O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337 |
Resumo: | The present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning. |
id |
UEM-13_07a2ada0e8d4a08ddfc2c276d072af88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66337 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIADigital LiteracyInformation and Communication TechnologiesE-bookInterdisciplinarityAlfabetización digitalTecnologías de la Información y la ComunicaciónLibro electrónicoInterdisciplinariedadLetramento DigitalTecnologias de Informação e ComunicaçãoE-bookInterdisciplinaridadeThe present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning.El presente trabajo tiene como objetivo investigar el potencial de un libro digital para la enseñanza de la Literatura y la Astronomía desde una perspectiva interdisciplinaria, en una clase de primer año de secundaria en una institución privada en la ciudad de Maringá-PR. Esta investigación se enmarca en el campo de las investigaciones cualitativas de tipo descriptivo. Como instrumentos de constitución de datos, se utilizaron mapas mentales, construidos por los estudiantes al inicio y al final de la implementación de la propuesta, y el diario de campo elaborado por los investigadores. Para el análisis e interpretación de los datos utilizamos los supuestos cualitativos propuestos por los autores Novak, Gowin y Buzan. Nuestros resultados muestran que los estudiantes se movilizaron para realizar las actividades, caracterizando así nuestro libro digital como un material potencialmente significativo. Los mapas mentales elaborados también nos mostraron que hubo una mejora significativa en los elementos alcance de la asignatura y jerarquía, caracterizando así una progresiva diferenciación, que en un principio podemos asociar a un indicio de aprendizaje significativo.O presente trabalho tem por objetivo investigar as potencialidades de um livro digital para o ensino de Literatura e Astronomia numa perspectiva interdisciplinar, em uma turma de primeiro ano do Ensino Médio, de uma instituição privada da cidade de Maringá- PR. Esta pesquisa insere-se no campo das investigações qualitativas do tipo descritiva. Como instrumentos de constituição de dados utilizamos mapas mentais, construídos pelos alunos no início e no final da implementação da proposta, e o diário de campo elaborado pelos pesquisadores. Para a análise e interpretação dos dados utilizamos os pressupostos qualitativos propostos pelos autores Novak, Gowin e Buzan. Nossos resultados evidenciam que os alunos estiveram mobilizados para a realização das atividades, caracterizando assim nosso livro digital como um material potencialmente significativo. Os mapas mentais produzidos nos mostraram ainda que houve uma melhora significativa nos elementos abrangência do assunto e hierarquia, caracterizando assim uma diferenciação progressiva, o que a princípio podemos associar a um indício de aprendizagem significativa.Eduem2022-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6633710.4025/rvc.v3i2.66337Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 257-2682675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337/751375155192Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDebora Regina da RochaDriele Pimenta SilvaMichel Corci BatistaMaurício Cesar MenonAlessandra Dutra2023-06-15T14:16:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66337Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T14:16:18Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
title |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
spellingShingle |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA Debora Regina da Rocha Digital Literacy Information and Communication Technologies E-book Interdisciplinarity Alfabetización digital Tecnologías de la Información y la Comunicación Libro electrónico Interdisciplinariedad Letramento Digital Tecnologias de Informação e Comunicação E-book Interdisciplinaridade |
title_short |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
title_full |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
title_fullStr |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
title_full_unstemmed |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
title_sort |
O LIVRO DIGITAL COMO POSSIBILIDADE DE UM TRABALHO INTERDISCIPLINAR ENTRE LITERATURA E ASTRONOMIA |
author |
Debora Regina da Rocha |
author_facet |
Debora Regina da Rocha Driele Pimenta Silva Michel Corci Batista Maurício Cesar Menon Alessandra Dutra |
author_role |
author |
author2 |
Driele Pimenta Silva Michel Corci Batista Maurício Cesar Menon Alessandra Dutra |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Debora Regina da Rocha Driele Pimenta Silva Michel Corci Batista Maurício Cesar Menon Alessandra Dutra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital Literacy Information and Communication Technologies E-book Interdisciplinarity Alfabetización digital Tecnologías de la Información y la Comunicación Libro electrónico Interdisciplinariedad Letramento Digital Tecnologias de Informação e Comunicação E-book Interdisciplinaridade |
topic |
Digital Literacy Information and Communication Technologies E-book Interdisciplinarity Alfabetización digital Tecnologías de la Información y la Comunicación Libro electrónico Interdisciplinariedad Letramento Digital Tecnologias de Informação e Comunicação E-book Interdisciplinaridade |
description |
The present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337 10.4025/rvc.v3i2.66337 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.66337 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66337/751375155192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 257-268 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979315638272 |