level of a seven-year-old child, pointing out the psychogenesis test as a valid resource to identify the individual's difficulties. Characterized as a case study, this is a qualitative research based on literature review, using the following authors: Ferreiro (1985); Ferreiro and Teberosky (1999); Campelo (2015), among others. According to the results obtained during the research, we concluded that the application of the test serves as a tool to help the teacher in the process of identifying the particularities in the development of their students' writing. Therefore, the notions of psychogenesis are a good alternative to guide educators as to the optimization of their methodologies in view of the desired objectives.
id UECE-7_6e5678d28c51d8b95d9e9774c35e2b9e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6693
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Analysis of writing: a case study based on psychogenesisAnálise da escrita: um estudo de caso fundamentado na psicogênesePsicogênese da língua escritaTeste de nívelAquisição da escritaPsychogenesis of written languageTest levelAcquisition of writingSince each subject develops their own aptitudes and/or difficulties, understanding the process of writing acquisition makes it possible to define the best teaching methodology according to the situation. Therefore, this paper aims to analyze the writing level of a seven-year-old child, pointing out the psychogenesis test as a valid resource to identify the individual's difficulties. Characterized as a case study, this is a qualitative research based on literature review, using the following authors: Ferreiro (1985); Ferreiro and Teberosky (1999); Campelo (2015), among others. According to the results obtained during the research, we concluded that the application of the test serves as a tool to help the teacher in the process of identifying the particularities in the development of their students' writing. Therefore, the notions of psychogenesis are a good alternative to guide educators as to the optimization of their methodologies in view of the desired objectives.Visto que cada sujeito desenvolve suas próprias aptidões e/ou dificuldades, compreender o processo de aquisição da escrita possibilita definir a melhor metodologia de ensino de acordo com a situação. Logo, este trabalho objetiva analisar o nível da escrita de uma criança de sete anos, apontando o teste da psicogênese enquanto recurso válido para identificar as dificuldades do indivíduo. Caracterizando-se como estudo de caso, trata-se de uma pesquisa qualitativa fundamentada em revisão bibliográfica, utilizando os seguintes autores: Ferreiro (1985); Ferreiro e Teberosky (1999); Campelo (2015), entre outros. Conforme os resultados obtidos no decorrer da pesquisa, concluímos que a aplicação do teste serve como instrumento de auxílio ao professor no processo de identificação das particularidades existentes no desenvolvimento da escrita dos seus alunos. Portanto, as noções da psicogênese são uma boa alternativa para nortear os educadores quanto a otimização das suas metodologias em virtude dos objetivos desejados.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6693Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6693/5636Copyright (c) 2021 Willame Anderson Simões Rebouças, Maria Luiza da Silva Leite, Yatamuri Rafaelly Cosme da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRebouças, Willame Anderson Simões Leite, Maria Luiza da Silva Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da 2022-10-03T18:10:04Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6693Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-03T18:10:04Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
Análise da escrita: um estudo de caso fundamentado na psicogênese
title Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
spellingShingle Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
Rebouças, Willame Anderson Simões
Psicogênese da língua escrita
Teste de nível
Aquisição da escrita
Psychogenesis of written language
Test level
Acquisition of writing
title_short Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
title_full Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
title_fullStr Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
title_full_unstemmed Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
title_sort Analysis of writing: a case study based on psychogenesis
author Rebouças, Willame Anderson Simões
author_facet Rebouças, Willame Anderson Simões
Leite, Maria Luiza da Silva
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
author_role author
author2 Leite, Maria Luiza da Silva
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebouças, Willame Anderson Simões
Leite, Maria Luiza da Silva
Silva, Yatamuri Rafaelly Cosme da
dc.subject.por.fl_str_mv Psicogênese da língua escrita
Teste de nível
Aquisição da escrita
Psychogenesis of written language
Test level
Acquisition of writing
topic Psicogênese da língua escrita
Teste de nível
Aquisição da escrita
Psychogenesis of written language
Test level
Acquisition of writing
description Since each subject develops their own aptitudes and/or difficulties, understanding the process of writing acquisition makes it possible to define the best teaching methodology according to the situation. Therefore, this paper aims to analyze the writing level of a seven-year-old child, pointing out the psychogenesis test as a valid resource to identify the individual's difficulties. Characterized as a case study, this is a qualitative research based on literature review, using the following authors: Ferreiro (1985); Ferreiro and Teberosky (1999); Campelo (2015), among others. According to the results obtained during the research, we concluded that the application of the test serves as a tool to help the teacher in the process of identifying the particularities in the development of their students' writing. Therefore, the notions of psychogenesis are a good alternative to guide educators as to the optimization of their methodologies in view of the desired objectives.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6693
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6693/5636
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-10
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-10
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-10
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951289065472