SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fuente, Joni Ramón Ocaño de la
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18472
Resumo: This article makes a theoretical framework about the curriculum as one of the core concepts ofcontemporary educational discourse. After mentioning those vicissitudes of the school education since itsancient origins,  it is analyzed the development of the concept as historically conditioned social construction which seeks to meet the demands of the industrial societies. By following Lundgren (1997) and Saviani (2010) that addresses the complexity of the curriculum in the text that connects the context of production and reproduction in the context of human societies whose development determined the separation between those contexts.  The development of technical discourse over education during the twentieth century, established the appearance of the theory course under the umbrella of rationality. Yetone approaches its derivations in the practical and critical perspectives as alternatives to that source. In the end,  it turns it into discussing issues to  the contemporary views about  the curriculum within the framework of the political nature of schoolwork and its relation to the output from our humanity
id UEM-11_28363ca7642398298893c767e3ccabb3
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/18472
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETYESCUELA, CURRÍCULUM Y SOCIEDADESCOLA, CURRÍCULO E SOCIEDADECurrículumEducationSchoolSociety and productionCurrículumEducaciónEscuelaSociedadProducciónCurrículoEducaçãoEscolaSociedadeProduçãoThis article makes a theoretical framework about the curriculum as one of the core concepts ofcontemporary educational discourse. After mentioning those vicissitudes of the school education since itsancient origins,  it is analyzed the development of the concept as historically conditioned social construction which seeks to meet the demands of the industrial societies. By following Lundgren (1997) and Saviani (2010) that addresses the complexity of the curriculum in the text that connects the context of production and reproduction in the context of human societies whose development determined the separation between those contexts.  The development of technical discourse over education during the twentieth century, established the appearance of the theory course under the umbrella of rationality. Yetone approaches its derivations in the practical and critical perspectives as alternatives to that source. In the end,  it turns it into discussing issues to  the contemporary views about  the curriculum within the framework of the political nature of schoolwork and its relation to the output from our humanityEste artículo realiza un abordaje teórico sobre el currículum como uno de los conceptos centrales del discurso educativo contemporáneo. Luego de referirse a las vicisitudes de la educación escolar desde sus orígenes remotos, se analiza el surgimiento del concepto como construcción social históricamente condicionada que busca atender a las demandas de las sociedades industriales. Siguiendo a Lundgren (1997) y Saviani (2010) se aborda la complejidad del currículum en tanto  texto que media entre el contexto de producción y el  contexto de reproducción en las sociedades humanas cuyo desarrollo determinó la separación entre dichos contextos. El desarrollo del discurso técnico sobre la educación en el siglo XX determinó el surgimiento de la teoría curricular bajo la égida de esa racionalidad. Sin embargo se aborda sus derivaciones en los enfoques práctico y crítico como alternativas a dicho origen. Al final, se problematiza las visiones contemporáneas del currículum en el marco de la naturaleza política del trabajo escolar y su relación con la producción de nuestra humanidadEste artigo faz uma abordagem teórica do currículo como um dos conceitos centrais do discurso educativo contemporâneo. Depois de referir-se  às vicisitudes da educação escolar desde suas  origens remotas, se analisa o surgimento do conceito como construção social historicamente condicionada que visa atender às demandas das sociedades industriais. Seguindo a Lundgren (1997) e Saviani (2010) se aborda a complexidade do currículo no texto que articula o contexto da produção e o contexto da reprodução nas sociedades humanas cujo desenvolvimento determinou a separação entre os referidos contextos. O desenvolvimento do discurso técnico sobre a educação no século XX, determinou o surgimento da teoríacurricular sob a égide dessa racionalidade. Porém se aborda suas derivações nos enfoques prático e críticocomo alternativas  a essa  origem. Ao final, se problematiza as visões contemporâneas do currículo no marco da natureza política do trabalho escolar e sua relação com a produção da nossa humanidadeUniversidade Estadual de Maringá2012-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1847210.4025/tpe.v14i3.18472Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 3 (2011); 5-152237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18472/9637Fuente, Joni Ramón Ocaño de lainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/18472Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:24.621139Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
ESCUELA, CURRÍCULUM Y SOCIEDAD
ESCOLA, CURRÍCULO E SOCIEDADE
title SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
spellingShingle SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
Fuente, Joni Ramón Ocaño de la
Currículum
Education
School
Society and production
Currículum
Educación
Escuela
Sociedad
Producción
Currículo
Educação
Escola
Sociedade
Produção
title_short SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
title_full SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
title_fullStr SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
title_full_unstemmed SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
title_sort SCHOOL, CURRÍCULUM AND SOCIETY
author Fuente, Joni Ramón Ocaño de la
author_facet Fuente, Joni Ramón Ocaño de la
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fuente, Joni Ramón Ocaño de la
dc.subject.por.fl_str_mv Currículum
Education
School
Society and production
Currículum
Educación
Escuela
Sociedad
Producción
Currículo
Educação
Escola
Sociedade
Produção
topic Currículum
Education
School
Society and production
Currículum
Educación
Escuela
Sociedad
Producción
Currículo
Educação
Escola
Sociedade
Produção
description This article makes a theoretical framework about the curriculum as one of the core concepts ofcontemporary educational discourse. After mentioning those vicissitudes of the school education since itsancient origins,  it is analyzed the development of the concept as historically conditioned social construction which seeks to meet the demands of the industrial societies. By following Lundgren (1997) and Saviani (2010) that addresses the complexity of the curriculum in the text that connects the context of production and reproduction in the context of human societies whose development determined the separation between those contexts.  The development of technical discourse over education during the twentieth century, established the appearance of the theory course under the umbrella of rationality. Yetone approaches its derivations in the practical and critical perspectives as alternatives to that source. In the end,  it turns it into discussing issues to  the contemporary views about  the curriculum within the framework of the political nature of schoolwork and its relation to the output from our humanity
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18472
10.4025/tpe.v14i3.18472
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18472
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v14i3.18472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18472/9637
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 3 (2011); 5-15
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156500496384