Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Jesus Souza, Elaine
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Francisca da Silva , Elânia, Paula da Rocha, Eugerbia, de Moura Pereira, Ana Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452
Resumo: The main objective of this research is to problematize discourses about gender, femininities, and masculinities in the school context of Cariri, Ceará, from the students’ perspective. The research included 13 students from state public schools in a municipality in the state of Ceará, who participated in collective interviews conducted via a digital platform. We employed Foucault's discourse analysis to examine the empirical material. The results obtained evidenced the invisibility of sex education at school, as well as gender representations based on the biological and binary order, the non­recognition of multiple femininities, masculinitiesor other gender identities.
id UEPG-28_de48c7c71250b9c3761ae89bc08e0128
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19452
network_acronym_str UEPG-28
network_name_str Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
repository_id_str
spelling Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': Feminidades y Masculinidades en Cariri Cearense: '¡De eso no se Habla en la Escuela!': Feminilidades e Masculinidades no Cariri Cearence: 'Na Escola não se Fala Sobre Isso!': The main objective of this research is to problematize discourses about gender, femininities, and masculinities in the school context of Cariri, Ceará, from the students’ perspective. The research included 13 students from state public schools in a municipality in the state of Ceará, who participated in collective interviews conducted via a digital platform. We employed Foucault's discourse analysis to examine the empirical material. The results obtained evidenced the invisibility of sex education at school, as well as gender representations based on the biological and binary order, the non­recognition of multiple femininities, masculinitiesor other gender identities.El objetivo principal de esta investigación es problematizar los discursos sobre género, feminidades y masculinidades en el contexto escolar del Cariri, en Ceará, desde la perspectivade los estudiantes. La investigación contó con 13 estudiantes de escuelas públicas estaduales de un municipio de la región del Cariri, en Ceará, que participaron de entrevistas colectivasrealizadas en una plataforma digital. Empleamos el análisis del discurso Foucaultiano para examinar el material empírico. Los resultados obtenidos evidenciaron la invisibilidad de laEducación Sexual en la escuela, así como las representaciones de género basadas en el orden biológico y binario, el no reconocimiento de las múltiples feminidades y masculinidades y otras identidades de género.Esta pesquisa tem como principal objetivo problematizar discursos acerca de gênero, feminilidades e masculinidades no contexto escolar do Cariri cearense, a partir de olhares discentes. A pesquisa contou com 13 estudantes de escolas públicas estaduais de um município do Cariri cearense, que participaram de entrevistas coletivas realizadas via plataforma digital. Empregamos a análise foucaultiana do discurso para examinar o material empírico. Os resultados obtidos evidenciaram a invisibilização da Educação Sexual na escola,bem como as representações de gênero pautadas na ordem biológica e binária, o não reconhecimento das múltiplas feminilidades e masculinidades e demais identidades de gênero.  Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/1945210.5212/Rlagg.v.13.i2.0011Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 13 n. 2 (2022); 228 - 2542177-2886reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gêneroinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452/209209217254Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gêneroinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Jesus Souza, ElaineFrancisca da Silva , Elânia Paula da Rocha, Eugerbia de Moura Pereira, Ana Carolina2022-12-31T20:37:28Zoai:uepg.br:article/19452Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlaggPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlagg/oai||joseli.genero@gmail.com2177-28862177-2886opendoar:2022-12-31T20:37:28Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
Feminidades y Masculinidades en Cariri Cearense: '¡De eso no se Habla en la Escuela!':
Feminilidades e Masculinidades no Cariri Cearence: 'Na Escola não se Fala Sobre Isso!':
title Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
spellingShingle Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
de Jesus Souza, Elaine
title_short Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
title_full Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
title_fullStr Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
title_full_unstemmed Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
title_sort Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
author de Jesus Souza, Elaine
author_facet de Jesus Souza, Elaine
Francisca da Silva , Elânia
Paula da Rocha, Eugerbia
de Moura Pereira, Ana Carolina
author_role author
author2 Francisca da Silva , Elânia
Paula da Rocha, Eugerbia
de Moura Pereira, Ana Carolina
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Jesus Souza, Elaine
Francisca da Silva , Elânia
Paula da Rocha, Eugerbia
de Moura Pereira, Ana Carolina
description The main objective of this research is to problematize discourses about gender, femininities, and masculinities in the school context of Cariri, Ceará, from the students’ perspective. The research included 13 students from state public schools in a municipality in the state of Ceará, who participated in collective interviews conducted via a digital platform. We employed Foucault's discourse analysis to examine the empirical material. The results obtained evidenced the invisibility of sex education at school, as well as gender representations based on the biological and binary order, the non­recognition of multiple femininities, masculinitiesor other gender identities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452
10.5212/Rlagg.v.13.i2.0011
url https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452
identifier_str_mv 10.5212/Rlagg.v.13.i2.0011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452/209209217254
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
publisher.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 13 n. 2 (2022); 228 - 254
2177-2886
reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
collection Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv ||joseli.genero@gmail.com
_version_ 1799317644139036672