Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!':
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452 |
Resumo: | The main objective of this research is to problematize discourses about gender, femininities, and masculinities in the school context of Cariri, Ceará, from the students’ perspective. The research included 13 students from state public schools in a municipality in the state of Ceará, who participated in collective interviews conducted via a digital platform. We employed Foucault's discourse analysis to examine the empirical material. The results obtained evidenced the invisibility of sex education at school, as well as gender representations based on the biological and binary order, the nonrecognition of multiple femininities, masculinitiesor other gender identities. |
id |
UEPG-28_de48c7c71250b9c3761ae89bc08e0128 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19452 |
network_acronym_str |
UEPG-28 |
network_name_str |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
repository_id_str |
|
spelling |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': Feminidades y Masculinidades en Cariri Cearense: '¡De eso no se Habla en la Escuela!': Feminilidades e Masculinidades no Cariri Cearence: 'Na Escola não se Fala Sobre Isso!': The main objective of this research is to problematize discourses about gender, femininities, and masculinities in the school context of Cariri, Ceará, from the students’ perspective. The research included 13 students from state public schools in a municipality in the state of Ceará, who participated in collective interviews conducted via a digital platform. We employed Foucault's discourse analysis to examine the empirical material. The results obtained evidenced the invisibility of sex education at school, as well as gender representations based on the biological and binary order, the nonrecognition of multiple femininities, masculinitiesor other gender identities.El objetivo principal de esta investigación es problematizar los discursos sobre género, feminidades y masculinidades en el contexto escolar del Cariri, en Ceará, desde la perspectivade los estudiantes. La investigación contó con 13 estudiantes de escuelas públicas estaduales de un municipio de la región del Cariri, en Ceará, que participaron de entrevistas colectivasrealizadas en una plataforma digital. Empleamos el análisis del discurso Foucaultiano para examinar el material empírico. Los resultados obtenidos evidenciaron la invisibilidad de laEducación Sexual en la escuela, así como las representaciones de género basadas en el orden biológico y binario, el no reconocimiento de las múltiples feminidades y masculinidades y otras identidades de género.Esta pesquisa tem como principal objetivo problematizar discursos acerca de gênero, feminilidades e masculinidades no contexto escolar do Cariri cearense, a partir de olhares discentes. A pesquisa contou com 13 estudantes de escolas públicas estaduais de um município do Cariri cearense, que participaram de entrevistas coletivas realizadas via plataforma digital. Empregamos a análise foucaultiana do discurso para examinar o material empírico. Os resultados obtidos evidenciaram a invisibilização da Educação Sexual na escola,bem como as representações de gênero pautadas na ordem biológica e binária, o não reconhecimento das múltiplas feminilidades e masculinidades e demais identidades de gênero. Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/1945210.5212/Rlagg.v.13.i2.0011Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 13 n. 2 (2022); 228 - 2542177-2886reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gêneroinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452/209209217254Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gêneroinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Jesus Souza, ElaineFrancisca da Silva , Elânia Paula da Rocha, Eugerbia de Moura Pereira, Ana Carolina2022-12-31T20:37:28Zoai:uepg.br:article/19452Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlaggPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlagg/oai||joseli.genero@gmail.com2177-28862177-2886opendoar:2022-12-31T20:37:28Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': Feminidades y Masculinidades en Cariri Cearense: '¡De eso no se Habla en la Escuela!': Feminilidades e Masculinidades no Cariri Cearence: 'Na Escola não se Fala Sobre Isso!': |
title |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': |
spellingShingle |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': de Jesus Souza, Elaine |
title_short |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': |
title_full |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': |
title_fullStr |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': |
title_full_unstemmed |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': |
title_sort |
Femininities and Masculinities in Cariri Cearense: 'We don't Talk About this at School!': |
author |
de Jesus Souza, Elaine |
author_facet |
de Jesus Souza, Elaine Francisca da Silva , Elânia Paula da Rocha, Eugerbia de Moura Pereira, Ana Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Francisca da Silva , Elânia Paula da Rocha, Eugerbia de Moura Pereira, Ana Carolina |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Jesus Souza, Elaine Francisca da Silva , Elânia Paula da Rocha, Eugerbia de Moura Pereira, Ana Carolina |
description |
The main objective of this research is to problematize discourses about gender, femininities, and masculinities in the school context of Cariri, Ceará, from the students’ perspective. The research included 13 students from state public schools in a municipality in the state of Ceará, who participated in collective interviews conducted via a digital platform. We employed Foucault's discourse analysis to examine the empirical material. The results obtained evidenced the invisibility of sex education at school, as well as gender representations based on the biological and binary order, the nonrecognition of multiple femininities, masculinitiesor other gender identities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452 10.5212/Rlagg.v.13.i2.0011 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452 |
identifier_str_mv |
10.5212/Rlagg.v.13.i2.0011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19452/209209217254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 13 n. 2 (2022); 228 - 254 2177-2886 reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gênero instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
collection |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||joseli.genero@gmail.com |
_version_ |
1799317644139036672 |