Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515 |
Resumo: | Introduction: This is systematization of theoretical and methodological contributions related to the concepts of mediation information and pedagogical mediation in the literature.Objective: To understand possible intersection of information science and Online Education with regard to these concepts to check that both can be considered as analogous in its essence and practice.Methodology: Literature review based on literature by consulting the scientific productions selected in search of SciELO.ORG databases and EBSCO Host, the portal of CAPES / MEC and Google Scholar.Results: The most cited concepts in information science and education were de Almeida Junior (2009) and Masetto (2013), respectively. Conclusion: It is observed that the concept of mediation can move interchangeably between both areas. This is because the evidence found in the productions of the last five years indicate that the concept of information of mediation seems to have found its bases in education (educational psychology). |
id |
UEL-8_66c99a1de234d26eaf68c016b3a637bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20515 |
network_acronym_str |
UEL-8 |
network_name_str |
Informação & Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussionsMediación de la información y la mediación educativa: discusiones conceptualesMediação da informação e mediação pedagógica: discussões conceituaisInformation MediationEducational MediationOnline EducationInformation ScienceMediación de InformaciónLa Mediación PedagógicaLa Educación en líneaCiencia de la InformaciónMediação da InformaçãoMediação PedagógicaEducação OnlineCiência da InformaçãoIntroduction: This is systematization of theoretical and methodological contributions related to the concepts of mediation information and pedagogical mediation in the literature.Objective: To understand possible intersection of information science and Online Education with regard to these concepts to check that both can be considered as analogous in its essence and practice.Methodology: Literature review based on literature by consulting the scientific productions selected in search of SciELO.ORG databases and EBSCO Host, the portal of CAPES / MEC and Google Scholar.Results: The most cited concepts in information science and education were de Almeida Junior (2009) and Masetto (2013), respectively. Conclusion: It is observed that the concept of mediation can move interchangeably between both areas. This is because the evidence found in the productions of the last five years indicate that the concept of information of mediation seems to have found its bases in education (educational psychology).Introducción: Esta es la sistematización de los aportes teóricos y metodológicos relacionados con los conceptos de mediación de información y mediación mediación pedagógica en la literatura. Objetivo: Comprender posible intersección de ciencias de la información y la educación en línea con respecto a estos conceptos para verificar que ambas pueden considerarse como análoga en su esencia y práctica. Metodología: Revisión de la literatura basada en la literatura mediante la consulta de las producciones científicas seleccionadas en la búsqueda de bases de datos SciELO.ORG y EBSCO Host, el portal de la CAPES / MEC y Google Scholar. Resultados: Los conceptos más citados en ciencias de la información y la educación eran de Almeida Júnior (2009) y Masetto (2013), respectivamente. Conclusión: Se observa que el concepto de mediación puede moverse indistintamente entre ambas áreas. Esto se debe a la evidencia encontrada en las producciones de los últimos cinco años indican que el concepto de mediación de información parece haber encontrado sus bases en educación (psicología de la educación).Introdução: Trata-se de sistematização de contribuições teórico-metodológicas relacionadas aos conceitos de mediação da informação e mediação pedagógica descritos na literatura.Objetivo: Compreender possível intersecção entre a Ciência da Informação e a Educação online no que diz respeito a esses conceitos para verificar se ambos podem ser considerados como análogos em sua essência e práxis.Metodologia: Revisão bibliográfica baseada na literatura especializada por meio de consulta a produções científicas selecionadas em busca nos bancos de dados do SciELO.ORG e EBSCO Host, no portal de periódicos CAPES/MEC e no Google Acadêmico.Resultados: Os conceitos mais citados na Ciência da Informação e na Educação foram de Almeida Junior (2009) e de Masetto (2013), respectivamente.Conclusão: Observa-se que o conceito de mediação pode transitar intercambiavelmente entre ambas as áreas. Isso por que as evidências encontradas nas produções dos últimos cinco anos indicam que o conceito de mediação de informação parece ter encontrado suas bases na área de Educação.Universidade Estadual de Londrina2016-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/2051510.5433/1981-8920.2016v21n1p407Informação & Informação; v. 21 n. 1 (2016); 407-4251981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515/19002Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSacerdote, Helena Célia de SouzaFernandes, Jorge Henrique Cabral2021-07-21T11:24:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20515Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2021-07-21T11:24:59Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions Mediación de la información y la mediación educativa: discusiones conceptuales Mediação da informação e mediação pedagógica: discussões conceituais |
title |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions |
spellingShingle |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions Sacerdote, Helena Célia de Souza Information Mediation Educational Mediation Online Education Information Science Mediación de Información La Mediación Pedagógica La Educación en línea Ciencia de la Información Mediação da Informação Mediação Pedagógica Educação Online Ciência da Informação |
title_short |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions |
title_full |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions |
title_fullStr |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions |
title_full_unstemmed |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions |
title_sort |
Mediation of information and educational mediation: conceptual discussions |
author |
Sacerdote, Helena Célia de Souza |
author_facet |
Sacerdote, Helena Célia de Souza Fernandes, Jorge Henrique Cabral |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Jorge Henrique Cabral |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sacerdote, Helena Célia de Souza Fernandes, Jorge Henrique Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Mediation Educational Mediation Online Education Information Science Mediación de Información La Mediación Pedagógica La Educación en línea Ciencia de la Información Mediação da Informação Mediação Pedagógica Educação Online Ciência da Informação |
topic |
Information Mediation Educational Mediation Online Education Information Science Mediación de Información La Mediación Pedagógica La Educación en línea Ciencia de la Información Mediação da Informação Mediação Pedagógica Educação Online Ciência da Informação |
description |
Introduction: This is systematization of theoretical and methodological contributions related to the concepts of mediation information and pedagogical mediation in the literature.Objective: To understand possible intersection of information science and Online Education with regard to these concepts to check that both can be considered as analogous in its essence and practice.Methodology: Literature review based on literature by consulting the scientific productions selected in search of SciELO.ORG databases and EBSCO Host, the portal of CAPES / MEC and Google Scholar.Results: The most cited concepts in information science and education were de Almeida Junior (2009) and Masetto (2013), respectively. Conclusion: It is observed that the concept of mediation can move interchangeably between both areas. This is because the evidence found in the productions of the last five years indicate that the concept of information of mediation seems to have found its bases in education (educational psychology). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515 10.5433/1981-8920.2016v21n1p407 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515 |
identifier_str_mv |
10.5433/1981-8920.2016v21n1p407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/20515/19002 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação & Informação; v. 21 n. 1 (2016); 407-425 1981-8920 reponame:Informação & Informação instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Informação & Informação |
collection |
Informação & Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||infoeinfo@uel.br |
_version_ |
1799305983890030592 |