O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Michel Corci
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Diniz, Telma Augusta, Pereira, Lucas Forlin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70677
Resumo: This article, stemming from a larger work, is centered on the teaching of Astronomy and aims to investigate the contributions associated with the teaching actions of teachers, stemming from their participation in a Continuing Education course in Astronomy in 2018. The methodology included conducting a semi-structured interview with the course participants, followed by a Categorical Content Analysis, following Bardin (2016). The results highlight the relevance of Astronomy as a subject that arouses students' curiosity and its interconnection with other areas of knowledge. Additionally, the teachers reported how the Continuing Education course positively influenced their teaching practices, allowing them to acquire solid knowledge in Astronomy and develop effective pedagogical strategies. The study demonstrates the importance of continuing education to empower teachers to provide quality education in Astronomy in schools, promoting understanding of the universe and encouraging critical thinking among students.
id UEM-13_80a832b2495e38777384e8be28be2068
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70677
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORESContinuing EducationTeaching PracticesCritical ThinkingFormación ContinuaPrácticas de EnseñanzaPensamiento CríticoFormação ContinuadaPráticas de EnsinoPensamento CríticoThis article, stemming from a larger work, is centered on the teaching of Astronomy and aims to investigate the contributions associated with the teaching actions of teachers, stemming from their participation in a Continuing Education course in Astronomy in 2018. The methodology included conducting a semi-structured interview with the course participants, followed by a Categorical Content Analysis, following Bardin (2016). The results highlight the relevance of Astronomy as a subject that arouses students' curiosity and its interconnection with other areas of knowledge. Additionally, the teachers reported how the Continuing Education course positively influenced their teaching practices, allowing them to acquire solid knowledge in Astronomy and develop effective pedagogical strategies. The study demonstrates the importance of continuing education to empower teachers to provide quality education in Astronomy in schools, promoting understanding of the universe and encouraging critical thinking among students.Este artículo, derivado de un trabajo más extenso, se centra en la enseñanza de la Astronomía y tiene como objetivo investigar las contribuciones asociadas a las acciones docentes de profesores, surgidas de su participación en un curso de Formación Continua en Astronomía en 2018. La metodología incluyó la realización de una entrevista semiestructurada con los participantes del curso, seguida de un Análisis de Contenido Categórico, siguiendo la metodología de Bardin (2016). Los resultados resaltan la relevancia de la Astronomía como una disciplina que despierta la curiosidad de los estudiantes y su interconexión con otras áreas del conocimiento. Además, los profesores informaron cómo el curso de Formación Continua influyó positivamente en sus prácticas de enseñanza, permitiéndoles adquirir conocimientos sólidos en Astronomía y desarrollar estrategias pedagógicas efectivas. El estudio demuestra la importancia de la formación continua para capacitar a los profesores a ofrecer una educación de calidad en Astronomía en las escuelas, promoviendo la comprensión del universo e incentivando el pensamiento crítico entre los estudiantes.Este artigo, fruto de um trabalho maior, está centrado no Ensino da Astronomia e tem o objetivo de investigar os contributos atrelados à ação docente de professores, oriundos de sua participação em um curso de Formação Continuada em Astronomia, em 2018. A metodologia incluiu a realização de uma entrevista semiestruturada com os participantes do curso, seguida de uma Análise de Conteúdo Categorial, de Bardin (2016). Os resultados destacam a relevância da Astronomia como uma disciplina que desperta a curiosidade dos alunos e sua interconexão com outras áreas do conhecimento. Além disso, os professores relataram como o curso de Formação Continuada influenciou positivamente suas práticas de ensino, permitindo-lhes adquirir conhecimentos sólidos em Astronomia e desenvolver estratégias pedagógicas eficazes. O estudo demonstra a importância da formação continuada para capacitar os professores a oferecer uma educação de qualidade em Astronomia nas escolas, promovendo a compreensão do universo e incentivando o pensamento crítico dos alunos.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7067710.4025/rvc.v4iextra.70677Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 288-3002675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70677/751375157045Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Michel Corci Diniz, Telma Augusta Pereira, Lucas Forlin2023-12-21T22:57:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70677Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T22:57:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
title O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
spellingShingle O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
Batista, Michel Corci
Continuing Education
Teaching Practices
Critical Thinking
Formación Continua
Prácticas de Enseñanza
Pensamiento Crítico
Formação Continuada
Práticas de Ensino
Pensamento Crítico
title_short O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
title_full O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
title_fullStr O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
title_full_unstemmed O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
title_sort O ENSINO DA ASTRONOMIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: INFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
author Batista, Michel Corci
author_facet Batista, Michel Corci
Diniz, Telma Augusta
Pereira, Lucas Forlin
author_role author
author2 Diniz, Telma Augusta
Pereira, Lucas Forlin
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Michel Corci
Diniz, Telma Augusta
Pereira, Lucas Forlin
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing Education
Teaching Practices
Critical Thinking
Formación Continua
Prácticas de Enseñanza
Pensamiento Crítico
Formação Continuada
Práticas de Ensino
Pensamento Crítico
topic Continuing Education
Teaching Practices
Critical Thinking
Formación Continua
Prácticas de Enseñanza
Pensamiento Crítico
Formação Continuada
Práticas de Ensino
Pensamento Crítico
description This article, stemming from a larger work, is centered on the teaching of Astronomy and aims to investigate the contributions associated with the teaching actions of teachers, stemming from their participation in a Continuing Education course in Astronomy in 2018. The methodology included conducting a semi-structured interview with the course participants, followed by a Categorical Content Analysis, following Bardin (2016). The results highlight the relevance of Astronomy as a subject that arouses students' curiosity and its interconnection with other areas of knowledge. Additionally, the teachers reported how the Continuing Education course positively influenced their teaching practices, allowing them to acquire solid knowledge in Astronomy and develop effective pedagogical strategies. The study demonstrates the importance of continuing education to empower teachers to provide quality education in Astronomy in schools, promoting understanding of the universe and encouraging critical thinking among students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70677
10.4025/rvc.v4iextra.70677
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70677
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4iextra.70677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70677/751375157045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 288-300
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979379601408