Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Elizabeth Maria Silveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues, Lídia Azevedo de Menezes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6604
Resumo: This research aims to analyze the effectiveness of learning from theory to practice in the lives of high school students in Viçosa do Ceará. The methodology was qualitative and quantitative, using questionnaires with open questions for teachers and students of a High School, in Viçosa do Ceará - CE. To support the research and have the necessary elements to analyze the data collected, a bibliographical study was conducted with emphasis on the National Curriculum Guidelines and the theories of education addressed by several authors. It is noteworthy that the form of contextualization of the curriculum content during classes favors understanding and, consequently, learning that reflects beyond the school walls.
id UECE-7_e386310ba995b7e45dfddba9ab8e6e29
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6604
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.A eficácia da aprendizagem: da teoria à prática na vida dos estudantes de Ensino Médio em Viçosa do CearáTeoriaPráticaContextualizaçãoEficácia da aprendizagemTheoryPracticeContextualizationLearning effectivenessThis research aims to analyze the effectiveness of learning from theory to practice in the lives of high school students in Viçosa do Ceará. The methodology was qualitative and quantitative, using questionnaires with open questions for teachers and students of a High School, in Viçosa do Ceará - CE. To support the research and have the necessary elements to analyze the data collected, a bibliographical study was conducted with emphasis on the National Curriculum Guidelines and the theories of education addressed by several authors. It is noteworthy that the form of contextualization of the curriculum content during classes favors understanding and, consequently, learning that reflects beyond the school walls.Esta pesquisa tem como objetivo principal analisar a eficácia da aprendizagem da teoria à prática na vida dos estudantes do Ensino Médio, em Viçosa do Ceará. A metodologia foi qualiquantitativa com uso de questionários com perguntas abertas para professores e alunos de uma Escola de Ensino Médio no município de Viçosa do Ceará - CE. Para fundamentar a pesquisa e ter elementos necessários para análise dos dados coletados, fez-se um estudo bibliográfico com destaque para as Diretrizes Nacionais Curriculares e as teorias da educação abordadas por vários autores. Ressalta-se que a forma de contextualização do conteúdo curricular durante as aulas favorece à compreensão e, consequentemente, à aprendizagem que reflete para além dos muros escolares.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6604Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6604/5591Copyright (c) 2021 Elizabeth Maria Silveira Gomes, Lídia Azevedo de Menezes Rodrigueshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Elizabeth Maria SilveiraRodrigues, Lídia Azevedo de Menezes 2022-09-23T14:40:23Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6604Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:23Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
A eficácia da aprendizagem: da teoria à prática na vida dos estudantes de Ensino Médio em Viçosa do Ceará
title Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
spellingShingle Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
Gomes, Elizabeth Maria Silveira
Teoria
Prática
Contextualização
Eficácia da aprendizagem
Theory
Practice
Contextualization
Learning effectiveness
title_short Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
title_full Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
title_fullStr Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
title_full_unstemmed Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
title_sort Learning effectiveness: from theory to practice in the life of High School students in Viçosa do Ceará.
author Gomes, Elizabeth Maria Silveira
author_facet Gomes, Elizabeth Maria Silveira
Rodrigues, Lídia Azevedo de Menezes
author_role author
author2 Rodrigues, Lídia Azevedo de Menezes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Elizabeth Maria Silveira
Rodrigues, Lídia Azevedo de Menezes
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria
Prática
Contextualização
Eficácia da aprendizagem
Theory
Practice
Contextualization
Learning effectiveness
topic Teoria
Prática
Contextualização
Eficácia da aprendizagem
Theory
Practice
Contextualization
Learning effectiveness
description This research aims to analyze the effectiveness of learning from theory to practice in the lives of high school students in Viçosa do Ceará. The methodology was qualitative and quantitative, using questionnaires with open questions for teachers and students of a High School, in Viçosa do Ceará - CE. To support the research and have the necessary elements to analyze the data collected, a bibliographical study was conducted with emphasis on the National Curriculum Guidelines and the theories of education addressed by several authors. It is noteworthy that the form of contextualization of the curriculum content during classes favors understanding and, consequently, learning that reflects beyond the school walls.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6604
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6604
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6604/5591
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Elizabeth Maria Silveira Gomes, Lídia Azevedo de Menezes Rodrigues
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Elizabeth Maria Silveira Gomes, Lídia Azevedo de Menezes Rodrigues
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950860197888