Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Julianna Ferreira da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Tilio, Rogério Casanovas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658
Resumo: It is true to say the English language has the status of lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), since there is a greater number of non-native English speakers than native English speakers (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). On the other hand, the language is still strongly associated with native speakers from the United States and the United Kingdom, in a period of new colonialism (SOUSA SANTOS, 2020). Thinking the area of ​​Applied Linguistics as indisciplinary (MOITA LOPES, 2006) and transgressive (PENNYCOOK, 2006), we align with problematizing practices (PENNYCOOK, 2004) to question linguistic ideologies (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) about native English speakers through the analysis of a didactic material developed in CLAC-English at UFRJ. This research analyzes the first task of the PTMC (SAMPAIO; MARTINS, 2021; xxx, 2021) Decolonizing English, developed at the last level of the regular course (English 8) in the first semester of 2022. In this article, through an interpretative qualitative analysis, we investigate this teaching material as enhancer of discussions and questions about linguistic ideologies, bringing students closer to marginalized literary productions and promoting an anti-hegemonic agenda (MOITA LOPES, 2006) of English language as non-homogeneous and plural, contributing to empowering their learners.
id UEL-5_2f5b7913bfe6d6201b73380eb80691ef
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46658
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJIdeologias LinguísticasLinguística AplicadaLingua FrancaEnsino de línguasPós-colonialismoIdeologias LinguísticasLinguística AplicadaLingua FrancaEnsino de línguasPós-colonialismoIt is true to say the English language has the status of lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), since there is a greater number of non-native English speakers than native English speakers (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). On the other hand, the language is still strongly associated with native speakers from the United States and the United Kingdom, in a period of new colonialism (SOUSA SANTOS, 2020). Thinking the area of ​​Applied Linguistics as indisciplinary (MOITA LOPES, 2006) and transgressive (PENNYCOOK, 2006), we align with problematizing practices (PENNYCOOK, 2004) to question linguistic ideologies (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) about native English speakers through the analysis of a didactic material developed in CLAC-English at UFRJ. This research analyzes the first task of the PTMC (SAMPAIO; MARTINS, 2021; xxx, 2021) Decolonizing English, developed at the last level of the regular course (English 8) in the first semester of 2022. In this article, through an interpretative qualitative analysis, we investigate this teaching material as enhancer of discussions and questions about linguistic ideologies, bringing students closer to marginalized literary productions and promoting an anti-hegemonic agenda (MOITA LOPES, 2006) of English language as non-homogeneous and plural, contributing to empowering their learners.É fato dizer que a língua inglesa possui o status de lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), possuindo um número de falantes não nativos maior do que nativos (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). Por outro lado, a língua ainda é fortemente associada ao pertencimento a falantes dos Estados Unidos e do Reino Unido, em um período de novo colonialismo (SANTOS, 2020). Pensando a área da Linguística Aplicada como indisciplinar (MOITA LOPES, 2006) e transgressiva (PENNYCOOK, 2006), nos aliamos em práticas problematizadoras (PENNYCOOK, 2004) para questionar ideologias linguísticas (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) acerca de falantes nativos de língua inglesa por meio da análise de um material didático desenvolvido no CLAC Inglês (Curso de Línguas Aberto à Comunidade) da UFRJ. Essa pesquisa analisa a primeira tarefa do PTMC (MARTINS; SAMPAIO; TILIO, 2021) Decolonizing English, desenvolvido no último nível do curso regular (Inglês 8) no primeiro semestre de 2022. Neste artigo, por meio de uma análise qualitativa interpretativista, analisamos esse material didático como potencializador de discussões e questionamentos sobre ideologias linguísticas, aproximando alunos de produções literárias marginalizadas e promovendo uma agenda anti-hegemônica (MOITA LOPES, 2006), de um Inglês como língua não homogênea e plural, empoderando seus aprendizes.Universidade Estadual de Londrina2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4665810.5433/1519-5392.2022v22n4Espp167-187Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 167-1872764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658/48738Copyright (c) 2023 Julianna Ferreira da Silva, Rogério Casanovas Tiliohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Julianna Ferreira daTilio, Rogério Casanovas2023-06-06T16:58:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46658Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:13Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
title Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
spellingShingle Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
Silva, Julianna Ferreira da
Ideologias Linguísticas
Linguística Aplicada
Lingua Franca
Ensino de línguas
Pós-colonialismo
Ideologias Linguísticas
Linguística Aplicada
Lingua Franca
Ensino de línguas
Pós-colonialismo
title_short Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
title_full Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
title_fullStr Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
title_full_unstemmed Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
title_sort Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
author Silva, Julianna Ferreira da
author_facet Silva, Julianna Ferreira da
Tilio, Rogério Casanovas
author_role author
author2 Tilio, Rogério Casanovas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Julianna Ferreira da
Tilio, Rogério Casanovas
dc.subject.por.fl_str_mv Ideologias Linguísticas
Linguística Aplicada
Lingua Franca
Ensino de línguas
Pós-colonialismo
Ideologias Linguísticas
Linguística Aplicada
Lingua Franca
Ensino de línguas
Pós-colonialismo
topic Ideologias Linguísticas
Linguística Aplicada
Lingua Franca
Ensino de línguas
Pós-colonialismo
Ideologias Linguísticas
Linguística Aplicada
Lingua Franca
Ensino de línguas
Pós-colonialismo
description It is true to say the English language has the status of lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), since there is a greater number of non-native English speakers than native English speakers (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). On the other hand, the language is still strongly associated with native speakers from the United States and the United Kingdom, in a period of new colonialism (SOUSA SANTOS, 2020). Thinking the area of ​​Applied Linguistics as indisciplinary (MOITA LOPES, 2006) and transgressive (PENNYCOOK, 2006), we align with problematizing practices (PENNYCOOK, 2004) to question linguistic ideologies (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) about native English speakers through the analysis of a didactic material developed in CLAC-English at UFRJ. This research analyzes the first task of the PTMC (SAMPAIO; MARTINS, 2021; xxx, 2021) Decolonizing English, developed at the last level of the regular course (English 8) in the first semester of 2022. In this article, through an interpretative qualitative analysis, we investigate this teaching material as enhancer of discussions and questions about linguistic ideologies, bringing students closer to marginalized literary productions and promoting an anti-hegemonic agenda (MOITA LOPES, 2006) of English language as non-homogeneous and plural, contributing to empowering their learners.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658
10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp167-187
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp167-187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658/48738
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Julianna Ferreira da Silva, Rogério Casanovas Tilio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Julianna Ferreira da Silva, Rogério Casanovas Tilio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 167-187
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315390012063744