Culture as a commodity: reflections on the process of cultural commodification in the capitalist mode of production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Girelli, Luciana Silvestre
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/34660
Resumo: The article proposes a reflection on the role of culture in the reproduction of the capitalist system, as well as on the process of cultural commodification based on the bibliographical revision of important exponents of the Cultural Studies and the Frankfurt School. Starting from the problematization of the very concept of culture, which can be understood both as an expression of a way of life constructed by an economic system and as a constituent element of the configuration of society itself, this work proposes a procedural reflection on how culture became a commodity in the capitalist mode of production. Changes in the cultural field from the end of feudalism to the emergence of the mass media, as well as the impact of these transformations on life in society are presented. The recovery of this trajectory demonstrates, in the perspective of the theorist Fredric Jameson, that logic of capitalism in the present time is cultural, since the merchandise has flooded all the elements of the social life, including the own culture.
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spelling Culture as a commodity: reflections on the process of cultural commodification in the capitalist mode of productionLa cultura como mercancía: reflexiones sobre el proceso de mercantilización cultural en el modo de producción capitalistaA cultura como mercadoria: reflexões sobre o processo de mercantilização cultural no modo de produção capitalistaCultural studiesCulture industryCultural commodificationEstudios culturalesIndustria culturalMercantilización culturalEstudos culturaisIndústria culturalMercantilização culturalThe article proposes a reflection on the role of culture in the reproduction of the capitalist system, as well as on the process of cultural commodification based on the bibliographical revision of important exponents of the Cultural Studies and the Frankfurt School. Starting from the problematization of the very concept of culture, which can be understood both as an expression of a way of life constructed by an economic system and as a constituent element of the configuration of society itself, this work proposes a procedural reflection on how culture became a commodity in the capitalist mode of production. Changes in the cultural field from the end of feudalism to the emergence of the mass media, as well as the impact of these transformations on life in society are presented. The recovery of this trajectory demonstrates, in the perspective of the theorist Fredric Jameson, that logic of capitalism in the present time is cultural, since the merchandise has flooded all the elements of the social life, including the own culture.El artículo propone una reflexión sobre el papel de la cultura en la reproducción del sistema capitalista, así como sobre el proceso de mercantilización cultural a partir de la revisión bibliográfica de importantes exponentes de los Estudios Culturales y la Escuela de Frankfurt. Partiendo de la problematización sobre el concepto de cultura en sí, que puede entenderse como una expresión de una forma de vida construida por un sistema económico y como un elemento constitutivo de la propia configuración de la sociedad, este documento propone una reflexión procesal sobre cómo La cultura se convirtió en una mercancía en el modo de producción capitalista. Se presentan los cambios que surgen del campo cultural desde el final del feudalismo hasta la aparición de los medios de comunicación, así como el impacto de estos cambios en la vida en la sociedad. El rescate de esta trayectoria demuestra, desde la perspectiva del teórico Fredric Jameson, que la lógica del capitalismo actual es cultural, ya que la mercancía ha inundado todos los elementos de la vida social, incluida la cultura misma.O artigo propõe uma reflexão sobre o papel da cultura na reprodução do sistema capitalista, bem como sobre o processo de mercantilização cultural a partir da revisão bibliográfica de importantes expoentes dos Estudos Culturais e da Escola de Frankfurt. Partindo da problematização a respeito do próprio conceito de cultura, que pode ser compreendido tanto como expressão de um modo de vida construído por um sistema econômico, quanto como um elemento constituinte da própria configuração da sociedade, este trabalho propõe uma reflexão processual a respeito de como a cultura tornou-se mercadoria no modo de produção capitalista. São apresentadas as mudanças oriundas no campo cultural desde o final do feudalismo até a emergência dos meios de comunicação de massa, assim como o impacto dessas transformações na vida em sociedade. O resgate dessa trajetória demonstra, na perspectiva do teórico Fredric Jameson, que a lógica do capitalismo na atualidade é cultural, uma vez que a mercadoria inundou todos os elementos da vida social, inclusive a própria cultura.Universidade Estadual de Londrina2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3466010.5433/2176-6665.2019v24n3p139Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.24, n.3 (2019) - set./dez.; 139-152Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.24, n.3 (2019) - set./dez.; 139-152Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.24, n.3 (2019) - set./dez.; 139-1522176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/34660/32346Copyright (c) 2019 Luciana Silvestre Girelliinfo:eu-repo/semantics/openAccessGirelli, Luciana Silvestre2022-07-01T22:52:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34660Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:11.506313Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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