BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Raquel Gomes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Branco, Angela Maria Cristina Uchoa de Abreu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18490
Resumo: Happiness and success in contemporary societies seem to equal consumism and the achievement of individualistic life projects. Values and beliefs oriented to fierce competition and individualism are often promoted among children and adolescents within various social contexts. Where competition and individualism prevails, ethics become less important, and aggression and violence easily emerge. Theincreased occurrence of bullying at schools calls for a paradigm change in education. According to scientific psychology, no  recipes exist, and the phenomenon needs to go under analysis taking into account the role of culture, the constructive subject, and the existence of multiple causality. To prevent bullying entails hard work by schools to intentionally promote positive social values among students and teachers. Moreover, peace should become a transversal guiding principle across the curriculum. Schools can and should be active in encouraging peace, healthy, ethical, and respectful human interactions, cheering values such as justice, dignity and social responsibility
id UEM-11_6395a21ea76ecff788a22a9ef37996bf
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/18490
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVEO BULLYING NA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL CONSTRUTIVISTAbullyingsocioculturalconstructivismviolenceschoolbullyingsocioculturalconstrutivismoviolênciaescolaHappiness and success in contemporary societies seem to equal consumism and the achievement of individualistic life projects. Values and beliefs oriented to fierce competition and individualism are often promoted among children and adolescents within various social contexts. Where competition and individualism prevails, ethics become less important, and aggression and violence easily emerge. Theincreased occurrence of bullying at schools calls for a paradigm change in education. According to scientific psychology, no  recipes exist, and the phenomenon needs to go under analysis taking into account the role of culture, the constructive subject, and the existence of multiple causality. To prevent bullying entails hard work by schools to intentionally promote positive social values among students and teachers. Moreover, peace should become a transversal guiding principle across the curriculum. Schools can and should be active in encouraging peace, healthy, ethical, and respectful human interactions, cheering values such as justice, dignity and social responsibilityNo contexto sociocultural do século XXI, alcançar o sucesso e a felicidade parece significar para a maioria das pessoas adquirir bens de consumo e realizar projetos individualistas, considerando-se cada vez menos as necessidades e a dignidade do outro, bem como as condições do meio ambiente no qual vivemos. Desde muito cedo, crianças e adolescentes são expostos de forma explícita ou implícita a situações  nas quais o competir é considerado a melhor forma do sujeito se constituir como pessoa e atingir seus objetivos. Crenças e valores orientados para acirrada competição e para o individualismo têm sido promovidos de forma recorrente em diversos contextos sociais. Situações  nas quais competição e individualismo são valorizados promovem a progressiva desvalorização da ética e a emergência de agressões e violência. A incidência crescente do bullying nas escolas retrata a necessidade de mudar o paradigma educacional. Segundo a psicologia científica, não existem fórmulas mágicas, e o fenômeno precisa ser analisado considerando o papel da cultura, do sujeito construtivo, e da causalidade múltipla. Prevenir o bullying implica que a escola assuma intencionalmente o trabalho dos valores sociais positivos com alunos e professores, de forma a incluir a paz como eixo transversal no currículo escolar. As instituições educativas podem e devem atuar no campo da promoção concreta da paz, de interações humanas saudáveis, éticas e respeitosas, promovendo valores como justiça, dignidade e responsabilidade social.Universidade Estadual de Maringá2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1849010.4025/tpe.v14i3.18490Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 3 (2011); 87-952237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18490/9645Pinto, Raquel GomesBranco, Angela Maria Cristina Uchoa de Abreuinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/18490Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:24.888987Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
O BULLYING NA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL CONSTRUTIVISTA
title BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
spellingShingle BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
Pinto, Raquel Gomes
bullying
sociocultural
constructivism
violence
school
bullying
sociocultural
construtivismo
violência
escola
title_short BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
title_full BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
title_fullStr BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
title_full_unstemmed BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
title_sort BULLYING FROM A SOCIOCULTURAL CONSTRUCTIVIST PERSPECTIVE
author Pinto, Raquel Gomes
author_facet Pinto, Raquel Gomes
Branco, Angela Maria Cristina Uchoa de Abreu
author_role author
author2 Branco, Angela Maria Cristina Uchoa de Abreu
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Raquel Gomes
Branco, Angela Maria Cristina Uchoa de Abreu
dc.subject.por.fl_str_mv bullying
sociocultural
constructivism
violence
school
bullying
sociocultural
construtivismo
violência
escola
topic bullying
sociocultural
constructivism
violence
school
bullying
sociocultural
construtivismo
violência
escola
description Happiness and success in contemporary societies seem to equal consumism and the achievement of individualistic life projects. Values and beliefs oriented to fierce competition and individualism are often promoted among children and adolescents within various social contexts. Where competition and individualism prevails, ethics become less important, and aggression and violence easily emerge. Theincreased occurrence of bullying at schools calls for a paradigm change in education. According to scientific psychology, no  recipes exist, and the phenomenon needs to go under analysis taking into account the role of culture, the constructive subject, and the existence of multiple causality. To prevent bullying entails hard work by schools to intentionally promote positive social values among students and teachers. Moreover, peace should become a transversal guiding principle across the curriculum. Schools can and should be active in encouraging peace, healthy, ethical, and respectful human interactions, cheering values such as justice, dignity and social responsibility
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18490
10.4025/tpe.v14i3.18490
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18490
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v14i3.18490
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18490/9645
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 3 (2011); 87-95
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156510982144