Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973 |
Resumo: | The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world. |
id |
UEL-5_04624811b5683d9106ec3788e7010102 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33973 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teachingLectura de imágenes de un cortometraje: el uso de nuevas tecnologías en la enseñanza de la lengua inglesaLeitura imagética de um curta-metragem: o uso das novas tecnologias no ensino de língua inglesaShort filmDidactic proposalMultimodalityCortometrajePropuesta didácticaMultimodalidadCurta-metragemProposta didáticaMultimodalidade.The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world.La sociedad contenporánea ha sido marcada por la intensa producción y circulación de diferentes textos multi-semióticos/multimodalidades, usados por diversos medios de comunicación. En este contexto, la escuela, históricamente influenciada por una cultura “grafocêntrica”, viene siendo llamada a repensar sus prácticas de alfabetización. De esta manera, se buscan alternativas que puedan contribuir en la construcción de un currículo letrado. Por tal motivo, presentamos en este trabajo, una propuesta didáctica para la enseñanza de la lengua inglesa, por medio de la lectura de las imágenes de un cortometraje. Para tal propósito, partimos de sugerencias pedagógicas ancladas a la teoría enunciativa-discursiva del Círculo de Bakhtin, además de reflexiones teóricas acerca de trabajos con textos multimodalidades. Esperamos que nuestra propuesta pueda ayudar e inspirar a professores de lenguas a pensar en prácticas de alfabetización favorables a la formación ciudadana de sus estudiantes en un mundo globalizado.A sociedade contemporânea tem sido marcada pela intensa produção e circulação de diferentes textos multissemióticos/multimodais e pelo uso de diversas mídias de comunicação. Neste contexto, a escola, historicamente influenciada por uma cultura grafocêntrica, vem sendo convocada a repensar suas práticas de letramento. Assim, buscando alternativas que possam contribuir na construção de um currículo multiletrado, apresentamos, neste trabalho, uma proposta didática para o ensino de Língua Inglesa por meio da leitura imagética de um curta-metragem. Para tanto, partimos de sugestões pedagógicas ancoradas na teoria enunciativo-discursiva do Círculo de Bakhtin, bem como em reflexões teóricas acerca de trabalhos com textos multimodais. Esperamos que nossa proposta possa ajudar/inspirar professores de línguas a pensarem em práticas de letramento favoráveis à formação cidadã de seus estudantes em um mundo globalizado.Universidade Estadual de Londrina2018-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3397310.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 265-2872764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973/23840Copyright (c) 2018 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiquelante, Marileuza AscencioMarson, Marilice ZavagliLanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca2021-12-27T11:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33973Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-12-27T11:53:26Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching Lectura de imágenes de un cortometraje: el uso de nuevas tecnologías en la enseñanza de la lengua inglesa Leitura imagética de um curta-metragem: o uso das novas tecnologias no ensino de língua inglesa |
title |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching |
spellingShingle |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching Miquelante, Marileuza Ascencio Short film Didactic proposal Multimodality Cortometraje Propuesta didáctica Multimodalidad Curta-metragem Proposta didática Multimodalidade. |
title_short |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching |
title_full |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching |
title_fullStr |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching |
title_full_unstemmed |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching |
title_sort |
Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching |
author |
Miquelante, Marileuza Ascencio |
author_facet |
Miquelante, Marileuza Ascencio Marson, Marilice Zavagli Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca |
author_role |
author |
author2 |
Marson, Marilice Zavagli Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miquelante, Marileuza Ascencio Marson, Marilice Zavagli Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Short film Didactic proposal Multimodality Cortometraje Propuesta didáctica Multimodalidad Curta-metragem Proposta didática Multimodalidade. |
topic |
Short film Didactic proposal Multimodality Cortometraje Propuesta didáctica Multimodalidad Curta-metragem Proposta didática Multimodalidade. |
description |
The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973/23840 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Entretextos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Entretextos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 265-287 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315389396549632 |