O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Debora Regina da Rocha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Driele Pimenta Silva, Michel Corci Batista, Maurício Cesar Menon, Alessandra Dutra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337
Resumo: The present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning.
id UEM-13_07a2ada0e8d4a08ddfc2c276d072af88
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66337
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIADigital LiteracyInformation and Communication TechnologiesE-bookInterdisciplinarityAlfabetización digitalTecnologías de la Información y la ComunicaciónLibro electrónicoInterdisciplinariedadLetramento DigitalTecnologias de Informação e ComunicaçãoE-bookInterdisciplinaridadeThe present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning.El presente trabajo tiene como objetivo investigar el potencial de un libro digital para la enseñanza de la Literatura y la Astronomía desde una perspectiva interdisciplinaria, en una clase de primer año de secundaria en una institución privada en la ciudad de Maringá-PR. Esta investigación se enmarca en el campo de las investigaciones cualitativas de tipo descriptivo. Como instrumentos de constitución de datos, se utilizaron mapas mentales, construidos por los estudiantes al inicio y al final de la implementación de la propuesta, y el diario de campo elaborado por los investigadores. Para el análisis e interpretación de los datos utilizamos los supuestos cualitativos propuestos por los autores Novak, Gowin y Buzan. Nuestros resultados muestran que los estudiantes se movilizaron para realizar las actividades, caracterizando así nuestro libro digital como un material potencialmente significativo. Los mapas mentales elaborados también nos mostraron que hubo una mejora significativa en los elementos alcance de la asignatura y jerarquía, caracterizando así una progresiva diferenciación, que en un principio podemos asociar a un indicio de aprendizaje significativo.O presente trabalho tem por objetivo investigar as potencialidades de um livro digital para o ensino de Literatura e Astronomia numa perspectiva interdisciplinar, em uma turma de primeiro ano do Ensino Médio, de uma instituição privada da cidade de Maringá- PR. Esta pesquisa insere-se no campo das investigações qualitativas do tipo descritiva. Como instrumentos de constituição de dados utilizamos mapas mentais, construídos pelos alunos no início e no final da implementação da proposta, e o diário de campo elaborado pelos pesquisadores. Para a análise e interpretação dos dados utilizamos os pressupostos qualitativos propostos pelos autores Novak, Gowin e Buzan. Nossos resultados evidenciam que os alunos estiveram mobilizados para a realização das atividades, caracterizando assim nosso livro digital como um material potencialmente significativo. Os mapas mentais produzidos nos mostraram ainda que houve uma melhora significativa nos elementos abrangência do assunto e hierarquia, caracterizando assim uma diferenciação progressiva, o que a princípio podemos associar a um indício de aprendizagem significativa.Eduem2022-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6633710.4025/rvc.v3i2.66337Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 257-2682675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337/751375155192Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDebora Regina da RochaDriele Pimenta SilvaMichel Corci BatistaMaurício Cesar MenonAlessandra Dutra2023-06-15T14:16:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66337Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T14:16:18Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
title O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
spellingShingle O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
Debora Regina da Rocha
Digital Literacy
Information and Communication Technologies
E-book
Interdisciplinarity
Alfabetización digital
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Libro electrónico
Interdisciplinariedad
Letramento Digital
Tecnologias de Informação e Comunicação
E-book
Interdisciplinaridade
title_short O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
title_full O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
title_fullStr O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
title_full_unstemmed O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
title_sort O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
author Debora Regina da Rocha
author_facet Debora Regina da Rocha
Driele Pimenta Silva
Michel Corci Batista
Maurício Cesar Menon
Alessandra Dutra
author_role author
author2 Driele Pimenta Silva
Michel Corci Batista
Maurício Cesar Menon
Alessandra Dutra
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Debora Regina da Rocha
Driele Pimenta Silva
Michel Corci Batista
Maurício Cesar Menon
Alessandra Dutra
dc.subject.por.fl_str_mv Digital Literacy
Information and Communication Technologies
E-book
Interdisciplinarity
Alfabetización digital
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Libro electrónico
Interdisciplinariedad
Letramento Digital
Tecnologias de Informação e Comunicação
E-book
Interdisciplinaridade
topic Digital Literacy
Information and Communication Technologies
E-book
Interdisciplinarity
Alfabetización digital
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Libro electrónico
Interdisciplinariedad
Letramento Digital
Tecnologias de Informação e Comunicação
E-book
Interdisciplinaridade
description The present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337
10.4025/rvc.v3i2.66337
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.66337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337/751375155192
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 257-268
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979315638272