Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311 |
Resumo: | This article aims to present an analysis of a Portuguese Language Textbook from the fifth year of elementary school, showing the adequacies and inadequacies of this teaching material for the formation of the literary reader. The data presented here are excerpts from a doctoral thesis in Education. The analysis was based on the assumptions of the Philosophy of Language and authors who understand the act of reading as a dialogic process. It is concluded that although the Textbook is composed of a diversity of literary textual genres, most of them presented in full, which is a positive factor of the analyzed material, the questions posed by the organizers of the work did not contribute to the apprehension of the aesthetic quality of the book. text and in some sections the texts were used as pretexts for linguistic study |
id |
UEFS-1_c7054aaad7ae10e979ceaa8543a53101 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/8311 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literárioEnsino Fundamental.Livro didáticoFormação do leitor literário.This article aims to present an analysis of a Portuguese Language Textbook from the fifth year of elementary school, showing the adequacies and inadequacies of this teaching material for the formation of the literary reader. The data presented here are excerpts from a doctoral thesis in Education. The analysis was based on the assumptions of the Philosophy of Language and authors who understand the act of reading as a dialogic process. It is concluded that although the Textbook is composed of a diversity of literary textual genres, most of them presented in full, which is a positive factor of the analyzed material, the questions posed by the organizers of the work did not contribute to the apprehension of the aesthetic quality of the book. text and in some sections the texts were used as pretexts for linguistic studyEste artigo tem o objetivo de analisar as adequações e inadequações da escolarização da Literatura Infantil em um Livro Didático do quinto ano do Ensino Fundamental. Os dados aqui apresentados são recortes de uma tese de doutorado em Educação. A análise ancorou-se nos pressupostos das da Filosofia da Linguagem e de autores que compreendem o ato de ler como processo dialógico. Conclui-se que apesar do Livro Didático ser composto por uma diversidade de gêneros textuais literários, a maioria apresentada de forma completa, o que constitui fator positivo do material analisado, os questionamentos propostos pelas organizadoras da obra não contribuíam para a apreensão da qualidade estética do texto e em algumas seções os textos eram usados como pretextos para o estudo linguístico.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/831110.13102/cl.v24i3.8311A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 68-852594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311/8678Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, Andreia2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/8311Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
title |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
spellingShingle |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário dos Santos Oliveira, Andreia Ensino Fundamental. Livro didático Formação do leitor literário. |
title_short |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
title_full |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
title_fullStr |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
title_full_unstemmed |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
title_sort |
Adequações e inadequações de um livro didático para a formação do leitor literário |
author |
dos Santos Oliveira, Andreia |
author_facet |
dos Santos Oliveira, Andreia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Oliveira, Andreia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Fundamental. Livro didático Formação do leitor literário. |
topic |
Ensino Fundamental. Livro didático Formação do leitor literário. |
description |
This article aims to present an analysis of a Portuguese Language Textbook from the fifth year of elementary school, showing the adequacies and inadequacies of this teaching material for the formation of the literary reader. The data presented here are excerpts from a doctoral thesis in Education. The analysis was based on the assumptions of the Philosophy of Language and authors who understand the act of reading as a dialogic process. It is concluded that although the Textbook is composed of a diversity of literary textual genres, most of them presented in full, which is a positive factor of the analyzed material, the questions posed by the organizers of the work did not contribute to the apprehension of the aesthetic quality of the book. text and in some sections the texts were used as pretexts for linguistic study |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311 10.13102/cl.v24i3.8311 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v24i3.8311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8311/8678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 68-85 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1798321159218921472 |