Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sacerdote, Helena Célia de Souza
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fernandes, Jorge Henrique Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515
Resumo: Introduction: This is systematization of theoretical and methodological contributions related to the concepts of mediation information and pedagogical mediation in the literature.Objective: To understand possible intersection of information science and Online Education with regard to these concepts to check that both can be considered as analogous in its essence and practice.Methodology: Literature review based on literature by consulting the scientific productions selected in search of SciELO.ORG databases and EBSCO Host, the portal of CAPES / MEC and Google Scholar.Results: The most cited concepts in information science and education were de Almeida Junior (2009) and Masetto (2013), respectively. Conclusion: It is observed that the concept of mediation can move interchangeably between both areas. This is because the evidence found in the productions of the last five years indicate that the concept of information of mediation seems to have found its bases in education (educational psychology).
id UEL-8_66c99a1de234d26eaf68c016b3a637bd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20515
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Mediation of information and educational mediation: conceptual discussionsMediación de la información y la mediación educativa: discusiones conceptualesMediação da informação e mediação pedagógica: discussões conceituaisInformation MediationEducational MediationOnline EducationInformation ScienceMediación de InformaciónLa Mediación PedagógicaLa Educación en líneaCiencia de la InformaciónMediação da InformaçãoMediação PedagógicaEducação OnlineCiência da InformaçãoIntroduction: This is systematization of theoretical and methodological contributions related to the concepts of mediation information and pedagogical mediation in the literature.Objective: To understand possible intersection of information science and Online Education with regard to these concepts to check that both can be considered as analogous in its essence and practice.Methodology: Literature review based on literature by consulting the scientific productions selected in search of SciELO.ORG databases and EBSCO Host, the portal of CAPES / MEC and Google Scholar.Results: The most cited concepts in information science and education were de Almeida Junior (2009) and Masetto (2013), respectively. Conclusion: It is observed that the concept of mediation can move interchangeably between both areas. This is because the evidence found in the productions of the last five years indicate that the concept of information of mediation seems to have found its bases in education (educational psychology).Introducción: Esta es la sistematización de los aportes teóricos y metodológicos relacionados con los conceptos de mediación de información y mediación mediación pedagógica en la literatura. Objetivo: Comprender posible intersección de ciencias de la información y la educación en línea con respecto a estos conceptos para verificar que ambas pueden considerarse como análoga en su esencia y práctica. Metodología: Revisión de la literatura basada en la literatura mediante la consulta de las producciones científicas seleccionadas en la búsqueda de bases de datos SciELO.ORG y EBSCO Host, el portal de la CAPES / MEC y Google Scholar. Resultados: Los conceptos más citados en ciencias de la información y la educación eran de Almeida Júnior (2009) y Masetto (2013), respectivamente.  Conclusión: Se observa que el concepto de mediación puede moverse indistintamente entre ambas áreas. Esto se debe a la evidencia encontrada en las producciones de los últimos cinco años indican que el concepto de mediación de información parece haber encontrado sus bases en educación (psicología de la educación).Introdução: Trata-se de sistematização de contribuições teórico-metodológicas relacionadas aos conceitos de mediação da informação e mediação pedagógica descritos na literatura.Objetivo: Compreender possível intersecção entre a Ciência da Informação e a Educação online no que diz respeito a esses conceitos para verificar se ambos podem ser considerados como análogos em sua essência e práxis.Metodologia: Revisão bibliográfica baseada na literatura especializada por meio de consulta a produções científicas selecionadas em busca nos bancos de dados do SciELO.ORG e EBSCO Host, no portal de periódicos CAPES/MEC e no Google Acadêmico.Resultados: Os conceitos mais citados na Ciência da Informação e na Educação foram de Almeida Junior (2009) e de Masetto (2013), respectivamente.Conclusão: Observa-se que o conceito de mediação pode transitar intercambiavelmente entre ambas as áreas. Isso por que as evidências encontradas nas produções dos últimos cinco anos indicam que o conceito de mediação de informação parece ter encontrado suas bases na área de Educação.Universidade Estadual de Londrina2016-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/2051510.5433/1981-8920.2016v21n1p407Informação & Informação; v. 21 n. 1 (2016); 407-4251981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515/19002Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSacerdote, Helena Célia de SouzaFernandes, Jorge Henrique Cabral2021-07-21T11:24:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20515Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2021-07-21T11:24:59Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
Mediación de la información y la mediación educativa: discusiones conceptuales
Mediação da informação e mediação pedagógica: discussões conceituais
title Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
spellingShingle Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
Sacerdote, Helena Célia de Souza
Information Mediation
Educational Mediation
Online Education
Information Science
Mediación de Información
La Mediación Pedagógica
La Educación en línea
Ciencia de la Información
Mediação da Informação
Mediação Pedagógica
Educação Online
Ciência da Informação
title_short Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
title_full Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
title_fullStr Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
title_full_unstemmed Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
title_sort Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
author Sacerdote, Helena Célia de Souza
author_facet Sacerdote, Helena Célia de Souza
Fernandes, Jorge Henrique Cabral
author_role author
author2 Fernandes, Jorge Henrique Cabral
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sacerdote, Helena Célia de Souza
Fernandes, Jorge Henrique Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Information Mediation
Educational Mediation
Online Education
Information Science
Mediación de Información
La Mediación Pedagógica
La Educación en línea
Ciencia de la Información
Mediação da Informação
Mediação Pedagógica
Educação Online
Ciência da Informação
topic Information Mediation
Educational Mediation
Online Education
Information Science
Mediación de Información
La Mediación Pedagógica
La Educación en línea
Ciencia de la Información
Mediação da Informação
Mediação Pedagógica
Educação Online
Ciência da Informação
description Introduction: This is systematization of theoretical and methodological contributions related to the concepts of mediation information and pedagogical mediation in the literature.Objective: To understand possible intersection of information science and Online Education with regard to these concepts to check that both can be considered as analogous in its essence and practice.Methodology: Literature review based on literature by consulting the scientific productions selected in search of SciELO.ORG databases and EBSCO Host, the portal of CAPES / MEC and Google Scholar.Results: The most cited concepts in information science and education were de Almeida Junior (2009) and Masetto (2013), respectively. Conclusion: It is observed that the concept of mediation can move interchangeably between both areas. This is because the evidence found in the productions of the last five years indicate that the concept of information of mediation seems to have found its bases in education (educational psychology).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515
10.5433/1981-8920.2016v21n1p407
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2016v21n1p407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515/19002
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 21 n. 1 (2016); 407-425
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305983890030592