A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo-Oliveira, Anderson
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Maracanan (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662
Resumo: This article proposes an early reflection on school inclusion, on the one hand, through the consideration of the issue of cultural diversity in Québec school´s curriculum and, on the other hand, through the modalities of didactic treatment of such diversity in the teaching of human and social sciences in primary education. We sought is to establish an outline of a conceptual framework that makes it possible to conceive a certain modeling of the didactic treatment of diversity in the teaching of such disciplines. Thus, after presenting a brief overview of the historical evolution of cultural diversity in Québec and its consideration in the formation programs of the Québec primary school, the article highlights three different visions of the didactic treatment of diversity in the teaching of human and social sciences (the self-evident, the juxtaposition view and the interactionist view) arising from the systematic analysis of teaching-learning situations developed by future teachers within the scope of a course on Didactics in human and social sciences for primary education.
id UERJ-19_28dfa9b36fc57e3c9730871ef8239a65
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78662
network_acronym_str UERJ-19
network_name_str Revista Maracanan (Online)
repository_id_str
spelling A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primárioCultural diversity in teaching practices in the humanities and social sciences planned by future primary school teachersDiversidade CulturalCiências Humanas e sociaisDidáticaEnsino primárioQuebecCultural diversityHumanities and social sciencesDidacticsPrimary educationQuebecThis article proposes an early reflection on school inclusion, on the one hand, through the consideration of the issue of cultural diversity in Québec school´s curriculum and, on the other hand, through the modalities of didactic treatment of such diversity in the teaching of human and social sciences in primary education. We sought is to establish an outline of a conceptual framework that makes it possible to conceive a certain modeling of the didactic treatment of diversity in the teaching of such disciplines. Thus, after presenting a brief overview of the historical evolution of cultural diversity in Québec and its consideration in the formation programs of the Québec primary school, the article highlights three different visions of the didactic treatment of diversity in the teaching of human and social sciences (the self-evident, the juxtaposition view and the interactionist view) arising from the systematic analysis of teaching-learning situations developed by future teachers within the scope of a course on Didactics in human and social sciences for primary education.O artigo propõe uma reflexão preliminar sobre a inclusão escolar, por um lado, a partir da consideração da questão da diversidade cultural no currículo da escola quebequense e, por outro lado, a partir das modalidades de tratamento didático dessa diversidade no ensino das ciências humanas e sociais no ensino primário. O objetivo aqui é estabelecer um esboço de quadro conceitual que possibilite conceber uma certa modelagem do tratamento didático da diversidade no ensino dessa disciplina. Assim, após a apresentação de um breve panorama da evolução histórica da diversidade cultural no Quebec e de sua consideração nos programas de formação da escola quebequense, o texto destaca três visões distintas do tratamento didático da diversidade no ensino das ciências humanas e sociais (a visão “é evidente”, a visão da justaposição e a visão interacionista) oriundas da análise sistemática de situações de ensino-aprendizagem desenvolvidas por futuros professores no âmbito de um curso de Didática das ciências humanas e sociais para o ensino primário. Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/7866210.12957/revmar.2023.78662Revista Maracanan; n. 33 (2023): A cor local: Ideias e discursos em contextos imperiais (séculos XVI-XVIII) - recepção, reelaboração, produção; 275-2862359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662/47678Copyright (c) 2023 Revista Maracananinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo-Oliveira, Anderson2023-09-06T21:26:53Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/78662Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2023-09-06T21:26:53Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
Cultural diversity in teaching practices in the humanities and social sciences planned by future primary school teachers
title A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
spellingShingle A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
Araújo-Oliveira, Anderson
Diversidade Cultural
Ciências Humanas e sociais
Didática
Ensino primário
Quebec
Cultural diversity
Humanities and social sciences
Didactics
Primary education
Quebec
title_short A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
title_full A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
title_fullStr A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
title_full_unstemmed A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
title_sort A Diversidade cultural nas práticas de ensino de Ciências humanas e sociais planejadas pelos futuros professores do primário
author Araújo-Oliveira, Anderson
author_facet Araújo-Oliveira, Anderson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo-Oliveira, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade Cultural
Ciências Humanas e sociais
Didática
Ensino primário
Quebec
Cultural diversity
Humanities and social sciences
Didactics
Primary education
Quebec
topic Diversidade Cultural
Ciências Humanas e sociais
Didática
Ensino primário
Quebec
Cultural diversity
Humanities and social sciences
Didactics
Primary education
Quebec
description This article proposes an early reflection on school inclusion, on the one hand, through the consideration of the issue of cultural diversity in Québec school´s curriculum and, on the other hand, through the modalities of didactic treatment of such diversity in the teaching of human and social sciences in primary education. We sought is to establish an outline of a conceptual framework that makes it possible to conceive a certain modeling of the didactic treatment of diversity in the teaching of such disciplines. Thus, after presenting a brief overview of the historical evolution of cultural diversity in Québec and its consideration in the formation programs of the Québec primary school, the article highlights three different visions of the didactic treatment of diversity in the teaching of human and social sciences (the self-evident, the juxtaposition view and the interactionist view) arising from the systematic analysis of teaching-learning situations developed by future teachers within the scope of a course on Didactics in human and social sciences for primary education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662
10.12957/revmar.2023.78662
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662
identifier_str_mv 10.12957/revmar.2023.78662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78662/47678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Maracanan
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Maracanan
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Revista Maracanan; n. 33 (2023): A cor local: Ideias e discursos em contextos imperiais (séculos XVI-XVIII) - recepção, reelaboração, produção; 275-286
2359-0092
1807-989X
reponame:Revista Maracanan (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Revista Maracanan (Online)
collection Revista Maracanan (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv revista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com
_version_ 1799317570861400064