O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ederson Carlos Gomes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Michel Corci Batista, Polônia Altoé Fusinato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325
Resumo: This article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community.
id UEM-13_8b22d0d67220a318cf731612e6048462
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66325
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIAPhysics teachingUniversity ExtensionProject-based learningEnseñanza de la físicaExtensión UniversitariaAprendizaje en base a proyectosEnsino de físicaExtensão universitáriaAprendizagem baseada em projetosThis article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community.Este artículo tiene como objetivo presentar contribuciones para la formación académica de una práctica de extensión universitaria, que involucró a académicos del tercer período de un curso de ingeniería en una universidad pública. Para ello, los académicos realizaron actividades prácticas y experimentales para impartir contenidos básicos de electricidad a los alumnos del tercer año de la Enseñanza Media (EM). Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios respondidos por estudiantes universitarios y sus respuestas fueron analizadas utilizando el Análisis de Contenido de Bardin, buscando inferencias a partir del Aprendizaje Significativo. Los resultados indicaron que la actividad favoreció la profundización del conocimiento de los académicos, además de cumplir el rol de acercar la universidad a la comunidad.O presente artigo tem por objetivo apresentar contribuições para a formação acadêmica de uma prática de extensão universitária, que envolveu acadêmicos do terceiro período de curso de engenharia de uma universidade pública. Para tanto, os acadêmicos realizaram atividades práticas e experimentais para ensinar conteúdos de eletricidade básica, para estudantes do terceiro ano do Ensino Médio (EM). Os dados foram coletados por meio de questionários respondidos pelos universitários e suas respostas analisadas por meio da Análise de Conteúdo de Bardin, buscando inferências da Aprendizagem significativa. Os resultados indicaram que a atividade favoreceu um aprofundamento nos conhecimentos dos acadêmicos, bem como cumpriu o papel de aproximar a universidade da comunidade.Eduem2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6632510.4025/rvc.v3i2.66325Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 202-2132675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325/751375155174Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessEderson Carlos GomesMichel Corci BatistaPolônia Altoé Fusinato2023-06-15T14:49:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66325Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T14:49:11Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
title O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
spellingShingle O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
Ederson Carlos Gomes
Physics teaching
University Extension
Project-based learning
Enseñanza de la física
Extensión Universitaria
Aprendizaje en base a proyectos
Ensino de física
Extensão universitária
Aprendizagem baseada em projetos
title_short O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
title_full O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
title_fullStr O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
title_full_unstemmed O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
title_sort O ENSINO DE ELETRICADADE POR APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONTRIBUIÇÕES DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA
author Ederson Carlos Gomes
author_facet Ederson Carlos Gomes
Michel Corci Batista
Polônia Altoé Fusinato
author_role author
author2 Michel Corci Batista
Polônia Altoé Fusinato
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ederson Carlos Gomes
Michel Corci Batista
Polônia Altoé Fusinato
dc.subject.por.fl_str_mv Physics teaching
University Extension
Project-based learning
Enseñanza de la física
Extensión Universitaria
Aprendizaje en base a proyectos
Ensino de física
Extensão universitária
Aprendizagem baseada em projetos
topic Physics teaching
University Extension
Project-based learning
Enseñanza de la física
Extensión Universitaria
Aprendizaje en base a proyectos
Ensino de física
Extensão universitária
Aprendizagem baseada em projetos
description This article aims to present contributions to the academic formation of a university extension practice, which involved academics from the third period of an engineering course at a public university. For that, the academics carried out practical and experimental activities to teach basic electricity content to students in the third year of High School (EM). Data were collected through questionnaires answered by university students and their responses were analyzed using Bardin's Content Analysis, seeking inferences from Meaningful Learning. The results indicated that the activity favored a deepening of the academics' knowledge, as well as fulfilling the role of bringing the university closer to the community.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325
10.4025/rvc.v3i2.66325
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.66325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66325/751375155174
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 202-213
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979304103936