A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Maracanan (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662 |
Resumo: | This article proposes an early reflection on school inclusion, on the one hand, through the consideration of the issue of cultural diversity in Québec school´s curriculum and, on the other hand, through the modalities of didactic treatment of such diversity in the teaching of human and social sciences in primary education. We sought is to establish an outline of a conceptual framework that makes it possible to conceive a certain modeling of the didactic treatment of diversity in the teaching of such disciplines. Thus, after presenting a brief overview of the historical evolution of cultural diversity in Québec and its consideration in the formation programs of the Québec primary school, the article highlights three different visions of the didactic treatment of diversity in the teaching of human and social sciences (the self-evident, the juxtaposition view and the interactionist view) arising from the systematic analysis of teaching-learning situations developed by future teachers within the scope of a course on Didactics in human and social sciences for primary education. |
id |
UERJ-19_28dfa9b36fc57e3c9730871ef8239a65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78662 |
network_acronym_str |
UERJ-19 |
network_name_str |
Revista Maracanan (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primárioCultural diversity in teaching practices in the humanities and social sciences planned by future primary school teachersDiversidade CulturalCiências Humanas e sociaisDidáticaEnsino primárioQuebecCultural diversityHumanities and social sciencesDidacticsPrimary educationQuebecThis article proposes an early reflection on school inclusion, on the one hand, through the consideration of the issue of cultural diversity in Québec school´s curriculum and, on the other hand, through the modalities of didactic treatment of such diversity in the teaching of human and social sciences in primary education. We sought is to establish an outline of a conceptual framework that makes it possible to conceive a certain modeling of the didactic treatment of diversity in the teaching of such disciplines. Thus, after presenting a brief overview of the historical evolution of cultural diversity in Québec and its consideration in the formation programs of the Québec primary school, the article highlights three different visions of the didactic treatment of diversity in the teaching of human and social sciences (the self-evident, the juxtaposition view and the interactionist view) arising from the systematic analysis of teaching-learning situations developed by future teachers within the scope of a course on Didactics in human and social sciences for primary education.O artigo propõe uma reflexão preliminar sobre a inclusão escolar, por um lado, a partir da consideração da questão da diversidade cultural no currículo da escola quebequense e, por outro lado, a partir das modalidades de tratamento didático dessa diversidade no ensino das ciências humanas e sociais no ensino primário. O objetivo aqui é estabelecer um esboço de quadro conceitual que possibilite conceber uma certa modelagem do tratamento didático da diversidade no ensino dessa disciplina. Assim, após a apresentação de um breve panorama da evolução histórica da diversidade cultural no Quebec e de sua consideração nos programas de formação da escola quebequense, o texto destaca três visões distintas do tratamento didático da diversidade no ensino das ciências humanas e sociais (a visão “é evidente”, a visão da justaposição e a visão interacionista) oriundas da análise sistemática de situações de ensino-aprendizagem desenvolvidas por futuros professores no âmbito de um curso de Didática das ciências humanas e sociais para o ensino primário. Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/7866210.12957/revmar.2023.78662Revista Maracanan; n. 33 (2023): A cor local: Ideias e discursos em contextos imperiais (séculos XVI-XVIII) - recepção, reelaboração, produção; 275-2862359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662/47678Copyright (c) 2023 Revista Maracananinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo-Oliveira, Anderson2023-09-06T21:26:53Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78662Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2023-09-06T21:26:53Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário Cultural diversity in teaching practices in the humanities and social sciences planned by future primary school teachers |
title |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário |
spellingShingle |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário Araújo-Oliveira, Anderson Diversidade Cultural Ciências Humanas e sociais Didática Ensino primário Quebec Cultural diversity Humanities and social sciences Didactics Primary education Quebec |
title_short |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário |
title_full |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário |
title_fullStr |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário |
title_full_unstemmed |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário |
title_sort |
A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário |
author |
Araújo-Oliveira, Anderson |
author_facet |
Araújo-Oliveira, Anderson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo-Oliveira, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade Cultural Ciências Humanas e sociais Didática Ensino primário Quebec Cultural diversity Humanities and social sciences Didactics Primary education Quebec |
topic |
Diversidade Cultural Ciências Humanas e sociais Didática Ensino primário Quebec Cultural diversity Humanities and social sciences Didactics Primary education Quebec |
description |
This article proposes an early reflection on school inclusion, on the one hand, through the consideration of the issue of cultural diversity in Québec school´s curriculum and, on the other hand, through the modalities of didactic treatment of such diversity in the teaching of human and social sciences in primary education. We sought is to establish an outline of a conceptual framework that makes it possible to conceive a certain modeling of the didactic treatment of diversity in the teaching of such disciplines. Thus, after presenting a brief overview of the historical evolution of cultural diversity in Québec and its consideration in the formation programs of the Québec primary school, the article highlights three different visions of the didactic treatment of diversity in the teaching of human and social sciences (the self-evident, the juxtaposition view and the interactionist view) arising from the systematic analysis of teaching-learning situations developed by future teachers within the scope of a course on Didactics in human and social sciences for primary education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662 10.12957/revmar.2023.78662 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662 |
identifier_str_mv |
10.12957/revmar.2023.78662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662/47678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Maracanan info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Maracanan |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Maracanan; n. 33 (2023): A cor local: Ideias e discursos em contextos imperiais (séculos XVI-XVIII) - recepção, reelaboração, produção; 275-286 2359-0092 1807-989X reponame:Revista Maracanan (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Revista Maracanan (Online) |
collection |
Revista Maracanan (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com |
_version_ |
1799317570861400064 |