Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Oliveira, Andreia
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311
Resumo: This article aims to present an analysis of a Portuguese Language Textbook from the fifth year of elementary school, showing the adequacies and inadequacies of this teaching material for the formation of the literary reader. The data presented here are excerpts from a doctoral thesis in Education. The analysis was based on the assumptions of the Philosophy of Language and authors who understand the act of reading as a dialogic process. It is concluded that although the Textbook is composed of a diversity of literary textual genres, most of them presented in full, which is a positive factor of the analyzed material, the questions posed by the organizers of the work did not contribute to the apprehension of the aesthetic quality of the book. text and in some sections the texts were used as pretexts for linguistic study
id UEFS-1_c7054aaad7ae10e979ceaa8543a53101
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/8311
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literárioEnsino Fundamental.Livro didáticoFormação do leitor literário.This article aims to present an analysis of a Portuguese Language Textbook from the fifth year of elementary school, showing the adequacies and inadequacies of this teaching material for the formation of the literary reader. The data presented here are excerpts from a doctoral thesis in Education. The analysis was based on the assumptions of the Philosophy of Language and authors who understand the act of reading as a dialogic process. It is concluded that although the Textbook is composed of a diversity of literary textual genres, most of them presented in full, which is a positive factor of the analyzed material, the questions posed by the organizers of the work did not contribute to the apprehension of the aesthetic quality of the book. text and in some sections the texts were used as pretexts for linguistic studyEste artigo tem o objetivo de analisar as adequações e inadequações da escolarização da Literatura Infantil em um Livro Didático do quinto ano do Ensino Fundamental. Os dados aqui apresentados são recortes de uma tese de doutorado em Educação. A análise ancorou-se nos pressupostos das da Filosofia da Linguagem e de autores que compreendem o ato de ler como processo dialógico.  Conclui-se que apesar do Livro Didático ser composto por uma diversidade de gêneros textuais literários, a maioria apresentada de forma completa, o que constitui fator positivo do material analisado, os questionamentos propostos pelas organizadoras da obra não contribuíam para a apreensão da qualidade estética do texto e em algumas seções os textos eram usados como pretextos para o estudo linguístico.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/831110.13102/cl.v24i3.8311A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 68-852594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311/8678Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, Andreia2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/8311Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
title Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
spellingShingle Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
dos Santos Oliveira, Andreia
Ensino Fundamental.
Livro didático
Formação do leitor literário.
title_short Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
title_full Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
title_fullStr Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
title_full_unstemmed Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
title_sort Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
author dos Santos Oliveira, Andreia
author_facet dos Santos Oliveira, Andreia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Oliveira, Andreia
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Fundamental.
Livro didático
Formação do leitor literário.
topic Ensino Fundamental.
Livro didático
Formação do leitor literário.
description This article aims to present an analysis of a Portuguese Language Textbook from the fifth year of elementary school, showing the adequacies and inadequacies of this teaching material for the formation of the literary reader. The data presented here are excerpts from a doctoral thesis in Education. The analysis was based on the assumptions of the Philosophy of Language and authors who understand the act of reading as a dialogic process. It is concluded that although the Textbook is composed of a diversity of literary textual genres, most of them presented in full, which is a positive factor of the analyzed material, the questions posed by the organizers of the work did not contribute to the apprehension of the aesthetic quality of the book. text and in some sections the texts were used as pretexts for linguistic study
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311
10.13102/cl.v24i3.8311
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311
identifier_str_mv 10.13102/cl.v24i3.8311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311/8678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 68-85
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321159218921472