TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gesser, Verônica
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Santos, Zemilda do Carmo Weber do Nacimento dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16149
Resumo: This article presents the current educational conceptions in the teaching practice at the  context of an educational reality in a district of Santa Catarina. The research involved three decades (1940, 1950, 1960) which was developed based on the signs science of the identity carrier of the eight retired elementary teachers in this public district. This work approach was based on the qualitative research, taking teachers´ memories as data collection through oral narratives. The study had a reading analysis and interpretation of the information under a different look,  and supported in the literature that addresses the training of teachers. The theoretical framework was based on authors who have given support to approaches thatwere necessary, such as memory, identities, experiences, conceptions of gender and education. Amongthese authors we can mention, Bittar; Ferreira Jr., 2004 - Bosi, 1994 - Brandão, 2008 - Bueno; Chamlian; Sousa; Catani, 2006 - Corrêa, 1985  – Fáveri, 2004 - Ferreira, 2006  – Freitas, 2002  – Gesser, 2002  –Gonçalves; Lisboa, 2007 - Halbwacks, 1990 - Hamilton, 2002 - Josso, 2004 - Le Goff, 2003 - Linhares, 2006  - Luciano, 2001  - Meihy, 2006.  These narratives gave the study a matrix which enables the researchers to comprehend these educational scenary which greatly differed of the documented history
id UEM-11_7148dd0d46dc52d34a13aeb442ae0e69
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/16149
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICEIDENTIDADE DOCENTE: ESTUDO DAS CONCEPÇÕES PEDAGÓGICAS DOCUMENTADAS E O DISTANCIAMENTO DA PRÁTICA VIGENTEEducationMemoryIdentityTeachingEducaçãoMemóriaIdentidadeDocênciaThis article presents the current educational conceptions in the teaching practice at the  context of an educational reality in a district of Santa Catarina. The research involved three decades (1940, 1950, 1960) which was developed based on the signs science of the identity carrier of the eight retired elementary teachers in this public district. This work approach was based on the qualitative research, taking teachers´ memories as data collection through oral narratives. The study had a reading analysis and interpretation of the information under a different look,  and supported in the literature that addresses the training of teachers. The theoretical framework was based on authors who have given support to approaches thatwere necessary, such as memory, identities, experiences, conceptions of gender and education. Amongthese authors we can mention, Bittar; Ferreira Jr., 2004 - Bosi, 1994 - Brandão, 2008 - Bueno; Chamlian; Sousa; Catani, 2006 - Corrêa, 1985  – Fáveri, 2004 - Ferreira, 2006  – Freitas, 2002  – Gesser, 2002  –Gonçalves; Lisboa, 2007 - Halbwacks, 1990 - Hamilton, 2002 - Josso, 2004 - Le Goff, 2003 - Linhares, 2006  - Luciano, 2001  - Meihy, 2006.  These narratives gave the study a matrix which enables the researchers to comprehend these educational scenary which greatly differed of the documented historyO presente artigo apresenta as concepções de educação vigentes na prática docente no âmbito da realidade educacional de um município catarinense, no período que compreende as décadas de 1940, 1950 e 1960, como resultado de uma pesquisa desenvolvida sob a semiótica das trajetórias identitárias de oito professoras aposentadas da rede pública de ensino.  A abordagem deste trabalho esteve referenciada na pesquisa qualitativa, partindo da memória como instrumento de construção e reconstrução da identidade docente, utilizando-se para este fim, técnicas de coleta de relatos orais. O estudo exerceu uma análise da leitura e da interpretação das informações, sob um olhar diferenciado, e amparado na literatura que aborda a formação de professores. O referencial teórico pautou-se em autores que deram amparo as abordagens que se fizeram necessárias, como a memória, as identidades, as experiências, o gênero e as concepções de educação. Dentre estes autores vale citar, Bittar; Ferreira Jr., 2004 - Bosi, 1994 - Brandão, 2008 - Bueno; Chamlian; Sousa; Catani, 2006 - Corrêa, 1985 – Fáveri, 2004 - Ferreira, 2006 – Freitas, 2002 – Gesser, 2002 – Gonçalves; Lisboa, 2007 - Halbwacks, 1990 - Hamilton, 2002 - Josso, 2004 - Le Goff, 2003 -Linhares, 2006 - Luciano, 2001 - Meihy, 2006. As narrativas deste grupo de professoras produziram a matriz necessária para a compreensão do cenário educacional deste período, bem como a possibilidade da construção de uma memória representativa da forma como o processo de ensino aprendizagem se dava naquele momento, distanciado da história documentada.Universidade Estadual de Maringá2012-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1614910.4025/tpe.v14i2.16149Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 2 (2011); 21-312237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16149/8745Gesser, VerônicaSantos, Zemilda do Carmo Weber do Nacimento dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/16149Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:23.587678Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
IDENTIDADE DOCENTE: ESTUDO DAS CONCEPÇÕES PEDAGÓGICAS DOCUMENTADAS E O DISTANCIAMENTO DA PRÁTICA VIGENTE
title TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
spellingShingle TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
Gesser, Verônica
Education
Memory
Identity
Teaching
Educação
Memória
Identidade
Docência
title_short TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
title_full TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
title_fullStr TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
title_full_unstemmed TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
title_sort TEACHING IDENTITY: STUDY OF THE REGISTERED PEDAGOGICAL CONCEPCTIONS AND THE ITS CURRENT NULL PRACTICE
author Gesser, Verônica
author_facet Gesser, Verônica
Santos, Zemilda do Carmo Weber do Nacimento dos
author_role author
author2 Santos, Zemilda do Carmo Weber do Nacimento dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gesser, Verônica
Santos, Zemilda do Carmo Weber do Nacimento dos
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Memory
Identity
Teaching
Educação
Memória
Identidade
Docência
topic Education
Memory
Identity
Teaching
Educação
Memória
Identidade
Docência
description This article presents the current educational conceptions in the teaching practice at the  context of an educational reality in a district of Santa Catarina. The research involved three decades (1940, 1950, 1960) which was developed based on the signs science of the identity carrier of the eight retired elementary teachers in this public district. This work approach was based on the qualitative research, taking teachers´ memories as data collection through oral narratives. The study had a reading analysis and interpretation of the information under a different look,  and supported in the literature that addresses the training of teachers. The theoretical framework was based on authors who have given support to approaches thatwere necessary, such as memory, identities, experiences, conceptions of gender and education. Amongthese authors we can mention, Bittar; Ferreira Jr., 2004 - Bosi, 1994 - Brandão, 2008 - Bueno; Chamlian; Sousa; Catani, 2006 - Corrêa, 1985  – Fáveri, 2004 - Ferreira, 2006  – Freitas, 2002  – Gesser, 2002  –Gonçalves; Lisboa, 2007 - Halbwacks, 1990 - Hamilton, 2002 - Josso, 2004 - Le Goff, 2003 - Linhares, 2006  - Luciano, 2001  - Meihy, 2006.  These narratives gave the study a matrix which enables the researchers to comprehend these educational scenary which greatly differed of the documented history
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16149
10.4025/tpe.v14i2.16149
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16149
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v14i2.16149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16149/8745
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 2 (2011); 21-31
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156037025792