Judiciary and control of public policies for effective human rights
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista do Direito Público |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/12447 |
Resumo: | This study aims to address the possibility of the Judiciary intervention on public policies developed by the State, through the executive and legislative branches, as a control mechanism and realization of human rights. Exposes the argument between lawyers who argue the impossibility of judicial review, for violating, in theory, the principle of Separation of Powers and the intangibility of the merits of discretionary administrative act, and consider how to be interpreted so-called reserve for contingencies when it comes to the implementation of public policies related to human rights. Shows that the model of a democratic and social state of law enshrined in the Federal Constitution of 1988, all forms of expression of state power are linked to the idea of maximum effectiveness of human rights, so that the judiciary should not be the takedown, inert in cases of omission of the other branches in its implementation. |
id |
UEL-2_09990bbd0b877971a9012a9c4692edd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12447 |
network_acronym_str |
UEL-2 |
network_name_str |
Revista do Direito Público |
repository_id_str |
|
spelling |
Judiciary and control of public policies for effective human rightsPoder judiciário e controle de políticas públicas de efetivação de direitos humanosDireitos HumanosPolíticas PúblicasPoder JudiciárioControleThis study aims to address the possibility of the Judiciary intervention on public policies developed by the State, through the executive and legislative branches, as a control mechanism and realization of human rights. Exposes the argument between lawyers who argue the impossibility of judicial review, for violating, in theory, the principle of Separation of Powers and the intangibility of the merits of discretionary administrative act, and consider how to be interpreted so-called reserve for contingencies when it comes to the implementation of public policies related to human rights. Shows that the model of a democratic and social state of law enshrined in the Federal Constitution of 1988, all forms of expression of state power are linked to the idea of maximum effectiveness of human rights, so that the judiciary should not be the takedown, inert in cases of omission of the other branches in its implementation.Visa o presente estudo abordar a possibilidade de intervenção do Poder Judiciário em matéria de políticas públicas desenvolvidas pelo Estado, por meio dos poderes Executivo e Legislativo, como mecanismo de controle e efetivação dos direitos humanos. Expõe a discussão travada entre juristas que argumentam a impossibilidade de controle judicial, por violar, em tese, o princípio da Separação dos Poderes e a intangibilidade do mérito do ato administrativo discricionário, além de analisar de que forma deve ser interpretada a denominada reserva do possível quando o assunto é a implementação de políticas públicas relacionadas a direitos humanos. Demonstra que, no modelo do Estado Democrático e Social de Direito consagrado pela Constituição Federal de 1988, todas as formas de expressão do poder estatal encontram-se vinculadas à ideia de máxima efetividade dos direitos humanos, de modo que o Judiciário não deve quedar-se inerte em casos de omissão dos demais poderes em sua concretização.Universidade Estadual de Londrina2012-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/1244710.5433/1980-511X.2012v7n3p53Revista do Direito Público; v. 7 n. 3 (2012); 53-761980-511Xreponame:Revista do Direito Públicoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/12447/11717Silva, Emílio Borges einfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-17T18:02:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12447Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopubPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/oai||rdpubuel@uel.br1980-511X1980-511Xopendoar:2015-11-17T18:02:03Revista do Direito Público - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Judiciary and control of public policies for effective human rights Poder judiciário e controle de políticas públicas de efetivação de direitos humanos |
title |
Judiciary and control of public policies for effective human rights |
spellingShingle |
Judiciary and control of public policies for effective human rights Silva, Emílio Borges e Direitos Humanos Políticas Públicas Poder Judiciário Controle |
title_short |
Judiciary and control of public policies for effective human rights |
title_full |
Judiciary and control of public policies for effective human rights |
title_fullStr |
Judiciary and control of public policies for effective human rights |
title_full_unstemmed |
Judiciary and control of public policies for effective human rights |
title_sort |
Judiciary and control of public policies for effective human rights |
author |
Silva, Emílio Borges e |
author_facet |
Silva, Emílio Borges e |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Emílio Borges e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direitos Humanos Políticas Públicas Poder Judiciário Controle |
topic |
Direitos Humanos Políticas Públicas Poder Judiciário Controle |
description |
This study aims to address the possibility of the Judiciary intervention on public policies developed by the State, through the executive and legislative branches, as a control mechanism and realization of human rights. Exposes the argument between lawyers who argue the impossibility of judicial review, for violating, in theory, the principle of Separation of Powers and the intangibility of the merits of discretionary administrative act, and consider how to be interpreted so-called reserve for contingencies when it comes to the implementation of public policies related to human rights. Shows that the model of a democratic and social state of law enshrined in the Federal Constitution of 1988, all forms of expression of state power are linked to the idea of maximum effectiveness of human rights, so that the judiciary should not be the takedown, inert in cases of omission of the other branches in its implementation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/12447 10.5433/1980-511X.2012v7n3p53 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/12447 |
identifier_str_mv |
10.5433/1980-511X.2012v7n3p53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/12447/11717 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista do Direito Público; v. 7 n. 3 (2012); 53-76 1980-511X reponame:Revista do Direito Público instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista do Direito Público |
collection |
Revista do Direito Público |
repository.name.fl_str_mv |
Revista do Direito Público - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rdpubuel@uel.br |
_version_ |
1799305930879270912 |