Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572 |
Resumo: | The dynamic communications of the cyberculture in its current phase are possible due to the revolution of the digitalization process, which enabled image, video and sound to be produced and shared on the web, and the possibility of every internet user to be a potential sender and receiver of information. Therefore, the research dedicated itself in investigating the relationship of young users of the social software Facebook with the knowledge that circulate in the referred interface. To interpret the data produced with the researched subjects I sought the contributions of authors from various fields of knowledge, especially in the field of communication. The virtual ethnography (or netnography) approach also provided theoretical and methodological contributions to the study. The final considerations systematize the study s findings that highlight the relevance of the Facebook cybercultural dynamic in the constitution of teaching-learning interactive and co-authorial processes that question the individual and authorial educational practices, proper of the typographic culture. This provided reflections on the creation of teaching methodologies based on an alterity perspective, considering the interactive and collaborative dynamics, proper of the cyberculture. |
id |
UERJ_4a2292eaeae7656fe957e8797a8139f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10572 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763881P9Santos, Edméa Oliveira doshttp://lattes.cnpq.br/4023554724278836Pretto, Nelson de Lucahttp://lattes.cnpq.br/1504621070252946http://lattes.cnpq.br/3583771162535417Couto Junior, Dilton Ribeiro do2021-01-05T21:53:51Z2013-06-262012-05-23COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro do. Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572The dynamic communications of the cyberculture in its current phase are possible due to the revolution of the digitalization process, which enabled image, video and sound to be produced and shared on the web, and the possibility of every internet user to be a potential sender and receiver of information. Therefore, the research dedicated itself in investigating the relationship of young users of the social software Facebook with the knowledge that circulate in the referred interface. To interpret the data produced with the researched subjects I sought the contributions of authors from various fields of knowledge, especially in the field of communication. The virtual ethnography (or netnography) approach also provided theoretical and methodological contributions to the study. The final considerations systematize the study s findings that highlight the relevance of the Facebook cybercultural dynamic in the constitution of teaching-learning interactive and co-authorial processes that question the individual and authorial educational practices, proper of the typographic culture. This provided reflections on the creation of teaching methodologies based on an alterity perspective, considering the interactive and collaborative dynamics, proper of the cyberculture.As dinâmicas comunicacionais da cibercultura em sua fase atual são possíveis devido à revolução do processo de digitalização, que fez com que imagem, vídeo e som pudessem ser produzidos e compartilhados em/na rede, e pela possibilidade de todo e qualquer internauta ser emissor e receptor em potencial de informação. Diante disso, a pesquisa se dedicou a investigar a relação de jovens usuários do software social Facebook com os saberes que circulam na referida interface. Para interpretar os dados construídos com os sujeitos da pesquisa busquei auxílio nas contribuições de autores de diversas áreas do conhecimento, principalmente do campo da comunicação. A abordagem da etnografia virtual (ou netnografia) também forneceu aporte teórico-metodológico imprescindível ao estudo. As considerações finais sistematizam os achados do estudo que ressaltam a relevância da dinâmica cibercultural do Facebook na constituição de processos de ensino-aprendizagem interativos e co-autorais que colocam em xeque as práticas educativas individuais e autorais próprias da cultura tipográfica. Isso proporcionou refletir sobre a criação de metodologias de ensino baseadas numa perspectiva alteritária, considerando as dinâmicas da interação e da colaboração, próprias da cibercultura.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:51Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Dilton Ribeiro do Couto Junior1.pdf: 2078446 bytes, checksum: 4800946c40ea9a15276ec30a85907277 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Dilton Ribeiro do Couto Junior1.pdf: 2078446 bytes, checksum: 4800946c40ea9a15276ec30a85907277 (MD5) Previous issue date: 2012-05-23Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCybercultureEducationYouthAlterityEducaçãoJuventudeAlteridadeFacebook (Rede social on-line)CiberculturaComunicação Inovações tecnológicasInternet na educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no FacebookCyberculture, youth and alterity: learning-teaching with the other on facebookinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Dilton Ribeiro do Couto Junior1.pdfapplication/pdf2078446http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10572/1/Dissert_Dilton+Ribeiro+do+Couto+Junior1.pdf4800946c40ea9a15276ec30a85907277MD511/105722024-02-27 12:43:37.912oai:www.bdtd.uerj.br:1/10572Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Cyberculture, youth and alterity: learning-teaching with the other on facebook |
title |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
spellingShingle |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook Couto Junior, Dilton Ribeiro do Cyberculture Education Youth Alterity Educação Juventude Alteridade Facebook (Rede social on-line) Cibercultura Comunicação Inovações tecnológicas Internet na educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
title_full |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
title_fullStr |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
title_full_unstemmed |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
title_sort |
Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook |
author |
Couto Junior, Dilton Ribeiro do |
author_facet |
Couto Junior, Dilton Ribeiro do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763881P9 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos, Edméa Oliveira dos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4023554724278836 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pretto, Nelson de Luca |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1504621070252946 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3583771162535417 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Couto Junior, Dilton Ribeiro do |
contributor_str_mv |
Oswald, Maria Luiza Magalhães Bastos Santos, Edméa Oliveira dos Pretto, Nelson de Luca |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cyberculture Education Youth Alterity |
topic |
Cyberculture Education Youth Alterity Educação Juventude Alteridade Facebook (Rede social on-line) Cibercultura Comunicação Inovações tecnológicas Internet na educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Juventude Alteridade Facebook (Rede social on-line) Cibercultura Comunicação Inovações tecnológicas Internet na educação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
The dynamic communications of the cyberculture in its current phase are possible due to the revolution of the digitalization process, which enabled image, video and sound to be produced and shared on the web, and the possibility of every internet user to be a potential sender and receiver of information. Therefore, the research dedicated itself in investigating the relationship of young users of the social software Facebook with the knowledge that circulate in the referred interface. To interpret the data produced with the researched subjects I sought the contributions of authors from various fields of knowledge, especially in the field of communication. The virtual ethnography (or netnography) approach also provided theoretical and methodological contributions to the study. The final considerations systematize the study s findings that highlight the relevance of the Facebook cybercultural dynamic in the constitution of teaching-learning interactive and co-authorial processes that question the individual and authorial educational practices, proper of the typographic culture. This provided reflections on the creation of teaching methodologies based on an alterity perspective, considering the interactive and collaborative dynamics, proper of the cyberculture. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-05-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:53:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro do. Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572 |
identifier_str_mv |
COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro do. Cibercultura, Juventude e Alteridade: aprendendo-ensinando com o outro no Facebook. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10572/1/Dissert_Dilton+Ribeiro+do+Couto+Junior1.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4800946c40ea9a15276ec30a85907277 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352300404047872 |