O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malheiros Santana, Andreia da Cunha
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Michelato, João Pedro Buzinello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130
Resumo: This article proposes a reflection on the teaching of the Portuguese language over time, it is the result of a research whose main objective was to compare two textbooks intended for teaching the school discipline of Portuguese, for the eighth year of elementary school: a textbook from 1969 and another from 2018. To make this comparison, it was chosen the theme "formation of words", topic that remained in both materials. The methodology used was qualitative. The analysis of the data had as theoretical contribution different studies, among them those involving textbook, conducted by Bunzen (2000; 2001) and Bräkling (2014) and those involving epilinguistics, whose theorists alternate between Franchi (1991), Wamser (2013) and Wamser and Rezende (2014; 2019). From the articulation of these scholars, it was possible to understand a little of the teaching-learning process through time. The results obtained point out some changes, but also some permanences. It was possible to identify more flexibility of exercises, more interaction with students and an attempt to link the study of grammar to the text, however, despite these changes, the textbook still carries a transmissive methodology of knowledge, based on metalinguistics and with little pragmatic reflection ; the text, although present in the topic, appears as a pretext to exemplify grammar.
id UEFS-1_6aa895745622ac06f5d87707d93877c7
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/10130
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística.This article proposes a reflection on the teaching of the Portuguese language over time, it is the result of a research whose main objective was to compare two textbooks intended for teaching the school discipline of Portuguese, for the eighth year of elementary school: a textbook from 1969 and another from 2018. To make this comparison, it was chosen the theme "formation of words", topic that remained in both materials. The methodology used was qualitative. The analysis of the data had as theoretical contribution different studies, among them those involving textbook, conducted by Bunzen (2000; 2001) and Bräkling (2014) and those involving epilinguistics, whose theorists alternate between Franchi (1991), Wamser (2013) and Wamser and Rezende (2014; 2019). From the articulation of these scholars, it was possible to understand a little of the teaching-learning process through time. The results obtained point out some changes, but also some permanences. It was possible to identify more flexibility of exercises, more interaction with students and an attempt to link the study of grammar to the text, however, despite these changes, the textbook still carries a transmissive methodology of knowledge, based on metalinguistics and with little pragmatic reflection ; the text, although present in the topic, appears as a pretext to exemplify grammar.Este artigo propõe uma reflexão sobre o ensino de língua portuguesa ao longo do tempo, ele é fruto de uma pesquisa cujo objetivo principal foi comparar dois livros didáticos destinados ao ensino da disciplina escolar de Português, para o oitavo ano do ensino fundamental: um livro didático de 1969 e outro, de 2018. Para realizar esta comparação foi escolhido o tema “formação de palavras”, tópico que se manteve nos dois materiais. A metodologia empregada foi de natureza qualitativa. A análise dos dados teve como aporte teórico diferentes estudos, entre eles os que envolvem livro didático, realizados por Bunzen (2000; 2001) e Bräkling (2014) e os que envolvem a epilinguística, cujos teóricos se alternam entre Franchi (1991), Wamser (2013) e Wamser e Rezende (2014; 2019). A partir da articulação destes estudiosos, foi possível compreender um pouco do processo de ensino-aprendizagem através do tempo. Os resultados obtidos apontam algumas mudanças, mas também algumas permanências. Foi possível identificar mais flexibilidade dos exercícios, mais interação com os alunos e uma tentativa de atrelar o estudo da gramática ao texto, no entanto, apesar destas alterações, o livro didático  carrega ainda uma metodologia transmissiva do conhecimento, baseado na metalinguística e com pouca reflexão pragmática ; o texto, embora presente no tópico, aparece como um pretexto para exemplificar a gramática.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1013010.13102/cl.v24i3.10130A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 23-372594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130/8675Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMalheiros Santana, Andreia da CunhaMichelato, João Pedro Buzinello2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10130Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
title O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
spellingShingle O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
Malheiros Santana, Andreia da Cunha
Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística.
title_short O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
title_full O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
title_fullStr O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
title_full_unstemmed O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
title_sort O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
author Malheiros Santana, Andreia da Cunha
author_facet Malheiros Santana, Andreia da Cunha
Michelato, João Pedro Buzinello
author_role author
author2 Michelato, João Pedro Buzinello
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malheiros Santana, Andreia da Cunha
Michelato, João Pedro Buzinello
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística.
topic Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística.
description This article proposes a reflection on the teaching of the Portuguese language over time, it is the result of a research whose main objective was to compare two textbooks intended for teaching the school discipline of Portuguese, for the eighth year of elementary school: a textbook from 1969 and another from 2018. To make this comparison, it was chosen the theme "formation of words", topic that remained in both materials. The methodology used was qualitative. The analysis of the data had as theoretical contribution different studies, among them those involving textbook, conducted by Bunzen (2000; 2001) and Bräkling (2014) and those involving epilinguistics, whose theorists alternate between Franchi (1991), Wamser (2013) and Wamser and Rezende (2014; 2019). From the articulation of these scholars, it was possible to understand a little of the teaching-learning process through time. The results obtained point out some changes, but also some permanences. It was possible to identify more flexibility of exercises, more interaction with students and an attempt to link the study of grammar to the text, however, despite these changes, the textbook still carries a transmissive methodology of knowledge, based on metalinguistics and with little pragmatic reflection ; the text, although present in the topic, appears as a pretext to exemplify grammar.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130
10.13102/cl.v24i3.10130
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130
identifier_str_mv 10.13102/cl.v24i3.10130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130/8675
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 23-37
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321159360479232