A variação linguística na formação e na prática de comunicadores de rádio e outras mídias
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49225 |
Resumo: | The article, based on the idea that linguistic variation offers resources for the construction of contextualized persona styles according to the identities of the interlocutors and objectives of the activities performed (Coupland, 2007), qualitatively examines speech data from a radio announcer and a discipline offered in a speaker training course. Data analysis reveals linguistic variation in the speech of the speaker, mobilized in the construction of different personas. The analysis of the discipline shows the exclusivity of the practices of the neutralized speech in the speaker training. The results of the analyzes suggest the need to address, in the formation of speakers, both the standard language of neutralized speech and the speech with variation, centered on the type of activity and the different purposes of communication. |
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A variação linguística na formação e na prática de comunicadores de rádio e outras mídiasVariação LinguísticaRádioEducação profissionalThe article, based on the idea that linguistic variation offers resources for the construction of contextualized persona styles according to the identities of the interlocutors and objectives of the activities performed (Coupland, 2007), qualitatively examines speech data from a radio announcer and a discipline offered in a speaker training course. Data analysis reveals linguistic variation in the speech of the speaker, mobilized in the construction of different personas. The analysis of the discipline shows the exclusivity of the practices of the neutralized speech in the speaker training. The results of the analyzes suggest the need to address, in the formation of speakers, both the standard language of neutralized speech and the speech with variation, centered on the type of activity and the different purposes of communication.El artículo, basado en la idea de que la variación lingüística ofrece recursos para la construcción de estilos de persona contextualizados de acuerdo con las identidades de los interlocutores y objetivos de las actividades realizadas (Coupland, 2007), examina cualitativamente los datos del habla de una locutora de radio y una disciplina ofrecida en un curso de capacitación de locutores. El análisis de datos revela la variación lingüística en el discurso de la locutora, movilizado en la construcción de sus diferentes personas. El análisis del programa de la disciplina ya muestra la exclusividad de las prácticas del discurso neutralizado en la capacitación de locutores. Los resultados de los análisis sugieren la necesidad de abordar, en la formación de locutores, tanto el lenguaje estándar del habla neutralizada como el habla con variación, centrado en el tipo de actividad y los diferentes propósitos de la comunicación. O artigo, fundamentado na ideia de que a variação linguística oferece recursos para a construção de estilos de persona contextualizados conforme as identidades dos interlocutores e objetivos das atividades realizadas (Coupland, 2007), examina qualitativamente dados de fala de uma locutora de rádio e um programa de disciplina oferecida em um curso de formação de locutores. A análise dos dados revela variação linguística na fala da locutora, mobilizada na construção de diferentes personas. Já a análise do programa da disciplina mostra a exclusividade das práticas da fala neutralizada no treino de locução. Os resultados das análises sugerem a necessidade de abordar, na formação dos locutores, tanto a linguagem padrão da fala neutralizada como a fala com variação, centrada no tipo de atividade e nos diferentes propósitos da comunicação.Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4922510.5433/1519-5392.2023v23n3p215-236Entretextos; v. 23 n. 3 (2023): Variação linguística e ensino: a prática em sala de aula e a pesquisa científica; 215-2362764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49225/49986Copyright (c) 2024 Ana Paula Marques Barbosa, Elisa Battistihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques Barbosa, Ana PaulaBattisti, Elisa2024-02-07T19:59:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49225Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2024-02-07T19:59:43Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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