Literary text and broadening of horizons

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Wellington Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Roberto Marchis Fachin, Phablo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082
Resumo: This article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group.
id UEL-15_c0698ef062aa97e345a9199bfb8270b2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48082
network_acronym_str UEL-15
network_name_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository_id_str
spelling Literary text and broadening of horizonsTexto literário e ampliação de horizontesEspaçoPaisagemLiteraturaPoemaSpaceLandscapeLiteraturePoemThis article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group.Este artigo apresenta uma sequência de atividades escolares elaboradas e aplicadas com o intuito de provocar reflexões sobre a influência que espaço e paisagem exercem em nós e na maneira como nos relacionamos com produções literárias. O público-alvo são alunos do 6º ano do Ensino Fundamental. Por meio deste trabalho, compreendemos a necessidade de estabelecer um diálogo entre a academia e o ensino, aplicando os pressupostos teóricos da primeira na segunda, e fazendo com que o abismo entre pesquisa e a sua aplicação na Educação Básica seja cada vez menor. Para além da contribuição com o diálogo entre as distintas esferas de ensino, apresentamos outra contribuição decorrente dos resultados obtidos: o estímulo à formação do leitor literário, permitindo que por meio das atividades realizadas os alunos também pudessem se expressar, compreendendo, assim, a sua existência a partir do espaço em que vivem. Para isso, escolhemos o poema como eixo do trabalho, devido à sua potencialidade criadora e expressiva, além de não ser um gênero tão distante dos educandos dessa faixa etária.  Programa de Pós-graduação em Letras2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/4808210.5433/1678-2054.2023vol43n2p157Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 No. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 Núm. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 43 n. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 1571678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082/49867Copyright (c) 2023 Wellington Rodrigues, Phablo Fachinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Wellington RodriguesRoberto Marchis Fachin, Phablo2024-01-08T14:18:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48082Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2024-01-08T14:18:04Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Literary text and broadening of horizons
Texto literário e ampliação de horizontes
title Literary text and broadening of horizons
spellingShingle Literary text and broadening of horizons
Ferreira, Wellington Rodrigues
Espaço
Paisagem
Literatura
Poema
Space
Landscape
Literature
Poem
title_short Literary text and broadening of horizons
title_full Literary text and broadening of horizons
title_fullStr Literary text and broadening of horizons
title_full_unstemmed Literary text and broadening of horizons
title_sort Literary text and broadening of horizons
author Ferreira, Wellington Rodrigues
author_facet Ferreira, Wellington Rodrigues
Roberto Marchis Fachin, Phablo
author_role author
author2 Roberto Marchis Fachin, Phablo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Wellington Rodrigues
Roberto Marchis Fachin, Phablo
dc.subject.por.fl_str_mv Espaço
Paisagem
Literatura
Poema
Space
Landscape
Literature
Poem
topic Espaço
Paisagem
Literatura
Poema
Space
Landscape
Literature
Poem
description This article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082
10.5433/1678-2054.2023vol43n2p157
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082
identifier_str_mv 10.5433/1678-2054.2023vol43n2p157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082/49867
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Wellington Rodrigues, Phablo Fachin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Wellington Rodrigues, Phablo Fachin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
dc.source.none.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 No. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 Núm. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 43 n. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157
1678-2054
reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
collection Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository.name.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv terraroxa.uel@gmail.com
_version_ 1797047359606095872