O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130 |
Resumo: | This article proposes a reflection on the teaching of the Portuguese language over time, it is the result of a research whose main objective was to compare two textbooks intended for teaching the school discipline of Portuguese, for the eighth year of elementary school: a textbook from 1969 and another from 2018. To make this comparison, it was chosen the theme "formation of words", topic that remained in both materials. The methodology used was qualitative. The analysis of the data had as theoretical contribution different studies, among them those involving textbook, conducted by Bunzen (2000; 2001) and Bräkling (2014) and those involving epilinguistics, whose theorists alternate between Franchi (1991), Wamser (2013) and Wamser and Rezende (2014; 2019). From the articulation of these scholars, it was possible to understand a little of the teaching-learning process through time. The results obtained point out some changes, but also some permanences. It was possible to identify more flexibility of exercises, more interaction with students and an attempt to link the study of grammar to the text, however, despite these changes, the textbook still carries a transmissive methodology of knowledge, based on metalinguistics and with little pragmatic reflection ; the text, although present in the topic, appears as a pretext to exemplify grammar. |
id |
UEFS-1_6aa895745622ac06f5d87707d93877c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/10130 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística.This article proposes a reflection on the teaching of the Portuguese language over time, it is the result of a research whose main objective was to compare two textbooks intended for teaching the school discipline of Portuguese, for the eighth year of elementary school: a textbook from 1969 and another from 2018. To make this comparison, it was chosen the theme "formation of words", topic that remained in both materials. The methodology used was qualitative. The analysis of the data had as theoretical contribution different studies, among them those involving textbook, conducted by Bunzen (2000; 2001) and Bräkling (2014) and those involving epilinguistics, whose theorists alternate between Franchi (1991), Wamser (2013) and Wamser and Rezende (2014; 2019). From the articulation of these scholars, it was possible to understand a little of the teaching-learning process through time. The results obtained point out some changes, but also some permanences. It was possible to identify more flexibility of exercises, more interaction with students and an attempt to link the study of grammar to the text, however, despite these changes, the textbook still carries a transmissive methodology of knowledge, based on metalinguistics and with little pragmatic reflection ; the text, although present in the topic, appears as a pretext to exemplify grammar.Este artigo propõe uma reflexão sobre o ensino de língua portuguesa ao longo do tempo, ele é fruto de uma pesquisa cujo objetivo principal foi comparar dois livros didáticos destinados ao ensino da disciplina escolar de Português, para o oitavo ano do ensino fundamental: um livro didático de 1969 e outro, de 2018. Para realizar esta comparação foi escolhido o tema “formação de palavras”, tópico que se manteve nos dois materiais. A metodologia empregada foi de natureza qualitativa. A análise dos dados teve como aporte teórico diferentes estudos, entre eles os que envolvem livro didático, realizados por Bunzen (2000; 2001) e Bräkling (2014) e os que envolvem a epilinguística, cujos teóricos se alternam entre Franchi (1991), Wamser (2013) e Wamser e Rezende (2014; 2019). A partir da articulação destes estudiosos, foi possível compreender um pouco do processo de ensino-aprendizagem através do tempo. Os resultados obtidos apontam algumas mudanças, mas também algumas permanências. Foi possível identificar mais flexibilidade dos exercícios, mais interação com os alunos e uma tentativa de atrelar o estudo da gramática ao texto, no entanto, apesar destas alterações, o livro didático carrega ainda uma metodologia transmissiva do conhecimento, baseado na metalinguística e com pouca reflexão pragmática ; o texto, embora presente no tópico, aparece como um pretexto para exemplificar a gramática.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1013010.13102/cl.v24i3.10130A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 23-372594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130/8675Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMalheiros Santana, Andreia da CunhaMichelato, João Pedro Buzinello2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10130Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
title |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
spellingShingle |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo Malheiros Santana, Andreia da Cunha Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística. |
title_short |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
title_full |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
title_fullStr |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
title_full_unstemmed |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
title_sort |
O Livro Didático de Português ao longo do tempo: mais do mesmo |
author |
Malheiros Santana, Andreia da Cunha |
author_facet |
Malheiros Santana, Andreia da Cunha Michelato, João Pedro Buzinello |
author_role |
author |
author2 |
Michelato, João Pedro Buzinello |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malheiros Santana, Andreia da Cunha Michelato, João Pedro Buzinello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística. |
topic |
Livro Didático. Ensino-aprendizagem. Aspectos Linguísticos. Análise linguística. |
description |
This article proposes a reflection on the teaching of the Portuguese language over time, it is the result of a research whose main objective was to compare two textbooks intended for teaching the school discipline of Portuguese, for the eighth year of elementary school: a textbook from 1969 and another from 2018. To make this comparison, it was chosen the theme "formation of words", topic that remained in both materials. The methodology used was qualitative. The analysis of the data had as theoretical contribution different studies, among them those involving textbook, conducted by Bunzen (2000; 2001) and Bräkling (2014) and those involving epilinguistics, whose theorists alternate between Franchi (1991), Wamser (2013) and Wamser and Rezende (2014; 2019). From the articulation of these scholars, it was possible to understand a little of the teaching-learning process through time. The results obtained point out some changes, but also some permanences. It was possible to identify more flexibility of exercises, more interaction with students and an attempt to link the study of grammar to the text, however, despite these changes, the textbook still carries a transmissive methodology of knowledge, based on metalinguistics and with little pragmatic reflection ; the text, although present in the topic, appears as a pretext to exemplify grammar. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130 10.13102/cl.v24i3.10130 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v24i3.10130 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10130/8675 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 23-37 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1798321159360479232 |