O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325 |
Resumo: | This article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community. |
id |
UEM-13_8b22d0d67220a318cf731612e6048462 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66325 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIAPhysics teachingUniversity ExtensionProject-based learningEnseñanza de la físicaExtensión UniversitariaAprendizaje en base a proyectosEnsino de físicaExtensão universitáriaAprendizagem baseada em projetosThis article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community.Este artículo tiene como objetivo presentar contribuciones para la formación académica de una práctica de extensión universitaria, que involucró a académicos del tercer período de un curso de ingeniería en una universidad pública. Para ello, los académicos realizaron actividades prácticas y experimentales para impartir contenidos básicos de electricidad a los alumnos del tercer año de la Enseñanza Media (EM). Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios respondidos por estudiantes universitarios y sus respuestas fueron analizadas utilizando el Análisis de Contenido de Bardin, buscando inferencias a partir del Aprendizaje Significativo. Los resultados indicaron que la actividad favoreció la profundización del conocimiento de los académicos, además de cumplir el rol de acercar la universidad a la comunidad.O presente artigo tem por objetivo apresentar contribuições para a formação acadêmica de uma prática de extensão universitária, que envolveu acadêmicos do terceiro período de curso de engenharia de uma universidade pública. Para tanto, os acadêmicos realizaram atividades práticas e experimentais para ensinar conteúdos de eletricidade básica, para estudantes do terceiro ano do Ensino Médio (EM). Os dados foram coletados por meio de questionários respondidos pelos universitários e suas respostas analisadas por meio da Análise de Conteúdo de Bardin, buscando inferências da Aprendizagem significativa. Os resultados indicaram que a atividade favoreceu um aprofundamento nos conhecimentos dos acadêmicos, bem como cumpriu o papel de aproximar a universidade da comunidade.Eduem2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6632510.4025/rvc.v3i2.66325Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 202-2132675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325/751375155174Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessEderson Carlos GomesMichel Corci BatistaPolônia Altoé Fusinato2023-06-15T14:49:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66325Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T14:49:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
title |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
spellingShingle |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA Ederson Carlos Gomes Physics teaching University Extension Project-based learning Enseñanza de la física Extensión Universitaria Aprendizaje en base a proyectos Ensino de física Extensão universitária Aprendizagem baseada em projetos |
title_short |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
title_full |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
title_fullStr |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
title_sort |
O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA |
author |
Ederson Carlos Gomes |
author_facet |
Ederson Carlos Gomes Michel Corci Batista Polônia Altoé Fusinato |
author_role |
author |
author2 |
Michel Corci Batista Polônia Altoé Fusinato |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ederson Carlos Gomes Michel Corci Batista Polônia Altoé Fusinato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics teaching University Extension Project-based learning Enseñanza de la física Extensión Universitaria Aprendizaje en base a proyectos Ensino de física Extensão universitária Aprendizagem baseada em projetos |
topic |
Physics teaching University Extension Project-based learning Enseñanza de la física Extensión Universitaria Aprendizaje en base a proyectos Ensino de física Extensão universitária Aprendizagem baseada em projetos |
description |
This article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325 10.4025/rvc.v3i2.66325 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.66325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325/751375155174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 202-213 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979304103936 |