Complaint letter: an analysis of the production context and the linguistic-enunciative marks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gregório, Regina Maria
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Cecílio, Sandra Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3762
Resumo: This paper discusses issues concerning the teaching of Portuguese, prioritizing the work with textual genres in the classroom once this can be an useful instrument in the teaching of the mother tongue. In order to accomplish this objective, an analysis of one letter of the genre “complaint”, belonging to the order of argumenting (DOLZ; SCHNEUWLY, 2004), will be presented. The analysis verifies how the expressive resources are helpful in the production of meaning in the text, according to the production context, the linguistic-enunciative marks and the characteristics of the genre.
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spelling Complaint letter: an analysis of the production context and the linguistic-enunciative marksCarta de reclamação: uma análise do contexto de produção e das marcas lingüístico-enunciativasPortuguese Language teachingTextual genresComplaint letter.Ensino de língua portuguesaGêneros textuaisCarta de reclamação.This paper discusses issues concerning the teaching of Portuguese, prioritizing the work with textual genres in the classroom once this can be an useful instrument in the teaching of the mother tongue. In order to accomplish this objective, an analysis of one letter of the genre “complaint”, belonging to the order of argumenting (DOLZ; SCHNEUWLY, 2004), will be presented. The analysis verifies how the expressive resources are helpful in the production of meaning in the text, according to the production context, the linguistic-enunciative marks and the characteristics of the genre.Neste artigo discutimos questões relacionadas ao ensino de Língua Portuguesa, priorizando o trabalho com gêneros textuais em sala de aula, por entendermos que este pode ser um instrumento útil no ensino de língua materna. Para tanto apresentamos uma análise de um exemplar do gênero carta de reclamação, pertencente à ordem do argumentar (DOLZ; SCHNEUWLY, 2004). Na análise verificamos como os recursos expressivos auxiliam na produção dos sentidos do texto, de acordo com o contexto de produção, das marcas lingüísticoenunciativas e das características do gênero.UEL2006-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/376210.5433/2237-4876.2006v9n2p69Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 9 No. 2 (2006): Volume Atemático; 69-88Signum: Estudos da Linguagem; v. 9 n. 2 (2006): Volume Atemático; 69-882237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3762/3023Gregório, Regina MariaCecílio, Sandra Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:01:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3762Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:01:44Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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