Pokémon Go para onde? Incursões urbanas e ressignificações de espaço mediadas por uma tecnologia híbrida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Rafaella Moreira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8882
Resumo: This paper aims to analyze the interactive dynamics brokered by Pokémon Go game trough the city experiences and its effects in the context of actor s relationships (humans and non-humans) which comprises the game s sociotechnical network. For this, It is intended: 1) present the Pokémon Go phenomenon under its rules; 2) analyze the game as a hybrid media, local and ubiquitous; 3) observe groups of players in the online and offline s environment; 4) Describe the interagents actions which integrate the game s sociotechnical network; under the Sociology perspective of Associations or Actor-Network s Theory (LATOUR, 2012); 5) and identify how the human and non-humans actors raise deviations in the network s relationships of the game with the city. From a mixed methodological work, which comprised the observation of Facebook group players, it was possible to note that Pokémon Go phenomenon surpasses its aspects of playfulness and entertainment, also provides the player s interactions in the city, concerning the discovery of new places, experience, public occupations and specific locations reframing, as well, even if it is temporarily. Besides, the research showed us that the social, political and economical constitution of Rio de Janeiro city also modulates the actions on the game s network moreover, due to some of the player s appropriation of a ubiquitous technology, the Fake GPS, we are able to think about brand new reflections through another experience scenario in and of the city
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For this, It is intended: 1) present the Pokémon Go phenomenon under its rules; 2) analyze the game as a hybrid media, local and ubiquitous; 3) observe groups of players in the online and offline s environment; 4) Describe the interagents actions which integrate the game s sociotechnical network; under the Sociology perspective of Associations or Actor-Network s Theory (LATOUR, 2012); 5) and identify how the human and non-humans actors raise deviations in the network s relationships of the game with the city. From a mixed methodological work, which comprised the observation of Facebook group players, it was possible to note that Pokémon Go phenomenon surpasses its aspects of playfulness and entertainment, also provides the player s interactions in the city, concerning the discovery of new places, experience, public occupations and specific locations reframing, as well, even if it is temporarily. Besides, the research showed us that the social, political and economical constitution of Rio de Janeiro city also modulates the actions on the game s network moreover, due to some of the player s appropriation of a ubiquitous technology, the Fake GPS, we are able to think about brand new reflections through another experience scenario in and of the cityEste trabalho visa analisar as dinâmicas interativas mediadas pelo game Pokémon Go nas experiências de cidade e seus efeitos no contexto das relações dos atores (humanos e não humanos) que compõem a rede sociotécnica do jogo. Para tal, pretende-se: 1) apresentar o fenômeno do Pokémon Go segundo as regras que o compõem; 2) analisar o game enquanto uma mídia híbrida, locativa e ubíqua; 3) observar grupos de jogadores em ambientes on-line e off-line; 4) descrever as ações dos interagentes que integram a rede sociotécnica do game, sob a perspectiva da Sociologia das Associações ou Teoria do Ator-Rede (LATOUR, 2012); 5) e identificar como os atores humanos e não humanos provocam desvios na teia de relações do jogo com a cidade. A partir de um trabalho metodológico misto, que compreendeu a observação de um grupo de jogadores no Facebook, incursões de rua, entrevistas em profundidade e imersão na plataforma do game, foi possível constatar que o fenômeno Pokémon Go, para além dos seus aspectos de ludicidade e entretenimento, proporciona também a interação dos jogadores junto aos espaços urbanos, no que tange a descobertas de novos lugares, vivência e ocupação de áreas públicas e ressignificação de alguns locais específicos, nem que seja temporariamente. Ademais, a pesquisa nos mostrou que a constituição social, política e econômica da cidade do Rio de Janeiro também modula as ações na rede do jogo e que, em virtude da apropriação por parte dos jogadores de uma tecnologia ubíqua específica, o Fake GPS, podemos pensar em novas reflexões acerca de um outro cenário de experiência na e da cidadeSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:47:28Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Rafaella Moreira Barros.pdf: 2409264 bytes, checksum: 9f128038df55553753eb7cbd9e4e71b9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:47:28Z (GMT). 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