O Minha Casa Minha Vida-Entidades I e II na Região Metropolitana do Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13481 |
Resumo: | The present work aims to analyze the performance of the program "My House My Life Entities" (MCMV - Entities) I and II in the Metropolitan Region of Rio de Janeiro. The MCMV - Entities is within what the MCMV defined as "band 1" that serves the families that receive up to R$1600.00 monthly. This range covers two forms of housing production: one produces housing for families registered in the housing offices of municipalities with funds from the Residential Leasing Fund (FAR) and accessed by construction companies. The other is for families organized by entities (NGOs, cooperatives, associations) that use resources from the Social Development Fund (SDF). It is in this last one that our interest falls, since it is in this modality that the popular movements act in the sense of meeting the housing needs of its members. Housing production managed by the popular movement can take the form of self-management, where entities directly receive the resources of the SDF and manage their own housing production and; Where the entities receive the resources of the FDS and contract a company for the production of houses under its supervision. It is hoped to identify in this work the challenges that the entities, that is, the popular movements, have faced in the housing solution of their militants through this public policy disputing the directions of the housing policy in the RMRJ, having the center of the metropolis as the principal space of this dispute. |
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The other is for families organized by entities (NGOs, cooperatives, associations) that use resources from the Social Development Fund (SDF). It is in this last one that our interest falls, since it is in this modality that the popular movements act in the sense of meeting the housing needs of its members. Housing production managed by the popular movement can take the form of self-management, where entities directly receive the resources of the SDF and manage their own housing production and; Where the entities receive the resources of the FDS and contract a company for the production of houses under its supervision. It is hoped to identify in this work the challenges that the entities, that is, the popular movements, have faced in the housing solution of their militants through this public policy disputing the directions of the housing policy in the RMRJ, having the center of the metropolis as the principal space of this dispute.O presente trabalho tem por objetivo fazer uma análise sobre a atuação do programa Minha Casa Minha Vida Entidades (MCMV - Entidades) I e II na Região Metropolitana do Rio de Janeiro. O MCMV Entidades está dentro do que o MCMV definiu como faixa 1 que atende às famílias que recebem até R$1600,00 mensais. Essa faixa contempla duas formas de produção habitacional: uma produz habitações destinadas às famílias cadastradas nas secretarias de habitação dos municípios com recursos provenientes do Fundo de Arrendamento Residencial (FAR) e que é acessada por empresas de construção. A outra atende às famílias organizadas em entidades (ONGs, cooperativas, associações) que usa recursos do Fundo de Desenvolvimento Social (FDS). É nesta última que recai nosso interesse, pois, é nesta modalidade que o movimento popular atua no sentido de atender as necessidades habitacionais de seus militantes. A produção habitacional administrada pelo movimento popular pode se dar na forma de autogestão, onde as entidades recebem diretamente os recursos do FDS e gerem a sua própria produção habitacional e; empreitada global, onde as entidades recebem os recursos do FDS e contratam uma empresa para a produção de moradias sob a sua supervisão. Espera-se identificar nesse trabalho os desafios que as entidades, isto é, os movimentos populares, têm enfrentado na solução habitacional de seus militantes através desta política pública disputando os rumos da política habitacional na RMRJ, tendo o centro da metrópole como espaço principal dessa disputa.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:09:56Z No. of bitstreams: 1 Cicero Simoes.pdf: 2184310 bytes, checksum: 860d47d18610c6b78210e9d6ecb1cd52 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:09:56Z (GMT). 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